Pengikut

Isnin, Oktober 10, 2011

Siapakah John Locke ( 1632-1704 )


John Locke

John Locke mendapat pendidikan di University of Oxford, England dalam bidang falsafah, sains tabie dan perubatan. Beliau juga pernah memegang jawatan penting dalam kerajaan. Ketika berumur 34 tahun, Locke telah bertemu dengan Lord Ashley yang kemudiannya Lord ini bergelar Earl of Shartesbury. Pada tahun berikutnya, Locke telah dilantik sebagai doktor peribadi kepada Earl of Shartesbury di samping menjadi sahabat dan setiausaha kepada Earl. Pada ketika itu, Earl merupakan individu yang berpengaruh di dalam kancah politik. Namun begitu Earl of Shatesbury dan Locke telah dibuang negeri ke Netherland akibat Earl yang menggunakan pengaruh raja dan istana di dalam politiknya. Kemudiannya, beliau kembali semula ke England pada tahun 1699.
            Ketika di dalam buangan tersebut Locke telah menerbitkan dua buah buku iaitu Two Treatises on Goverment dan Essays Corncerning Human Understanding. Kedua-dua tulisannya ini diterbitkan pada tahun 1690. Kedua-dua karyanya inilah yang telah mengangkat nama Locke dalam alam falsafah moden. Seterusnya, ketika masa tua Locke banyak dihabiskan dengan menumpukan hidup kepada agama. Beberapa tahun sebelum meninggal dunia Locke juga telah mempelajari agama di Epistles of St. Paul. Beliau meninggal dunia pada tahun 1704 ketika berusia 72 tahun.
            Falsafah John Locke merangkumi ilmu pengetahuan iaitu mengenai sekitar persoalan epistemologi. Locke amat berminat membincangkan tentang asal usul ilmu pengetahuan dan kesahihannya. Namun begitu, Locke menolak pendapat yang diutarakan oleh golongan Rationalisme. Hal ini adalah kerana pemikir golongan rationalisme mengemukakan konsep innate ideas yang amat ditentang oleh Locke. Innate ideas dapat ditafsirkan sebagai  sumber atau alat utama manusia untuk memperoleh ilmu pengetahuan. Locke amat menentang konsep innate ideas ini adalah kerana Locke beranggapan adalah mustahil bagi suatu benda itu ada dan tiada pada waktu yang sama. Locke juga beranggapan kebenaran seperti itu bukanlah berbentuk innate kerana idea sedemikian bukan diberikan kepada seseorang ketika dilahirkan.
            Locke turut menegaskan bahawa untuk memastikan sesuatu fakta itu adalah tepat dan benar, seseorang itu hendaklah terlebih dahulu mengkaji asal-usul idea tersebut. Hal ini juga boleh menentukan had pengetahuan kita. Menurut Locke lagi, hanya mental fakulti atau kuasa sahaja yang dianggap innate (semula jadi) dalam proses mendapatkan dan mencari ilmu pengetahuan, sedangkan ilmu pengetahuan yang aktual itu sendiri diperoleh melalui pancaindera dan pengalaman. Minda (mind) pula mendapatkan ilmu pengetahuan daripada kelima-lima pancaindera dan kemudiannya mencetak semua ilmu pengetahuan pada fikiran seolah-olah minda sebelumnya hanya merupakan tabula rasa (black tablet) atau umpama sekeping kertas yang tidak mempunyai apa-apa tulisan di atasnya dan tanpa sebarang idea. Oleh yang demikian, semua bahan yang digunakan untuk berhujah dan untuk mendapatkan ilmu pengetahuan datangnya daripada pengalaman. Justeru itu, falsafah John Locke telah dipanggil sebagai Empericisme.
            Selain itu, Locke di dalam hujahnya juga menolak adanya innate idea. Hal ini adalah kerana Locke menyatakan bahawa sekiranya sesuatu prinsip atau sesuatu ilmu pengetahuan itu dicetak dalam fikiran sebelum ia diketahui melalui pengalaman, maka ia sesuatu yang sukar untuk menentukan kesemulajadian (innateness) ilmu pengetahuan tersebut. Oleh itu, adalah salah untuk mendakwa bahawa kita mula menyedari kebenaran apabila kita mula menggunakan kerja-kerja akal (reason) sebelum ia mengetahui sesuatu. Tambahan lagi, oleh kerana sesuatu itu belum dialaminya maka ia bukan merupakan satu ilmu baginya sebab belum menjadi suatu pengalaman bagi dirinya. Undang-undang moral contohnya tidak boleh dilabelkan sebagai innate kerana undang-undang demikian tidak bersifat terbukti sendiri dan tidak juga bersifat penerimaan sejagat.
            Di samping itu, Locke juga turut meyatakan bahawa apa yang dianggap sebagai suatu dosa kepada seseorang itu mungkin juga perkara itu merupakan tanggungjawab bagi seseorang yang lain. Oleh itu, hal seperti itu bukanlah semula jadi kerana ia masih memerlukan pertimbangan akal bagi menentukan kebenarannya (validity). Locke turut menganggap apa yang dimaksudkan dengan innate idea itu hendaklah meliputi ilmu pengetahuan yang diperoleh atau dipunyai oleh kanak-kanak atau uncultured people serta uneducated people. Beliau turut menyatakan apa yang dikatakan oleh Decrates berhubung dengan the idea of God sebagai innate itu sebenarnya adalah tidak benar. Hal ini adalah kerana banyak lagi kaum-kaum yang sama kurang mempunyai idea of God tersebut ataupun kurangnya the knowledge of God. Tambahan lagi, menurut Locke sekalipun manusia itu mempunyai kefahaman ketuhanan dalam dirinya, tidaklah juga bererti bahawa idea tersebut merupakan idea yang innate. Locke turut berhujah dengan memberikan contoh kepanasan, api, matahari, dan bilangan juga tidak dianggap sebagai innate sungguhpun ia diterima sejagat (universally recognised) dan diketahui oleh semua orang tentang hakikat benda tersebut. Justeru itu, John Locke menganggap minda yang dimiliki seseorang itu adalah seperti tabula rasa atau a dark chamber, atau an empty cabinet, atau a white paper void of all characters without any ideas.
