Syed Qutb membahagikan etika politik kepada
2 iaitu matlamat perjuangan dan muamalah syaksiyah dan diniyyah.
MATLAMAT PERJUANGAN
Seseorang ahli politik Islam sememangnya
mempunyai satu tugas atau bebanan yang berat berbanding dengan ahli politik
bukan Islam.Ahli politik Islam sememangnya perlu menjelaskan kepada masyarakat
apa itu Islam seterusnya mengajak mereka kepada Islam yang sebenar atau Deenul
Haq.Menurut Syed Qutb kebenaran ialah mengzahirkan dan menjelaskan Islam.Dalam
harakah Islam seperti Ikhwanul Muslimun,tugas utama mereka dalam bidang politik
atau perjuangan adalah bagi mangangkat agama kepada yang lebih tinggi
berbanding dengan apa yang ada sekarang sehinggalah agama diletakkan di tempat
yang selayaknya.Matlamat Syed Qutb dan Ikhwan yang didokong Syed Qutb secara
khasnya ialah membimbang dan mendorong masyarakat supaya menghayati Islam dan
merasai nikmat berada dalam agama Islam itu sendiri.Ia juga mengajak kepada
penyembahan kepada Allah semata-mata tanpa menjadi hamba kepada manusia
terutama mereka yang tidak mengikut agama Islam.
Syed Qutb juga menjelaskan kepada pejuang
Islam yang lain supaya berjuang semata-mata untuk Islam bukannya berjuang
kerana ada kepentingan.Mustafa Masyur ada menjelaskan 4 ciri intima’ (
meleburkan diri dalam jemaah ) oleh seseorang.Salah satu sebab sesetengah orang
menyertai jemaah ialah kerana kepentingan diri sendiri dan menurut Mustafa
Masyur intima’ kerana kepentingan ini adalah intima’ yang rapuh yakni boleh
keluar dari perjuangan jika merasa tidak akan mendapat keuntungan.Syed Qutb
secara jelas dan terang ahli Ikhwan bertaqlik atau menyokong secara membabi
buta kerana ini boleh menjerumuskan kelembah perjuangan selain Allah.Oleh
itu,tambah Syed Qutb lagi seseorang ahli jemaah harus mengabaikan segala arahan
yang bertentangan dengan Islam.Yang paling penting sekali sebagaimana dengan
kehendak Islam,setiap ahli politik atau pejuang Islam haruslah bertujuan untuk
menegakkan amal ma’ruf dan nahi mungkar serta mencegah manusia dari melakukan
kerosakan keatas muka bumi.Mereka yakni pejuang Islam juga perlu menolak faktor
tolong menolong kepada benda yang mungkar tetapi amat dituntut tolong menolong
keatas perkara mak’kruf.
D.2
) muamalah syaksiyah dan diniyyah.
Pejuang Islam bukan sahaja bertindak dengan
lantang bagi memperjuangkan Islam tetapi juga bertindak sebagai dai’e atau
pendakwah.Dalam bab jemaah ini,seseorang ahli jemaah sememangnya dilatih untuk
untuk menjadi pendakwah atau juga disebut sebagai mata rantai kepada perjuangan
Islam.Dalam bab muamalah,Syed Qutb telah membahagikan muamalah kepada 2 iaitu
muamalah syaksiah dan juga diniah.Muamalat yang bersifat peribadi ( syaksiyyah ) ialah seseorang
ahli politik seharusnya mempunyai perwatakan yang lembut,kasih sayang kerana
sifat ini akan menjadikan seseorang pendakwah boleh menerima kelemahan dan juga
kejahilan mereka.Syed Qutb juga menyeru kepada ahli politik Islam supaya tidak
mencerca orang lain walaupun bukan sealiran kerana baginya cara begini mampu
untuk menarik orang lain untuk kembali kepada Islamyang sebenar.Dalam muamalah
diniyyah ( agama ),seseorang ahli politik tidak boleh sesekali bersikap lemah
lembut kerana mereka perlu mempertahankan Islam walaubagaimana cara sekalipun.Syed
Qutb telah melihat kecelaruan syariat berlaku dalam masyarakat dan telah
menolak kecenderungan yang mengatakan jihad hanya bagi mempertahankan diri
sahaja.Baginya jihad bermaksud segala usaha untuk menumbangkan golongan yang
menentang Islam.
