Pengikut

Jumaat, Mac 04, 2011

Habib Soleh Al Aidrus


      
"Pakar Hadits Kota Malang", itulah gelaran yang telah diberikan kepada Habib Sholeh bin Ahmad bin Salim al-'Aidrus, seorang ulama dan muballigh kenamaan di majlis - majlis ta'lim di Jawa Timur. Reputasinya sebagai ulama dan muballigh sudah diakui kaum Muslimin di Jawa Timur. Ilmu agamanya pun cukup mendalam. Wajah ulama yang shaleh ini selalu tampak bersih, tutur katanya halus dan dengan gaya bertutur yang enak didengar. Selain rajin memberi ceramah dan pengajian di berbagai tempat, beliau juga menjadi pengajar tetap Pondok Pesantren Darul Hadits Al-Faqihiyyah, Malang, Jawa Timur.

Beliau dilahirkan di Kota Malang pada 18 Jun 1957. Sejak kecil berada di lingkungan yang taat beragama. Pendidikan dasar Habib Sholeh terasah sejak ia masuk Madrasah Ibtidaiyah At-Taroqi, Malang, yang dikelola ayahandanya, Habib Ahmad bin Salim al-'Aidrus yang cintakan ilmu dan mengabdikan dirinya untuk mengajar di madrasah tersebut selama hampir 30 tahun. Ayahandanya juga terkenal dengan kewarakannya dan hanya mahu makan dari hasil titik peluhnya sendiri serta kehidupannya sehari-hari sangat sederhana.
Berbalik kepada Habib Sholeh, selepas lulus dari madrasah, beliau melanjutkan pengajiannya ke tahap tsanawiyah di Pesantren Darul Hadits al-Faqihiyyah Malang. Di sana beliau menimba ilmu terutama sekali berhubung hadits daripada Habib 'Abdullah bin Abdul Qadir bin Bilfagih yang terkenal sebagai ahli hadits yang mempunyai daya hafalan yang menakjubkan. Habib 'Abdullah menghafal banyak hadits dengan sanadnya sekali, bahkan nama-nama kitab rujukan beserta halaman mukasuratnya turut berada dalam ingatan beliau.
Setelah menimba ilmu di pesantren tersebut, akhirnya Habib Sholeh melanjutkan pengajiannya ke Makkah al-Mahmiyyah. Beliau memasuki ribath Prof. Dr. Habib Muhammad bin 'Alwi al-Maliki al-Hasani pada tahun 1977. Setelah kira-kira 10 tahun mengaji di kota suci tersebut, akhirnya pada tahun 1988, beliau pulang ke tanahairnya untuk mengembangkan dakwah dan ilmu. Sekembalinya dari pengajian, beliau mendirikan rumahtangga dengan salah seorang putri Habib 'Abdullah bin Abdul Qadir Bilfagih dan sekaligus ditugaskan mengajar di Pesantren Darul Hadits tersebut. Selain dari itu, beliau turut membuka majlis ta'lim di rumahnya dan di berbagai tempat. Selain berdakwah melalui majlis-majlis ta'lim tersebut, beliau juga giat mengarang, setakat ini beliau telah mengarang kira-kira 11 buah kitab berbahasa 'Arab, antaranya:-
1.     asy-Syaafiyah fi Bayaani Isthilaahaatil Fuqahaa` asy-Syafi`iyyah;
2.     Faidhul 'Allam fi Akhkamis Salam;
3.     an-Nasyrul Fa’ikh fi Tartibil Fawatih;
4.     Is’aful Muhtaj fi Syarhi al-Qilat al-Murajahah fil-Minhaj;
5.     Nailul 'Arab fi Muqaddimatil Khuthab;
6.     Lawami’un Nuris Sani fi Manaqibil Imam Muhammad al-Maliki al-Hasani;
7.     al-Injaz fi Matsali Ahlil Hijaz.
Mudah-mudahan Allah melanjutkan usia beliau dan memberikannya kekuatan untuk terus menyebarkan ilmu Islam kepada umat ini.
 ~ Penulisan ini merupakan profil ulama yang diambil oleh pengarang daripada blog yang sudah tidak diingati. Walauapapun blognya,marilah kita sama mengenali ulama yang haq ini,ulama yang sebetulnya pewaris nabi~