            Sehubungan dengan itu, Locke menyatakan bahawa minda itu mula dilengkapi dengan ilmu pengetahuan apabila bersumberkan pengalaman pancaindera. Locke turut membahagikan pengalaman pancaindera kepada dua jenis iaitu dalaman dan luaran. Hal ini membawa erti terdapat dua cara bagaimana pengalaman boleh diperolehi seseorang. Pertamanya, melalui sensasi. Melalui sensasi ini minda seorang akan dilengkapi dengan nilai-nilai sensasi. Sensasi inilah yang akan menyediakan apa sahaja idea yang terpancar dari pengalaman luaran, iaitu dari objek luaran manusia. Keduanya, pengalaman diperoleh daripada refleksi atau pantulan atau juga pancaindera dalaman. Refleksi inilah yang akan membekalkan minda seseorang dengan idea-idea yang dihasilkan oleh kerja-kerja refleksi itu seperti berfikir, meragui, percaya, mengetahui, berkehendak dan sebagainya. Locke menyifatkan idea itu adalah apa-apa sahaja yang dapat difahami atau dapat dimengertikan oleh minda secara langsung ataupun sesuatu yang menjadi objek kepada persepsi, pemikiran atau kefahaman. Hal ini bermakna bahawa refleksi menyediakan idea yang menjadi sebahagian dari alam dalam tubuh badan.
            Locke juga menggambarkan cara bagaimana idea itu dapat diterima seseorang dengan menggambarkannya seperti sebuah papan hitam yang menerima coretan tulisan kapur yang dituliskan di atasnya. Pengalaman pancaindera memberi nilai-nilai sensasi kepada minda seperti kekuningan, panas, lembut, manis, dan sebagainya. Kemudiannya pula, minda akan membuat refleksi keatas aktiviti-aktiviti dan keadaan-keadaan tersebut, menyediakan atau menerima pula idea-idea set kedua seperti dalam persepsi, berfikir, meragu, percaya, mengetahui dan berkehendak. Semua aktiviti refleksi dan idea itu hanya akan dibawa kepada operasi-operasi sensori dalaman setelah minda menerima pengalaman pancaindera. Hal ini bermaksud sebelum pengalaman pancaindera memaklumkan sesuatu kepada minda, maka kerja-kerja refleksi tidak dapat dilaksanakan oleh sensa dalaman.
            John Locke juga telah membezakan antara idea-idea mudah (simple) dan idea-idea sukar (complex). Menurut Locke, idea-idea sukar ini adalah intipati (abstraction) atau gabungan daripada beberapa idea mudah. Idea-idea yang diterima oleh seseorang itu merupakan idea-idea mudah. Hal ini disebabkan minda mempunyai kebolehan untuk mengulangkannya, membandingkannya, menggabungkannya dengan apa sahaja maklumat supaya ia menjadi satu idea yang sukar. Idea-idea mudah yang datang kepada kita sama ada melalui pengalaman pancaindera ataupun melalui refleksi yang terdiri daripada empat jenis. Jenis refleksi yang pertama merupakan idea yang kita terima dari satu deria sahaja seperti idea-idea tentang warna, suara, rasa, dan bau. Keduanya pula, refleksi idea yang didapati melalui dua atau lebih deria yang digabungkan secara serentak seperti idea yang berhubungkait dengan ruang, pengembangan, bentuk, diam dan gerak. Ketiganya pula, idea yang diperolehi dari refleksi semata-mata iaitu terdiri daripada idea yang dibentuk oleh kekuatan berfikir iaitu yang disebut sebagai kefahaman serta kuasa untuk berkehendak. Hal ini umpamanya mengingati, berkehendak, menilai, mengetahui dan mempercayai. Keempatnya pula, idea yang didapati melalui kedua-dua sekali iaitu sensasi dan refleksi seperti idea berhubung dengan kelazatan, kesakitan, kekuasaan, kewujudan dan kesatuan.
            Seperti yang diketahui, gabungan beberapa idea yang mudah akan membentuk idea yang sukar. Tuhan sebagai contoh merupakan sebuah idea yang sukar. Hal ini adalah kerana idea tentang tuhan merupakan gabungan beberapa idea mudah seperti kewujudan, masa, pengetahuan, kuasa dan lain-lain. Fikiran seseorang mempunyai kekuatan untuk mengetahui beberapa perkara dan kemudiannya menggabungkannya hingga menjadi tiada kesudahan (infinity). Oleh kerana Locke mendapatkan idea sukar atau abstrak daripada sensasi maka beliau telah diselar sebagai Norminalist dan kebanyakan ahli-ahli falsafah Inggeris adalah terpengaruh dengan pendapat beliau.
            John Locke turut membezakan idea-idea sama ada sukar atau mudah dengan hakikat yang objektif iaitu benda atau alam nyata yang dinamakan atau digelar oleh idea tersebut. Menurut apa  yang disebut sebagai idea tersebut sebenarnya berada di luar daripada kita. Benda sebenar tersebut mempunyai kualiti tertentu atau mempunyai kuasa tertentu. Kuasa atau nilai yang dimaksudkan itu meliputi dua jenis iaitu prima dan nilai yang sekunder. Kualiti prima menurut Locke merupakan kualiti yang dimiliki oleh objek itu sendiri dan ia tidak boleh dipisahkan atau tidak boleh diceraikan dari benda yang sebenar. Contoh-contoh yang terlingkup di dalam golongan kualiti prima ialah kepadatan, pengembangan, bentuk, gerak dan diam. Apabila kita mengatakan bahawa kita sedang mengalami atau merasai kualiti-kualiti primer, maka idea kita sebenarnya hanyalah merupakan salinan daripada kualiti itu sendiri, juga sebagai bentuk-bentuk mental atau gambaran kepada hakikat benda itu semata-mata seperti mana benda itu sendiri. Kualiti sekunder pula menurut Locke ialah kualiti yang bukanlah sebahagian dari objek tersebut. Kita boleh sahaja menggantikannya serta-merta dengan kualiti sekunder yang lain pula tanpa melibatkan objek itu sendiri dari segi kewujudannya. Sebagai contoh, kualiti sekunder ialah warna, bunyi, bau dan rasa. Umpamanya seketul batu merah itu memang ada dan mengambil ruang tertentu untuk wujud, tetapi warna merah yang dilihat itu hanyalah kualiti sekunder sahaja kerana kemerahan warna itu hanya melalui deria penglihatan kita dan kualiti ini tidak menjadi sebahagian dari objek batu itu sendiri.
            Demikianlah beberapa teori John Locke yang mana teori-teori daripada beliau telah menjadi teras bagi teori-teori aliran empericisme dan juga teori-teori pendidikan oleh tokoh-tokoh pendidikan kemudiannya.