KONSEP HAKIMIYYAH
Disebabkan oleh tekanan yang beliau
terima pihak rejim secara berterusan maka beliau telah memperkenalkan konsep
Hakimiyyah Allah S.W.T. Konsep ini menerangkan tentang hak Allah dalam menentukan
hukum dan sistem perundangan manusia sebagai ciptaan Allah.Konsep ini
menerangkan tentang ke Esaan Allah semata-mata dimana semua yang terjadi adalah
dibawah perbendaharaan pengetahuan Allah semata-mata.Konsep ini juga
menjelaskan tentang hanyasanya Allah lah yang berkuasa dalam menentukan
perundangan yang terbaik bagi manusia dan manusia perlu mengikut
Sunnatullah.Konsep Hakimiyyah ini tidak akan dapat ditegakkan sehinggalah
sebuah negara yang menegakkan syariat Allah.Hakimiyyah merupakan satu usaha
manusia dalam melakukan pentafsiran terhadap peraturan Allah.Konsep ini menurut
Jeneral Hasan Sadiq,pemerintah tentera Mesir ada menyatakan bahawa konsep yang
dibawa oleh Syed Qutb ini agak keras dimana menurutnya lagi Syed Qutb telah
mengkafirkan umat Islam dan seluruh dunia kerana tidak mahu menggulingkan
kerajaan yang memerintah.Bahkan menurutnya lagi,Syed Qutb menyeru supaya di
perangi ahli keluarga dan sanak saudara kerana menganggap mereka yang bernaung
dibawah kerajaan sedia ada sebagai kafir harbi.Ini merupakan huraian yang
dilakukan oleh Jeneral Tertinggi Kerajaan Mesir yang mana boleh juga dianggap
sebagai kenyataan rasmi kerajaan Mesir terhadap Syed Qutb.Ulasan yang dilakukan
oleh Jeneral Hasan Sadiq merupakan kefahamannya mengenai buku terakhir Syed
Qutb iaitu Petunjuk Sepanjang Jalan.
Berdasarkan itu beliau telah dijatuhi
hukuman mati kerana atas dakwaan cuba mencetuskan huru-hara kepada masyarakat
dan juga negara.Sememangnya Syed Qutb secara tegas telah mengkritik apa yang
ada dalam masyarakat Islam,beliau mengatakan bahawa kehidupan masyarakat pada
masa itu telah di cemari dengan adat dan budaya jahiliyyah bahkan lebih teruk
lagi.Sememangnya pandangan Syed Qutb tentang politik amat keras.Syed Qutb juga
menyeru supaya masyarakat kembali untuk mengikut jejak langkah zaman awal Islam
supaya menjadi kuat semula sebagaimana pada zaman Rasulullah.Konsep ini telah
menyebabkan ramai orang terkeliru sehingga ada pengikut Syed Qutb sendiri yang
mendokong bahawa demokrasi telah terkeluar dari Islam.Pendapat ini disokong
oleh Rashid al-Ghannoushi,menurutnya sikap bermusuhan denga teori demokrasi
adalah kerana salah faham pada konsep Hakimiyyah ini.Menurutnya lagi,jika
konsep Hakimiyyah difahami dengan baik maka akan dapat dilihat satu konsep yang
indah.Konsep ini tidak hanya ada kuasa tuhan semata-mata tetapi juga
menggunakan ikhtiar manusia.Konsep ini menurut al-Ghannoushi lagi,merupakan
satu konsep secara umum sahaja dan memberi hak kepada setiap rakyat untuk
memilih kerajaan.
Kebanyakan pandangan Syed Qutb sebenarnya
menunjukkan beliau amat terpengaruh terhadap pemikiran Al Maududi iaitu seorang
pejuang Islam di Pakistan yang juga pengasas kepada parti Islam Pakistan iaitu
Jemaat el Islami.Antara buktinya ialah konsep Hakimiyyah ini sendiri,dimana ia
banyak diambil dari pemikiran Al Maududi sendiri.Kebanyakan rujukan bagi buku
Syed Qutb itu sendiri adalah Al Maududi.Antara perkara lain yang diambil dari
Al Maududi oleh Syed Qutb ialah konsep fahaman ketuhanan.Fahaman ketuhanan
ialah hanya Allah sahaja yang layak di sembah oleh sekalian manusia.Ini
menafikan konsep penyembahan ( takut ) terhadap manusia.Penyembahan terhadap
Allah mempunyai satu lingkungan makna yang luas seperti pengabdian
(al-ibadah),Ilahi (Allah),Tuhan (ar-rabb) dan juga agama (addin).Konsep fahaman
ketuhanan ia sebenarnya adalah perbincangan Al Maududi dalam bukunya
Al-Mustahat Al-Arba’ah fil-Quran dan ambil oleh Syed Qutb dan di perbincangkan
dalam bukunya yang berjudul al-Mustaqbal li
Haadzad-Diin.