Kebajikan Tugas Pemimpin


Bismillah wal Alhamdulillah..... Bila saja menghadapi pilihanraya tidak kira pilihanraya umum mahupun pilihanraya kampus semestinya agenda kebajikan akan menjadi topik utama. Walaupun perjuangan yang dibawa bukanlah agenda kebajikan tetapi demi menarik hati pengundi agenda kebajikan akan dipalu selumatnya untuk menarik sokogan pengundi tanpa mengira kelas sosial. Agenda kebajikan amat menarik minat pengundi berbanding dengan agenda lebih besar daripada itu agenda nasional,agenda idealisme dan sebagainya kerana masyarakat Malaysia melihat aspek kebajikan merupakan aspek yang berkait rapat dengan mereka. Rakyat mahukan pemimpin yang yang sering berjumpa dengan mereka dengan kata lain sering mendengar masalah mereka dan ini merupakan salah satu daripada aspek kebajikan.
    Bila pilihanraya umum sahaja tanbahan lagi pilihanraya kecil aspek yang peling ditumpukan oleh jentera parti kerajaan ialah aspek kebajikan. Pada masa inilah kita melihat kebanyakan tar baru,rumah burok dibina semula,longkang dibersihkan,semburan nyamuk aedes dilakukan rawatan percuma dan sebagainya walhal jika tidak berlaku pilihanraya semestinya perkara itu adalah mustahil untuk dikecapi oleh rakyat marhaen. Namun bagi rakyat ia merupakan kebajikan dan rakyat mudah terdorong untuk memilih siapa yang paling banyak melakukan kebajikan kepada mereka walhal ia hanyalah perangkap semasa pilihanraya sahaja. Pas juga tidak ketinggalan untuk memperkenalkan slogan kebajikan. Semasa pilihanraya 2004 Pas dengan lantang mahu mewujudkan negara Islam sehingga Pas ditolak oleh masyarakat bukan Islam yang pada masa itu masih gagal untuk memahami konsep Islam namun pada pilihanraya 2008 Pas mengorak langkah sekali lagi dengan memperkenalkan konsep Negara Berkebajikan dan ia telah berjaya untuk menarik perhatian pengundi bukan Islam sekaligus berjaya dengan cemerlang dalam pilihanraya tersebut walaupun tidak sehebat tahun 1999.
    Hakikatnya kebajikan adalah tugas setiap kerajaan tidak kira siapapun yang membentuk kerajaan. Dan jika rakyat betul-betul faham bahawa kebajikan adalah tugas kerajaan,saya yakin suasana politik Malaysia akan mengalami corak yang berbeza dan semestinya lebih baik kerna agenda idealisme dan agenda pembangunan modal insan akan menjadi tumpuan utama. Disebabkan soal kebajikan merupakan aspek utama  manifesto dankempen setiap daripada yang mahu menjadi wakil rakyat maka kita telah kehilangan dari banyak aspek dari segi soal keselamatan,soal pedidikan,keselamatan negara dan sebagainya.
     Jika seseorang mahupun yang mewakili parti politik betul betul ikhlas untuk menjadi kerajaan seharusnya agenda kebajikan dilaksanakan tanpa memilih bulu kerana kebajikan merupakan hak semua rakyat bukannya mereka yang sehaluan sahaja.
 Kita sering menganggap jika parti  itu kebajikan kebajikan itu parti dan konsep ini seharusnya ditolak oleh rakyat yang waras. Sepatutnya konsep ini diterapkan kebajikan itu kerajaan dan kerajaan itu kebajikan. Ini sekurangnya dapat membersihkan minda rakyat daripada terus terbelengu dengan konsep satu pihak. Kita tidak boleh sesekali menyatakan bahawa hanya kerajaan parti itu sahaja mampu melaksanakan kebajikan sedangkan di negara-negara lain walhal negara komunis sekalipun agenda kebajikan rakyat tetap dilaksanakan walaupun dalam beberapa perkara rakyat ditekan teruk. Di negara komunis tetap ada jalan raya,tetap ada lapangan terbang,tatap ada stesen keratapi tetap ada apa yang ada di negra yang bukan berfahaman komunis. Ini kerana mereka faham walauapapun fahaman dan bangsa mereka,mereka selaku pemimpin perlu melaksanakan agenda kebajikan dan sememangnya kita tidak boleh menuduh pihak yang tidak sehaluan dengan kita tidak akan melaksanakan agenda kebajikan  jika menjadi kerajaan.

Konflik Pembesar Kedah dengan British Abad ke 19

Penulisan ini berdasarkan ulasan pengarang kepada sebuah Jurnal yang dihasilkan oleh Prof Dr. Abdullah Zakaria Ghazali pensyarah Universiti Malaya. Beliau boleh dihubungi di email berikut.. azdha@um.edu.my..