Khamis, September 29, 2011

Apakah Tiruan Bunyi

Tiruan bunyi atau Onomatopeio ialah usaha yang dilakukan oleh kita untuk menggambarkan,menerjemah bunyi yang terhasil. Contoh tiruan bunyi yang dikumpulkan dari majalah Mastika adalah seperti berikut:

1.      “Arggggh! – Bunyi meminta perhatian
Pakcik Bean meminta pengunjung memegang gelas arak masing-masing ( mastika Feb 2009 m/s 120 )
2.      Bukkkk! – Bunyi pukulan
Satu pukulan kuat terkena tangan pembantu rumahnya ( mastika Nov 2010 m/s 28 )
3.      Burrrrrr! – Bunyi air sungai berkocak
Air sungai berkocak ( mastika Jan 2010 m/s 32 )
4.      Damm!! Damm!! Damm!! – Bunyi tembakan
Penceroboh menembak membabi buta sehingga kehabisan peluru ( mastika Feb 2009 m/s 122 )
5.       Debommmm!!! – Bunyi letupan
Jet itu terbakar lalu meletup ( mastika Okt 2010 m/s 23 )
6.      Dungggg!Dunggg!Dunggg! – Bunyi besi diketuk
Pernah menara besi itu diketuk ( mastika Nov 2010 m/s 39 )
7.      Embekkk!Embekkk! – Bunyi kambing
Izan terdengar kambing yang sedang mengembek meragut rumput ( mastika Nov 2009 m/s 127 )
8.      Gedebuk!Gedebuk!Gedebuk! – Bunyi orang dibelasah
     Dari celah kaki orang ramai saya melihat peragut itu dibelasah ( mastika Okt 2009 m/s 81)
9.      “Gluppp!Glupp!Glupppp! – Bunyi air diteguk
Selepas dituang kedalam cawan,air kuning berbuih itu diteguk ( mastika Feb 2009 m/s 119 )
10.  Hiiiiiii...Hiiiiiiiii..Hiiiiiiii – Bunyi ngilaian
Bunyi ngilaian lembaga itu amat menggerunkan ( mastika Ogos 2010 m/s 50 )
11.  Kah!Kah!Kah! – Bunyi ketawa
Pemuda itu ketawa sendirian sampai berair mata ( mastika Mac 2010 m/s 38 )
12.  Klikkk...Klikk..Klikk – Bunyi gambar ditangkap
“Okey boleh tangkap gambar”jerit Abang Chik ( mastika Nov 2010 m/s 127 )
13.  “Klokkkk!Klakkkk!Klokkkk.”    - Bunyi ayam turki
Dua ekor ayam Turki itu berbunyi nyaring ( mastika Feb 2009 m/s 25 )
14.  Kreeeeekkkkk! – Bunyi pintu dikuak
Tiba-tiba pintu rumah mereka dikuak dari luar ( mastika Nov 2010 m/s 111 )
15.  Krroonggg!!! – Bunyi katak
Tijah telah terpijak seekor katak hijau ( mastika Feb 2009 m/s 38 )
16.  Ngap!Ngap!Ngap! – Bunyi makan
Dia memakan buah cenderai itu ( mastika Nov 2009 m/s 126 )
17.  Pangg! – Bunyi penampar
Robot beri penampar lagi ( mastika Mac 2010 m/s 111 )
18.  Pranggggg!Prangggg! – Bunyi cermin pecah
Salah satu para yang jatuh bersama bingkai gambar yang tersusun ( mastika Mac 2010 m/s 24 )
19.  Psttttttttttttttttt!Psttttttttttttttttttt! – Bunyi semburan
Ada juga yang mengecat dan menyembur dinding terowong dengan tin aerosol ( mastika Mac 2010 m/s 29 )
20.  Slurrppp – Bunyi menjilat bibir
Kemudian menjilat bibirnya ( mastika Ogos 2009 m/s 82 )
21.  Srreett...srreett... – Bunyi orang berjalan
Lajis terdengar pula orang berjalan kearah pondok pengawal tersebut  ( mastika Feb 2009 m/s 30 )
22.  Ssssssssrrrrreeeetttt!! – Bunyi Nos
Nos dilepaskan sebaik sahaja butannya di stereng dilepaskan   ( mastika Mei 2010 m/s 36 )
23.  Tang!Tung!Tang! – Bunyi ketukan
Dua tiga malam lembaga itu mengetuk rumah Derahim ( mastika Sept 2008 m/s 64 )
24.  Tap!Tap!Tap – Bunyi orang berjalan
Tiba-tiba terdengar bunyi orang berjalan menuju ke tangga                                               ( mastika Sept 2008 m/s 121 )
25.  Tuppp!Tuppp!Tuppp! – Bunyi derap kaki
Sekali lagi dia terdengar derap kaki orang berjalan ( mastika Jan 2010 m/s 27 )
26.  Tokk!Tokk!Tokk! – Bunyi orang mengetuk pintu
Pintu pengawal itu diketuk beberapa kali ( mastika Feb 2009 m/s 31 )
27.  Trettt!Trettt!Trettt! – Bunyi geseran
Bunyi geseran besi dengan tar jalan begitu kuat kedengaran ( mastika Mac 2010 m/s 38 )
28.  Ttappp!!! – Bunyi suis dipasang
Sejurus lampu dipasang saya memandang kearah tingkap ( mastika Sep 2009 m/s 23 )
29.  Vrom!Vromm!Vrommm! – Bunyi ekszoz kenderaan
Pedal minyak kenderaan ditekan ( mastika Mac 2010 m/s 37 )
30.  Warghhh! – Bunyi orang menjerit
Saya menjerit ketakutan ( mastika Dis 2009 m/s 63 )
31.  Wwuuusshhhh – Bunyi tudung dibuka
membuka penutupnya ( mastika Ogos 2009 m/s 92 )
32.  Zasss!Zasss! – Bunyi libasan parang
Kepala Wong dibasahi darah ( mastika Dis 2009 m/s 114 )
33.  Zruuutttt... – Bunyi siput disedut
Masukkan siput itu kedalam mulut dan..... ( mastika Okt 2009 m/s 62 )
34.  Zzzuuuppp!!! – Bunyi kereta memotong
Kereta BMW itu memotong kereta Ady ( mastika Mei 2010 m/s 37 )