TENTANGAN TERHADAP
KONSEP HAKIMIYYAH
Walaupun begitu,konsep ini telah ditentang
oleh beberapa tokoh Ikhwanul Muslimun sendiri selain dar mereka dari golongan
pro-kerajaan itu sendiri.Antara tokoh Ikhwan yang menolak konsep ini ialah Ali
Al Nadwi dan juga Mursyidul Am Ikhwanul Muslimun ke-2 iaitu Hasan al
Hudaibi.Syeikh Ali al Nadwi dalam bukunya yang berjudul al Tafsir al Siyasiyy li al-Islam telah mengkritik konsep
hakimiyyah yang cuba dibawa oleh Syed Qutb dan juga Al Maududi.Menurutnya ia
merupakan satu konsep politik semasa sahaja dan menurut Hasan al Hudaibi pula
konsep hakimiyyah ini tidak boleh digunakan kerana tiada satupun nas atau dalil
yang boleh dijadikan pegangan aqidah Islam.Menurut Ali an Nadwi,konsep
Hakimiyyah tidak boleh dijadikan pegangan aqidah kerana hanya meletakkan
hubungan dengan manusia dari sudut hakim dan mahkum sahaja dan jauh sekali dari
mengenal sifat Allah S.W.T. sebagaimana yang dipegang oleh umat Islam dari dulu
hingga sekarang.
Oleh
itu Syeikh Hassan Ali an Nadwi menolak secara total konsep Hakimiyyah ini yang
di pelopori oleh Syed Qutb dan juga Maududi.Selain dari konsep Hakimiyyah Al
Maududi juga telah memperkenalkan konsep theo-democracy.Konsep
theo-demokrasi ini diperkenalkan kerana ada percanggahan samada demokrasi itu
menurut acuan islam atau acuan kuffar.Ini
secara tidak langsung dapat menyelesaikan masalah perbezaan pendapat mengenai
perkara tersebut. Demokrasi mempunyai tatacara tersendiri bagi mencapai
keputusan secara kolektif dalam suasana menjamin penyertaan secara maksima yang
boleh dicapai oleh mereka yang berkepentingan,antara kepentingannya ialah kepentingan hak untuk
samarata,kepentingan golongan majoriti yang memerintah dan jaminan kepada hak
minoriti. Ini adalah untuk memastikan keputusan kolektif dipersetujui oleh
sebilangan suara yang secukupnya untuk membuat keputusan tersebut, Prinsip
undang-undang dan Jaminan berpelembagaan untuk kebebasan berkumpul dan hak-hak
kebebasan.
disini saya sertakan syair yang ditulis oleh Syed Qutb sebelum dihukum gantung...
Saudara!
Seandainya Kau Tangisi Kematianku,
Dan Kau Siram Pusaraku Dengan Air Matamu,
Maka Di Atas Tulang-Belulangku, Yang Hancur Luluh,
Nyalakanlah Obor Buat Umat Ini,
Dan…
Seandainya Kau Tangisi Kematianku,
Dan Kau Siram Pusaraku Dengan Air Matamu,
Maka Di Atas Tulang-Belulangku, Yang Hancur Luluh,
Nyalakanlah Obor Buat Umat Ini,
Dan…
Teruskan Perjalanan ke Mercu Kejayaan.
Saudara!
Kematianku Adalah Suatu Perjalanan,
Bagi Mendapatkan Kekasih Yang Sedang Merindu,
Taman-Taman Di Syurga Tuhanku Bangga Menerimaku,
Burung-Burungnya Berkicau Riang Menyambutku,
Bahagialah Hidupku Di Alam Abadi.
Kematianku Adalah Suatu Perjalanan,
Bagi Mendapatkan Kekasih Yang Sedang Merindu,
Taman-Taman Di Syurga Tuhanku Bangga Menerimaku,
Burung-Burungnya Berkicau Riang Menyambutku,
Bahagialah Hidupku Di Alam Abadi.
Saudara!
Durjana Kegelapan Pasti Akan Hancur,
Dan Alam Ini Akan Disinari Fajar Lagi,
Biarlah Rohku Terbang Mendapatkan RIndunya,
Janganlah Gentar Berkelana Di Alam Abadi,
Nun Di Sana Fajar Sedang Memancar…
Dan Alam Ini Akan Disinari Fajar Lagi,
Biarlah Rohku Terbang Mendapatkan RIndunya,
Janganlah Gentar Berkelana Di Alam Abadi,
Nun Di Sana Fajar Sedang Memancar…
Tiada ulasan:
Catat Ulasan