    Perjanjian Sempadan telah ditandatangani pada 1909 antara British ( Great Britain dalam kertas kerja) dengan Siam.Perjanjian ini amat penting kerana berlakunya peristiwa penyerahan Kedah,Perlis,Kelantan dan Terengganu.Kertas kerja ini juga menerangkan secara ringkas mengenai bila negeri tersebut menerima Penasihat British.Kertas kerja ini juga mendatangkan konflik antara pembesar Kedah dengan Pegawai British sejak sebelum perjanjian sempadan tersebut ditandatangani lagi.Namun ia hanya melibatkan isu kewangan dimana Kedah pernah meminjam wang dari Siam bagi menampung bajet negara.Dengan itu,Kedah perlu menerima seorang penasihat daripada Siam yang berbangsa Inggeris.Ia bagi mengawal kewangan Kedah supaya Kedah tidak berhutang lagi dengan mana-mana pihak.Peminjaman ini berlaku akibat keborosan Kedah itu sendiri sebagaimana yang tertulis didalam kertas kerja ini:
“Keadaan kewangan Kedah menjadi meruncing selepas upacara perkahwinan diraja lima orang putera dan puteri Sultan Kedah selama 3 bulan pada 1904”.
Keadaan ini sebenarnya menunjukkan keborosan yang dilakukan oleh pemerintah Kedah.Bagaimanakah sesuatu pesta perkahwinan berlangsung dalam tempoh masa yang begitu panjang iaitu 3 bulan,dan ia mungkin menjadi pesta yang paling lama dalam sejarah peradaban manusia.Sepatutnya Sultan Kedah menjalankan pentadbiran secara berhemah dan mengetahui tentang kewangan Kedah itu sendiri.Kedah telah melakukan pinjaman dalam jumlah yang banyak iaitu 2.6 juta dengan kadar faedah 6% setahun.Jika dilihat pinjaman tersebut adalah tersangat besar jika dibandingkan dengan komposisi Kedah ebagai sebuah negeri yang tidaklah terlalu besar tambahan pula perbelanjaan dahulu bukanlah mahal seperti sekarang.
    Perkara ini sebenarnya telah memerangkap Kedah.Kedah terpaksa menerima penasihat kewangan yang akan mengawal penuh kewangan Kedah.Kedah telah menerima penasihat kewangan pada 1905 iaitu W.F.Williamson.Selain itu,Kedah perlu juga membentuk sebuah Malis Mesyuarat Negeri yang tidak lebih lima orang sebagaimana yang disebutkan dalam kertas kerja ini:
“...dan pembentukan Majlis Mesyuarat Negeri yang terdiri tidak lebih daripada 5 orang”.
Antara ahli Majlis Mesyuarat Negeri ini ialah Raja Muda Abdul Aziz sebagai Presiden,G.C.Hart,Muhammad Ariffin,Haji Ahmad,Syed Abdullah.Namun perlantikan ini mencurigakan British pengaruh Siam akan bertambah kukuh maka British telah mengahantar Meadows untuk bertugas sebagai konsul British di Kedah.

“Pada tahun 1905,jawatan ini digantikan oleh G.C.Hart”.

    Selepas Raja Muda Abdul Aziz meninggal,beliau diganti oleh Tunku Mahmud yang menetang pengaruh asing ke Kedah.Berlaku isu dimana Tunku Mahmud telah member amaran kepada Dr Hoops yang telah bertindak mengedarkan surat kepada ketua jabatan dlaam bahasa Inggeris.Sebenarnya konflik yang berlaku ini sebenarnya adalah konflik untuk mempertahan/mengekalkan jati diri Warga Kedah itu sendiri.Saya berkata demikian berdasarkan peristiwa yang berlaku contohnya peristiwa pengedaran surat dalam bahasa Inggeris.Dilihat disini bahawa Tunku Mhamud merupakan seorang yang tegas dan tidak mungkin akan membiarkan jati diri Kedah yang selama ini menggunakan bahasa Melayu akan tercalar.
    Dalam mengekalkan jati diri Kedah ini juga kita  dapat melihat dimana Tunku Mahmud secara langsung tidak menyukai dengan campur tangan pegawai Siam mahupun British dalam pentadbiran Kedah.Beliau berpendapat bahawa segala campur tangan asing dalam urusan pentadbiran Kedah adalah menyekat kebebasan Kedah;
“…perlantikan Penasihat Siam adalah melampaui bidang tugasnya sebagai Presiden Majlis Mesyuarat Negeri dan bertentangan dengan kebebasan Kedah”.
Jelas melalui perkataan dalam kertas kerja ini bahawa krisis ini berlaku apabila Tunku Mahmud dan sebilangan lagi yang menyokongnya tidak suka dengan campur tangan dari kuasa asing.Tunku Mahmud adalah seorang yang berpandangan jauh dan melihat kepada peristiwa yang berlaku terhadap negeri lain yang tertaklukk kepada kuasa barat yang lain sebagaimana Negeri-Negeri Selat.Beliau mahu bahasa Melayu dijadikan bahasa pentadbiran supaya Kedah tidak akan jatuh taraf sebagaimana Negeri-Negeri Selat.Konflik ini juga berlaku akibat daripada tindakan Tunku Mahmud cuba menngahapuskan kuasa Penasihat Kewangan yang dilihat beliau sebagai melampaui batas kuasa yang diberikan.Maka disini berlaku  percanggahan pendapat mengenai bidang kuasa sebenar Penasihat Kewangan tersebut.Peristiwa pertelingkahan itu dijelaskan secara panjang lebar oleh Prof Dr. Abdullah Zakaria dalam kertas kerjanya ini yang bertajuk Sejarah Gerakan Politik Awal di Kedah.




The Live Stream plugin lets your users share activity and comments in real-time as they interact during a live event.

13.1.10

free counters