Sabtu, September 24, 2011

Kaum-kaum yang pupus - Harun Yahya

Buku kaum-kaum yang pupus ini 8 peristiwa penting yang berlaku sepanjang zaman seperti Kisah banjir besar Nabi Nuh,kehidupan Nabi Ibrahim,Kaum Lut dan bandar yang dilingkupkan,Kaum Ad dan Uber,Kaum Thamud,Firaun yang dilemaskan,Kaum Saba dan banjir Arim,Nabi Sulaiman dan Ratu Saba,Ashabul Kahfi. Buku ini bukan sahaja membawakan dalil-dalil al Quran bahkan turut memuatkan beberapa dalil daripada pelbagai rujukan seperti perjanjian lama,Epik Gilgames,tulisan zaman Mesopotamia,tulisan-tulisan Yunani untuk membenarkan apa yang disebutkan didalam Al Quran. Dan yang paling menarik ialah apabila buku ini mendedahkan lokasi peristiwa yang pernah berlaku dalam sejarah pada hari ini..

Khamis, September 22, 2011

Pertaruhan Gongsu Ce dengan Bao Zheng


Kepintaran Bao Zheng memecahkan kes pembunuhan Tengku Kao Li telah menyebabkannya terkenal dalam kalangan penduduk kota Lu Zhao. Gongsu Ce yang tidak berpuas hati dengan pujian orang ramai berikan kepada Bao Zheng telah mencabar Bao Zheng untuk mengadakan satu permainan bagi menentukan kepintaran Bao Zheng. Pertandingan mencari lima keeping syiling yang diletakkan ditempat tertentu di Maktab Dian Hung mengikut unsur-unsur tertentu.
Selepas siap meletakkan 5 keping syiling di tempat tertentu. Gongsu Ce telah ke dewan maktab tersebut untuk diperiksa oleh Bao Zheng. Masa pertandingan hanyalah nyalaan satu batang colok sahaja. Bao Zheng dengan teliti telah memeriksa seluruh tubuh Gongsu Ce untuk mencari bukti dimana Gongsu Ce meletakkan 5 keping lilin tersebut. Selepas memeriksa tubuh Gongsu Ce,Bao Cheng serta merta bergegas mencari syiling yang diletak oleh Gongsu Ce. Pertama sekali Bao Zheng mencari kepingan syiling tersebut di bilik muzik kerana melalui bau yang ditinggalkan oleh Gongsu Ce mendapati ada bau bauan yang dipakai oleh guru Meng Feng seorang pemuzik.
Melalui unsur api dan kekotoran debu arang yang terdapat dikasut Gongsu Ce,Bao Zheng telah mencari syiling tersebut di kawasan dapur. Seterusnya melalui petunjuk bulu yang ditinggalkan Bao Zheng telah mencari syiling tersebut di atas atap. Kemudian melalui unsur air dan kelembapan pada jed Gongsu Ce ,Bao Zheng telah mencari kepingan keempat dibilik ais maktab tersebut. Dan kepingan keempat syiling tersebut berada di salah satu kepingan ais.
“Bao Zheng telah menemukan syiling keempat” tempik kawan semaktab Bao Zheng memberitahu kawan yang lain dan gurunya.
Selepas menemui 4 keping syiling tersebut,Bao Zheng lantas kembali ke dewan dan menyerahkan 4 kping syiling tersebut kepada gurunya.
“Kayu,air,api,tanah sudah diketemukan...kini hanya tinggal unsur emas...dimanakah kepingan terakhir?” soal salah seorang kawan Bao Zheng
“Menurut aku..berada digudang senjata” balas seorang lagi kawan Bao Zheng
“Bukan” jawab Bao Zheng ringkas lantas bergerak menuju kepada Gongsu Ce yang sudah sedia berada didewan tersebut
“Kepingan-kepingan terdahulu aku tidak berniat untuk menyulitkan kamu tapi kepingan terakhir ini baik kamu menyerah sahaja” ujar Gongsu Ce dengan yakin kerana dia percaya Bao Zheng tidak akan mampu menyelesaikannya
“Aku kemari bukan untuk menyerah tetapi untuk mencari kepingan kelima” balas Bao Zheng yakin dengan tekaannya.
“Kepingan kelima adalah logam dan menurut aku didalam ini tiada logam” kata Gongsu Ce yang masih kurang yakin bahawa Ba Zheng mengetahui jawapannya
“Tiada hubungan dengan logam..kau sengaja menciptakan unsur emas,kayu ,api,air dan tanah untuk mengelaburi aku” balas Bao Zheng
“Kepingan yang ada diruangan muzik,letaknya dibawah tali er-hu bukannya dibawah er-hu maka itu bukanlah unsure kayu”terang Bao Zheng
“Kepingan yang terakhir itu harus ada ditubuhmu kerana namamu ada unsur kayu...kepingan yang terakhir ada disini” jawab Bao Zheng lantas mengambil dompet Gongsu Ce dan mengeluarkan syiling terakhir tersebut.
Keadaan dewan pada masa itu menjadi riuh dengan sorakan daripada pelajar dan juga guru-guru maktab tersebut. Kejayaan Bao Zheng menyelesaikan masalah tersebut telah menyebabkan Gongsu Ce semakin tidak berpuas hati dan perkara itu tentunya tidak menyenangkan Bao Zheng.

