Pengikut

Isnin, November 22, 2010

Kembara Adha 10

    Bismillah wal Alhamdulillah....Bersyukur kepada Allah kerana kita semua pada kali ini masih sempat untuk bersama-sama merayakan hari yang mulia Hari Raya Edul Adha..Pada 12-14 saya dan kawan saya telah dijemput oleh Jabatan Agama Islam Negeri Perak untuk menjadi Fasillitator dalam Program Tafaquh Fiddin yang berlangsung selama 3 hari 2 malam.Alhamdulillah program berjalan lancar yang melibatkan semua sekolah agama negeri di seluruh Perak yang diadakan di Sekolah Izzudin Ipoh yang merupakan antara sekolah terawal yang diwujudkan di Perak diatas Qanun Sultan.Antara tokoh yang dilahirkan di sekolah ini ialah Zahid Hamidi yang sekarang ini memegang jawatan Menteri dalam kabinet kerajaan Pusat.Terima kasih kepada urus setia yang banyak bertungkus lumus dalam menolong kami menjayakann program Tafaquh Fiddin kali pertama ini.Alhamdulillah selepas pulang sahaja iaitu pada 14/11/2010 kawan saya telefon bahawa kami akan bertolak ke Raub pada malam itu juga.

   Syukur pada Allah,akhirnya sekitar jam 1.30 pagi akhirnya kami bertolak dari KHAR ke Raub dan sampai disana sekitar jam 4.30 pagi..Pada hari pertama di Raub tidak banyak aktiviti yang diadakan cuma kami bertiga telah pergi ke lata jarum dan lata pulau chekas dekat dengan ulu dong.
      Kebetulan kami sampai pada masa itu suasana baru lepas hujan menyebabkan air menjadi deras kerana kawasan yang berbukit.Di kawasan lata jarum ini,terdapat bunga reflesia dalam jarak 2-3 kilometer kedalam hutan dan ia menjadikan antara beberapa tempat sahaja di Malaysia yang mempunyai bunga terbesar itu          (    namun awas jika anda kesini pastikan barang anda disimpan di tempat yang elok kerana banyak biawak yang bersaiz xxxl berkeliaran dekat sini ). Perjalanan kami seterusnya bergerak ke Pulau Chekas iaitu sebuah kawasan reksiasi keluarga ( terutama kanak-kanak ).Pada hari minggu iaitu Sabtu dan Ahad kawasan ini akan dipenuhi oleh pengunjung namun pada hari biasa suasana agak lengang.Air dikawasan ini amat sejuk ( mikir 5 kali nok mandi ) dan sepanjang pengalaman saya belum jumpa air yang begitu sejuk dari Lata Pulau Chekas ini.
 ( action kamen )

    Pada hari yang berikutnya iaitu 16.11.2010 iaitu sehari sebelum raya kami telah sedaya upaya menolong ahli keluarga tuan rumah untuk membuat dan ia merupakan pengalaman pertama kami berdua membuat lemang ( rasonyo buleh doh kalu nok buat rumoh tok tuwo pun ) . Kami berdua ( bersama YDP KUO )telah mengagihkan tugas iaitu dia akan memarut kelapa dan saya akan menguruskan buluh yang masih bermiang itu (mujur tue x mie ).
.
 ( proses memarut kelapa oleh YDP KUO )
( proses melicinkan buluh-ia memerlukan perhatian yg lebih )

Alhamdulillah selepas siap semua proses penyaipan bahan,sekitar pukul pukul 12 tghari saya dikejutkan dengan proses pembakaran lemang.Selepas itu,saya saya dan kawan saya ( ydp kuo ) telah ke masjid dan satu peristiwa yang menakutkan telah berlaku saya telah merosakkan jam masjid kg sega lama..Selepas pulang dari masjid lemang sudah masak tpi saya x berselera untuk makan kerana duk tringatkan jam masjid tu...Petangnya kami ke Pekan Raub untuk mencari jubah raya namun tiak berhasil apabila tiada yang berkenan dihati ( sbnrnya tiada saiz )...
    Tentang jam itu ia telah dibaiki pada waktu maagrib.Alhamdulillah pada pagi raya itu,kami solat sunat eidul adha di Masjid Kg Sega Lama dan jemaahnya hanya sekitar 3 saoff sahaja dan bagi saya ia amat menyedihkan berbanding dengan keluasan masjid itu sendiri. Selepas balik dari solat kami membuat sesi fotografi diatas rumah tuan rumah...

 







       ( sekali lagi action kamen dengan dirosakkan oleh kucing yang berkeliaran )

    Alhamdulilah,ia merupakan raya pertama saya tidak kemana-mana yakni hanya duk rumah sahaja.Tapi malamnya kami bertiga telah bertolak ke Lipis untuk melihat keindahan Lipis....Tidak banyak tempat kami pergi cuma ke taman perwira untuk melihat rumah siti nurhaliza dan kami pun ronda-ronda Bandar Lipis yang memeningkan.

    Lipis merupakan Ibu Negeri Pahang sebelum dipindahkan ke Kuantan.Masjid Negeri ini merupakan masjid yang tertua di Lipis...
Alhamdulillah pada hari raya kedua kami telah pergi kerumah kawan di Kuala Sentul Maran dan kemudiannya telah bertolak ke Termerloh dan tidur disana..Pada pagi keeokannya kami telah bertolak bali sekitar jam 8 pagi...Namun begitu saya mohon banyak kemaafan kepada ibu saya kerana tidak balik pada kali ini disebabkan masa yang tidak menginzinkan namun perjalan daurah sahabah kali ini amat menarik dan saya telah menemukan lagu yang sedap dan dinyanyikan paling kerap sepanjang perjalanaan iaitu Puteriku Sayang.....Syukur wal Alhamdulillah dan terima kasih kepada mereka yang banyak mewarnai drama hidup ini....

Tiada ulasan:

The Live Stream plugin lets your users share activity and comments in real-time as they interact during a live event.

13.1.10

free counters