Selasa, September 20, 2011

Paradoks - Karya Afifuddin Omar


 Novel ini menceritakan kisah mengenai golongan Aristokrat,korporat,golongan pemerintah dalam negara. Ia menceritakan bagaimana cara para menteri,menteri besar,ahli pernigaan melarikan duit ke luar negara terutamanya di sebuah bank di Singapura yang mana tidak akan dapat diokesan oleh orang lain. Mereka yang "menyeludup" keluar duit negara ini akan singgah terlebih dahulu di Singapura sebelum melanjutkan perjalanan ke negara yang lain. Ia turut memuatkan pelbagai skandal dalam kerajaan seperti rasuah,penggelapan duit rakyat,projek Ali baba,kronisme,nepotisme dan segala macam penyelewengan yang tidak diketahui umum. Ia juga turut memuatkan mengenai peragai para datuk yang suka menghisap "madu" di luar dan juga bagaimana para datin yang digelar "tante girang" ini bersama dengan "anak ikan" mereka di Thailand mahupun di Dubai. 
  Pengarang telah menggunakan watak Arifin sebagai watak utama dalam novel ini. Arifin merupakan seorang ahli politik "kerajaan" yang betul-betul berkhidmat untuk rakyat di dalam kawasannya. Daripada menjadi ahli korporat yang bergaji rm 15,000 sebulan akhirnya beliau telah berhenti untuk bertanding dalam satu pilihanraya dan berjaya memenangi pilihanraya tersebut untuk meraih gelaran sebagai Yang Berhormat. Namun begitu, sifat Arifin yang suka menolong rakyat tidak disukai oleh King Maker atau pembuat keputusan partinya di Alor Star bahkan ada usaha untuk membunuh karier politiknya di peringkat pusat. Namun beliau hadapinya dengan tabah sehingga bersara dari menjadi seorang Ahli Yang Berhormat.
   Noraini yang memegang watak isteri Arifin merupakan seorang ahli perwakilan parti "kerajaan" daripada Terengganu berkahwin dengan Arifin setelah beberapa tahun menjalin hubungan. Sifat Noraini yang terlalu suka menggunakan bomoh dalam menentukan jawatan suaminya turut digambarkan. Selepas Arifin berhenti daripada menjadi ahli politik dan menjadi ahli korporat,hubungan mereka ini telah menjadi semakin renggang sehingga Noraini telah masuk kedalam kumpulan "tante girang" yang dikelola oleh Datin Salmah. Disebabkan ghairah bermain dengan "anak ikan" Noraini telah mengalami kekejangan otot dan akhirnya telah dijangkiti penyakit kelamin. Arifin masih mengharapkan Noraini akan kembali kesisinya tetapi Noraini malu untuk kembali kepangkuan Arifin kerana penyakit kelamin yang dialaminya kerana hubungan dengan Adam Silcock.
   Mahmud merupakan salah seorang kawan baik kepada Arifin bahkan pernah menjawat jawatan Timbalan Menteri sehinggalah beliau hanya menang tipis dalam pilihanraya 1990 dengan majoriti kurang daripada seratus undi. Mahmud merupakan seorang kaki betina walaupun telah berkahwin dua. Beliau sering "menghisap madu" Catherina Chin yang beragama Khatolik. Selepas pendedahan skandal mereka berdua,akhirnya Chaterina Chin telah memeluk Islam dan berkahwin dengan Chaterina Chin.
    Subramaniam merupakan seorang pemegang kepada sebuah koperasi partinya. Subra telah menyalahgunakan kuasanya dengan mengambil komisen 6 juta diatas pembelian sebuah bangunan. Wang hasil "komisen haram" itu telah disimpan didalam bank sulit di Singapura. Subra juga telah menjalin hubungan dengan Usha yang merupakan setiausahanya tetapi sudah berkahwin,. 
     Dalam novel ini banyak mendedahkan penyelewangan,kekurangan moral dalam golongan elit dalam negara dan amat sesuai untuk dibawa oleh semua peringkat usia kerana menyedarkan kita apa sebenarnya yang berlaku dalam negara yang kita cintai ini.

Ahad, September 18, 2011

Pembunuhan Tengku Kao Li Part 6 ( Akhir )


“Aku mula menyedari adanya petugas yang lebih selepas melihat orang bermain catur dan petugas yang lebih tersebut adalah pembunuhnya” ujar Bao Zheng cuba merungkai cara pembunuh meloloskan diri dalam keadaan pintu terkunci dari dalam. Bao Zheng telah mengarahkan pengawal yang terlibat pada malam itu untuk mengingati kembali siapa disamping mereka.
“Jadi siapa pembunuhnya” tanya Tn Kungsun tidak sabar untuk mengetahui siapa pembunuhnya
“Dialah pembunuhnya” ujar Bao Zheng sambil menunjukkan jarinya kearah pengawal Sem.
Orang ramai didalam dewan tersebut seperti tidak percaya dengan kajian tersebut. Keadaan balai sidang tersebut menjadi hingar bingar. Mereka dalam keadaan percaya tidak percaya dengan tekaan Bao Zheng tersebut.
“Bukan..bukan malam itu aku baru sahaja kemari lagipun aku tiada alasan untuk membunuh mereka ” nafi pengawal Sem dalam nada ketakutan
“Ada..kamu ada..kamu membunuh mereka supaya tentera Gao Li datang menyerang Song dan membuatkan Song tersepit kerana engkau suku Liao” jawab Bao Zheng dalam nada yang lemah kerana pengawal Sem merupakan salah seorang kawan baiknya. Untuk membuktikan pengawal Sem suku Liao,Bao Zheng telah membuka lengan naju pengawal Sem dan menampakkan tatu yang melambangkan suku Liao.
“Bagaimana kamu tahu aku suku Liao..puluhan tahun aku hidup dinegeri Song..aku yakin mampu untuk mengelaburi mata sesiapa sahaja” soal pengawal Sem
“Aku mula tahu melihat cara engkau minum semasa keluar berkelah bersama Siang Ai..aku pernah mendengar cerita Tengku Lian yang pernah menjadi diplomat di Liao bahawa suku Liao amat berwaspada dengan binatang buas semasa mereka minum. mereka akan mengjongkokkan badan kerana dengan itu mereka akan tahu jika ada serangan haiwan atau musuh” ujar Bao Zheng
“Betul aku suku Liao tetapi itu tidak membuktikan bahawa akulah pembunuhnya” balas pengawal Sem.
“Apakah mereka boleh bangkit memberitahumu” soal pengawal Sem
“Ya.. kedua mayat tersebut bangkit memberitahuku ... Siang Ai yang kau bunuh telah memberitahuku” balas Bao Zheng.
Pengawal Sem telah meniru tulisan Siang Ai yang sangat tidak rapi tersebut. Tetapi malangnya tulisannya yang agak kemas mudah dikenali diantara tulisan-tulisan Siang Ai. Pengawal Sem mengajarkan Siang Ai menulis untuk melengkap kes pembunuhan tersebut bagi mengelakkan dikesan oleh Bao Zheng. Pada malam terakhir sebelum Siang Ai ditemui mati menggantung diri,pengawal Sem telah mengajarkan Siang Ai beberapa aksara sebelum membunuhnya. Pengawal Sem memang berniat untuk membunuh Siang Ai kerana Siang Ai telah mengetahui identitinya sebagai orang Liao. Selepas kes tersebut selesai dirungkai oleh Bao Zheng,pengawal Sem telah ketawa kerana segala muslihatnya selama ini telah terbongar.
“Tergamak engkau membunuh Siang Ai” ujar Chu Chu geram
“Wanita itu,benar-benar bodoh..bodoh yang tidak mampu ditolong oleh sesiapa” balas pengawal Sem sambil ketawa
“Saat itu,pada malam terakhir aku mengajarnya menulis,aku telah mencekiknya...hahaha” kata pengawal Sem mendedahkan perbuatannya
“Sheng Liang..cukup..engkau sudah tidak boleh ditolong lagi” tempik Chu Chu dalam keadaan yang marah
Tengku Lian telah sampai dan telah mengarahkan pengawal untuk menangkap pengawal Sem. Tidak mahu mengalah dalam keadaan yang tersepit,pengawal Sem telah menjadikan Puteri Kao Li sebagai tebusan.
“Abang Sem” jerkah Bao Zheng
“Baik..dalam keadaan ini kau masih sudi memanggil aku abang..kau memang seorang yang tulus” balas pengawal Sem
“Abang Sem .menyerahlah” pinta Bao Zheng
“Tiada istilah menyerah bagi suku Liao.... Bao Zheng mari kesini” pinta pengawal Sem kembali.
Keadaan menjadi semakin gawat. Gongsu Ce yang berada disitu cuba menghalang Bao Zheng daripada mendekati pengawal Sem takut akan diapa-apakan oleh pengawal Sem. Namun Bao Zheng dengan hati yang tenang telah pergi dekat dengan pengawal Sem.
“Bao Zheng ketahuilah namuku Yeriria daripada suku Liao berumur 30 tahun..Aku merupakan Jeneral Besar tentera Liao anak kepada Yeri Suron..telah 10 tahun menyelinap ke negeri Song untuk mewujudkan pertelingkahan dengan Kao Li bagi memudahkan Liao menyerang Song” beritahu pengawal Sem
“Ketahui namuku Bao Zheng,umur 20 tahun,tinggal di Lu Zhao,salah seorang siswa di Lembaga Dian Hung dan berkulit hitam sejak lahir” balas Bao Zheng dalam nada yang sedih
Selepas itu,pengawal Sem telah bertindak membunuh diri kerana tidak mahu menyerah kepada pihak berkuasa. Selepas peristiwa ini,hubungan antara negara Song dengan Kao Li pulih seperti biasa. Tentera Kao Li yang bersiap sedia untuk menyerang Song telah menarik kembali tentera 50 kilometer keluar kawasan sempadan manakala tentera Liao yang telah siap untuk bergabung dengan Kao Li telah mundur kembali kenegara mereka. Kes ini telah memberi kesan mendalam kepada Bao Zheng kerana melibatkan salah seorang yang karib dengannya. Mayat pengawal Sem telah ditanam ditepi kubur Siang Ai kerana hubungan cinta antara mereka yang pernah berputik. Pembunuhan keatas Siang Ai hakikatnya bukan atas kehendak peribadi pengawal Sem namun tugas negara telah menyebabkan beliau terpaksa bertindak demikian.


Jumaat, September 16, 2011

Qasidah Waqtissahar Karangan Al Alamah Habib Umar






وَقْتِ السَّحَرْ بِهْ يَطِيْب الْحَالْ لاَهْلِ الصَّفَا وَبِهْ يَجُوْدُ الْعَلِي بِالْفَضْلِ لأَهْلِ الْوَفَا

Waktu larut malam adalah saat termuliakannya keadaan orang orang suci, dan pada waktu itu pula semakin pemurah Sang Maha Mulia dengan anugerah untuk mereka yg menepati janji untuk mengunjungi Nya (shalat malam),

كَمْ مِنْ سَقِيْمٍ بِهَذَا الْوَقْتِ نَالَ الشِّفَا وَكَمْ بِهِ اِتَّصَلْ مِنْ عَبْدٍ بِالْمُصْطَفَى

Berapa banyak orang orang yg dimurkai dan ditimpa musibah yg diwaktu larut malam itu (mereka bermunajat pada Nya) maka mereka mendapatkan kesejukan dan pencabutan atas musibahnya, dan berapa banyak banyak pula para hamba yg termuliakan dengan terhubung hatinya dengan sang Nabi saw,


وَقَابَلَتْهُ الْمَوِاهِبْ ظَاهِرًا وَالْخَفَا وَنَازَلَتْهُ لَطَائِفْ خَيْرِ مَنْ لَطَفَا

Maka ia disambut dengan anugerah anugerah yg terlihat dan yg tersembunyi (permasalahan dunia dan akhiratnya), dan turunlah untuknya kasih sayang dan kelembutan kelembutan dari yg sangat Indah kelembutan 

Nya.
عَنِ الْمَسَاوِي وَكُلِّ الذَّنْبِ فَضْلاً عَفَى وَبَارِقِ الْفَضْلِ وَاْلإِ حْسَانِ لُهْ رَفْرَفَا

Dari kehinaan kehinaan dan setiap dosa, anugerah maaf Nya pun melimpah, dan pijaran cahaya kemuliaan dan keluhuran untuknya terus bercahaya indah,


وَحَسْبُهُ جُوْدُ مَوْلاَنَا الْعَلِي وَكَفَى وَهَاهُنَا الْقَوْلَ يَا أهْلَ الْفَهُمْ قَدْ وَقَفَا

Maka cukuplah kedermawanan Tuhan kita Yang Maha Tinggi dan Maha Mencukupi segenap hamba Nya, dan sampai disinilah wahai yang memahami, terhenti ucapan dan kata kata..



مَنْ ذَايُعَبِّرْ عَنِ الْغَوْثِ إِذَا وَكَفَا ياَرَبِّ زِدْنَا عَطَايَا يَارَبِّ زِدْ تُحَفَا

Siapakah pula yg mampu menggambarkan kemegahan curahan hujan rahmat Nya bila sedang melimpah.., wahai Tuhan tambahkan bagi kami pemberian pemberian, wahai Tuhan kami tambahkanlah sesuatu yg berharga,


وَاعْطِفْ عَلَيْنَا فَإِنَّكَ خَيْرَ مَنْ عَطَفَا وَاعْلِي لَنَا فِي رِحَابِ الْعِزّ ِبِكْ غُرَفَا

Maka berlemah lembutlah pada kami, sungguh engkau sebaik baik yg berlemah lembut, dan limpahkanlah kemuliaan bagi kami dengan sambutan kemegahan kamar kamar istana Mu,


وَصَلِّ دَأْبًا عَلَى أحْمَدُ وَالِهَ الشُّرَفَا وَالصَّحْبِ أَهْلِ الْهُدَى وَمَنْ بِهِمْ إِقْتَفَا

Dan limpahkanlah shalawat selalu atas Nabi Muhammad saw dan keluarganya yg mulia, beserta para sahabatnya dan para pembawa petunjuk dan semua yg mengikuti jejak mereka,



وَالْحَمْدُ اللهِ رَبِّي حَسْبُنَا وَكَفَى

Dan segala puji bagi Allah Tuhanku, Yang Maha Melindungi kami dengan kecukupan
.

Kes Pembunuhan Tengku Kao Li Part 5


“Apa yang kau cari” ujar Chu Chu
“ehhh” tegah Bao Zheng supaya Chu Chu diam tapi sudah cukup untuk membuatkan Chu Chu mengerti akan permintaan Bao Zheng itu. Apabila memikirkan kes,dahi Bao Zheng yang mempunyai bulan sabit itu pasti berkerut sebagaimana kita memikirkan sesuatu yang sukar. Kini hanya tinggal beberapa jam sahaja lagi untuk Bao Zheng menyelesaikan kes tersebut setelah menteri Phang memberikan waktu tambahan selama sehari untuk menyiasat kes berkenaan.
“Huuukk..hukkk” ajuk Chu Chu yang meniru suara anjing dan membuat bayang tangannya di dinding seperti anjing yang sedang menyelak.
“Chu Chu .. jom” tiba-tiba Bao Zeng terfikirkan sesuatu dan terus menarik tangan Chu Chu ke bilik kejadian bunuh.
“Aikkk..kenapa ni” soal Chu Chu
“Aku mencari sesuatu” balas Bao Zheng tanpa menghiraukan pertanyaan lanjut oleh Chu Chu. Beliau terus mencari sesuatu dibilik kejadian yang boleh membuatkan wujudnya bayang. Akhirnya Bao ZZheng berjaya menjumpai tanglung yang memuatkan lampu sehingga mewujudkan bayang di dalam bilik.
“Rupanya begitu..aku telah berjaya memecahkan huruf sepuluh ( + ) itu” ujar Bao Zheng dalam keadaan yang serius.
“Bagaimana dengan pembunuhnya” kata Chu Chu
“Tabir ini sudah aku jumpa..pembunuhnya ada diantara kita” balas Bao Zheng dalam keadaan yang tidak bertenaga kerana sudah mengetahui siapa pembunuhnya. Semua telah dipanggil ke balai sidang untuk mendengar penjelasan Bao Zheng siapa pembunuh kedua-dua orang Tengku negara Kao Li.
Tengku Kao Li telah mati dibunuh dengan kesan kelaran yang banyak diseluruh tubuh yang dipercayai dilakukan oleh seseorang yang mempunyai kungfu yang hebat. Klu yang ditanggalkan kedua orang Tengku terbabit hanyalah huruf sepuluh ( + ). Utusan Kao Li tersebut ke negara Song untuk menghantar puteri Kao Li untuk dinikahkan dengan Maharaja Song. Namun ketika sampai di daerah Liu Zhao rombongan Kao Li telah diserang oleh sekumpulan lelaki berbaju hitam. Kematian Tengku Kao Li iaitu Li Shih berlaku semasa baginda cuba mrogol Siang Ai dan kematian Tengku ke 7 Kao Li berlaku selepas baginda dibongkar terlibat dalam serangan semasa kadatangan rombongan ke Lu Zhao. Siasatan awal menjurus kepada Siang Ai dan Chu Chu yang dituduh berkomplot membunuh Tengku Kao Li kerana ingin membalas dendam atas tindakan Tengku Kao Li tersebut yang cuba merogol Siang Ai.  Tuan Cen dan Puteri Kao Li juga telah dituduh terlibat dalam pembunuhan tersebut namun selepas dibuktikan mereka tidak bersalah mereka telah dibebaskan. Kini nyawa 30,000 penduduk Liu Zhao dan negara Song bergantung kepada Bao Zheng yang diamanahkan untuk menyiasat kes berkenaan. Selepas.Bao Zheng menjumpai alat yang digunakan untuk mengaburi kes tersebut,semua yang terlibat telah dikumpulkan dibalai sidang untuk mendengar keputusan penyiasatan Bao Zheng.
“Menteri Phang..aku ingin bertanya satu soalan.. yang anda betul-betul inginkan kes ini diselesaikan ataupun kepalaku dipancung?” soal Bao Zheng ingin mengetahui niat sebenar Menteri Phang memberi masa hanya satu hari kepadanya untuk menyiasat kes tersebut.
“Bergantung kepada dirimu..yang jelas aku akan pilih salah satu daripada yang tersebut” balas Menteri Phang
“Kalau kepalaku yang kamu harapkan..hari ini kamu akan kecewa” ujar Bao Zheng tenang
“Jangan cakap banyak..nasibmu,keluargamu dan seluruh rakyat negara ini berada ditanganmu” pintas Menteri Phang
“Kalau sedikit salah bicara akan aku terus pnggal kepalamu” tambah Menteri Phang
“Baiklah..pertama sekali akan aku jelaskan mengenai huruf sepuluh” sahut Bao Zheng.
“Pengawal Sem tutup lampu” arah Bao Zheng.
Lampu lantas dipadamkan dan muncul huruf salib ( huruf sepuluh ) diatas palang dibilik tesebut. Huruf sepuluh itulah huruf yang Chu Chu ternampak semasa berada didalam bilik Tnegku Kao Li semasa menyelamatkan Siang Ai.
“Apakah ada orang diatas” tanya Jeneral Kao Li
“Benar... pada saat itu pembunuh berada diatas palang tersebut” tambah Bao Zheng
Namun huruf salib yang kelihatan di palang tersebut hanyalah untuk melindungi diri daripada dilihat. Di dalam tanglung tersebut terdapat ulat kecil dan jika semakin jauh kesan gelap tersebut akan menjadi semakin besar dan ini telah dapat melindungi pembunuh yang berada diatas palang daripada dilihat oleh mangsa. Klu huruf sepuluh yang ditinggalkan oleh kedua orang tengku tersebut bukanlah huruf sepuluh yang berada diatas palang tersebut tetapi lencana pegawai yang berbentuk bintang yang dipakaikan dipinggang. Ini bermakna yang membunuh kedua-dua orang tengku tersebut ialah pegawai kerajaan.
“Huruf salib yang mereka ketemukan ada disini” kata Bao Zheng sambil menunjukkan bintang yang berada di pinggang salah seorang petugas.
“Dengan kata lain,tengku ingin memberitahu yang membunuhnya adalah petugas kerajaan yang berpakain seragam?” tanya Tuan Cen
“Betul” balas Bao Zheng
Semasa peristiwa pembunuhan terbabit,dalam cahaya yang samar,kedua orang tengku telah melihat bintang yang berada dipinggang petugas yang berpakaian seragam tersebut yang bersinar. Dan sebelum mati,mereka sempat melukiskan lambing tersebut diatas lantai dengan menggunakan darah mereka.
“Tetapi bagaimana dengan teriakan tengku tersebut... bukankan kita berada berdekatan tempat kejadian tetapi tidak masih tidak dapat melihat siapa pembunuhnya” soal Tuan Kungsun
Kedua-dua orang tengku tersebut sebenarnya tidak sempat untuk berteriak. Teriakan yang kedengaran oleh pengawal yang bertugas merupakan teriakan yang dihasilkan oleh pembunuh bukannya dihasilkan oleh mangsa. Oleh itu,ramai yang hairan kenapa mereka tidak nampak pembunuh sedangkan teriakan sepatutnya dihasilkan sebelum berlakunya pembunuhan. Dan jika teriakan dihasilkan semasa pergelutan berlaku sudah semestinya pembunuh tersebut berjaya ditangkap. Mangsa telah dilukai kemudiannya mulut mereka disumbat dengan kain agar mereka tidak dapat untuk menjerit meminta pertolongan kemudian setelah dibunuh maka pembunuh pun berteriak. Ini berjaya mengaburi orang ramai yang menyangka bahawa mangsa telah dibunuh dalam waktu yang amat singkat agar Chu Chu yang menjadi Syaitan Wanita dituduh sebagai pembunuh.
“Lalu kenapa pembunuh membuat keadaan kedua orang tengku dalam keadaan yang menyeramkan?” soal Puteri Kao Li
“Benar,sesuai dengan yang kamu katakana ketika petugas memasuki kamar,pembunuh tersebut masih ada..bagaimana pembunuh meloloskan diri?” soal Tuan Cen pula
“Haha.. bahagian inilah yang paling menarik” balas Bao Zheng
Pembunuh sebenarnya tidak meloloskan diri tetapi telah bersama dengan petugas tanpa disedari.
“Adakah kalian menyedari bahawa orang diantara kita telah bertambah seorang?” tanya Bao Zheng
“Mustahil..kita mari bersama-sama” ujar Tuan Kungsun
“Tidak benar..aku orangnya yang baharu masuk semasa teriakan itu” kata Gongsu Cen
“Betulke?..bukankah tadi kamu bersama kami” soal Tuan Kungsun kehairanan
“Tn Kungsun..dia adalah anak kamu .. kamu sudah pun tidak menyedari dia ada atau tidak bersama kamu tadi” jawab Bao Zheng
“Ketika masuk kemari kita semua ada disini...Orang kita begitu ramai.. dia ada bersama kita..logiknya begitu” balas Tn Kungsun
“Kamu benar.. sebetulnya pembunuh telah menggunakan helah ini dalam usaha meloloskan diri” ujar Bao Zheng
Oleh kerana pembunuhnya merupakan salah seorang petugas yang memakai pakaian seragam,maka semasa bilik kejadian dimasuki oleh petugas,pembunuh tersebut telah bersama petugas.. ketika semua orang sedang panic maka kehadiran pembunuh tersebut tidak diperasan oleh petugas yang lain. Kemunculan pembunuh dalam kalangan petugas tersebut sedikitpun tidak dicurigai. Selepas melakukan pembunuhan,pembunuh telah berteriak disebalik pintu dan pengawal telah bergegas masuk untuk melihat keadaan dan kedudukan pembunuh disebalik pintu tersebut tidak disedari oleh petugas lain dan sekaligus memberi peluang kepada pembunuh untuk mnyelinap disebalik petugas yang turut memakai pakaian seragam. 
The Live Stream plugin lets your users share activity and comments in real-time as they interact during a live event.

13.1.10

free counters