Pengikut

Khamis, Disember 02, 2010

Konflik Pembunuhan Birch di Perak

( James Wheeler Woodford Birch )
Sistem Residen yang diperkenalkan British di Perak juga telah menimbulkan konflik antara Sultan Abdullah dan juga British.Perjanjian Pangkor yang ditandatangani pada 20 Januari 1874 telah membawa kepada pengenalan sistem residen di Perak pada bulan November 1874. British pada masa itu diwakili oleh Sir Andrew Clark. Sememangnya pemerintahan Sultan Abdullah adalah lemah apabila baginda terpaksa berhutang sehingga terpaksa menjual daerah Kerian.Selain itu,baginda juga telah memajakkan hak memungut cukai kepada sahabat baginda iaitu Lee Cheng Tee 26 000 dolar.Ramai pembesar pada zaman baginda tidak taat antaranya ialah Ngah Ibrahim bahkan alat kebesaran diraja juga masih berada ditangan Sultan Ismail apabila Sultan Ismail masih mengakui dirinya sebagai Sultan.Residen Perak yang pertama bernama J.W.W Birch yang pernah berkhidmat di Ceylon Sri Lanka.Semasa tiba di Perak,Birch berpendapat Perak merupakan negeri yang mundur dan perlu dimajukan segera demi kepentingan British.Pembaharuan yang cuba dibawa oleh Birch inilah yang telah mengguris hati orang Melayu dan menimbulkan dendam dalam kalangan pembesar Perak pada masa itu.Banyak perubahan drastik yang dilakukan oleh Birch antaranya ialah penghapusan hamba abdi,hak memungut cukai sehingga wujud konflik dan pertelingkahan.
    Perkara yang pertama dilakukan oleh J.W.W.Birch ialah mendapatkan hak memungut cukai.Birch mahu cukai dikutip oleh pegawai kerajaan negeri bukannya oleh wakil sultan.Tujuan utama dilakukan perkara begini ialah bagi memperbaiki kewangan Perak yang gawat,menjelaskan hutang Perak dan juga membayar gaji kakitangan kerajaan termasuklah juga Residen.Satu lagi perubahan yang dilakukan oleh Birch sehingga menimbulkan kemarahan orang Melayu ialah menghapuskan amalan hamba abdi yang mana selama ini telah menjadi tunjang kepada adat masyarakat Melayu.Beberapa hamba hutang telah melarikan diri kerumahnya dan sebahagiannya adalah hamba wanita.Birch berpendapat bahawa keadaan hamba abdi di Perak amat buruk dan perlu dihapuskan Sikap Birch berlawanan dengan arahan Gabenor Andrew Clarke yang memerintahkan supaya sabar melayani karenah orang Melayu terutamnya pembesar.
    Tindakan gopoh dan melulu J.W.W.Birch telah menyebabkan berlakunya pertelingkahan antara British dan sistem Kesultanan.Selepas lebih kurang 3 bulan memegang jawatan Residen,Birch telah memaksa Sultan Abdullah supaya menandatangani satu pengistiharan supaya beliau dapat memungut cukai.Pada 20 Januari 1875,Birch telah memberi amaran kepada Sultan Abdullah supaya menandatangani pengistiharan tersebut jika tidak baginda akan dilucutkan dari takhta.Sultan Abdullah telah menulis surat kepada Andrew Clarke supaya Birch ditukar ataupun dihadkan kuasanya dan tindakan.Sultan Abdullah juga cuba menulis surat kepada gabenor namun dihalang oleh Andrew Clarke kecuali surat tersebut melalui Birch.Akhirnya pada 24 Julai 1875,Sultan Abdullah telah menandatangani surat pengistiharan yang membolehkan British memungut cukai.Walaupun baginda menandatangani sengistiharan tersebut,namun baginda dan pembesar mersakan hak yang selama ini dipegang oleh Sultan telah dicabul.Selepas Andrew Clarke,William Jervois menjadi gabenor dan cuba menguasai Perak sepenuhkan.Oleh itu,pada September 1875,William Jervois telah melawat Perak dan memaksa Sultan Abdullah bersetuju dengan cadangan British itu.Sultan Abdullah dan para pembearnya tidak bersetuju berlainan pula dengan Raja Yusuf dan Raja Idris yang akhirnya diangkat menjadi hakim.British terus mendesak Sultan Abdullah supaya bersetuju dengan cadangannya dalam masa 15 hari sahaja.Pada 2 Oktober 1875,Sultan Abdullah telah menandatangani 2 pengistiharan untuk melantik hakim British serta menyerahkan semua aspek pentadbiran kepada British termasuklah dalam bab melantik penghulu.Sebelum dari itu,iaitu 21 Julai 1875,Sultan Abdullah bersama pembesarnya telah mengadakan perbincangan di Kampung Durian Sebatang bagi menyekat pengaruh British.Dalam perbincangan itu,Datuk Maharaja Lela dan Dato Sagor telah bersetuju unutk membunuh Birch.Wakil juga dihantar ke Pulau Pinang untuk mendapat senjata.Ini bermakna walaupun British bertindak jauh terhadap negeri Perak,Sultan Abdullah sudahpun bersedia untuk menggunakan kekerasan terhadap British.
    Dengan pengistiharan bertarikh 21 Oktober 1875 itu,British gembira kerana berjaya menjadi pentadbir Perak secara sepenuhnya.Frank Swetteham telah ditugaskan untuk memberitahu rakyat Perak tentang pengistiharan itu.Pengistiharan tersebut juga turut ditampal di hadapan kediaman Residen British.Ini telah menyebabkan kemarahan pembesar Perak.Pada 11 November 1875,Birch telah tiba di Pasir Salak bersama dengan pembantunya Mat Arshad.Mat Arshad diperintah oleh Birch supaya menampal pengistiharan itu sementara dia pergi mandi.Datuk Maharaja Lela telah melarang Mat Arshad menampal pengistiharan tersebut tetapi Mat Arshad tetap berkeras sehingga dibunuh.Sementara itu,sekumpulan orang Melayu lagi ke tempat Birch mandi untu membunuhnya.Seputum telah mengambil tindakan dengan merejam Birch dengan lembing kemudian menetaknya.Dengan tindakan itu,British telah membawa ramai tentera dari India dan Hong Kong dan berjaya menawan Pasir Salak.Perintah tentera berlarutan sehingga Mac 1876.Pihak British menawarkan 6000 dolar kepada orang yang berjaya menangkap Datuk Maharaja Lela dan masing-masing 3000 dolar kepada yang berjaya menagkap 2 orang lagi yang terlibat.Perang Perak yang berlaku ini hanya bertahan selama setengah tahun sehingga pemimpin Melayu tersebut berjaya ditangkap.Semua pembesar negeri Perak terlibat dalam peristiwa ini kecuali Raja Yusuf dan Raja Idris.Datuk Maharaja Lela,Dato Sagor Pandak Enduk beserta 3 orang lagi dihukum gantung di Matangpada 1876.Manakala Sultan Abdullah,Menteri Larut,Datuk Laksamana dan Datuk Syahbandar dihukum dibuang ke Pulau Seychelles.Manakala Raja Ismail dibuang ke Johor.


Sejarah Ringkas perebutan Takhta Perak abad ke-19

( Sultan Abdullah )

Masalah hura-hara di Perak bertambah teruk apabila berlaku juga perebutan Takhta antara kerabat di Raja Perak.Ia bermula selepas kemangkatan Sultan Ali pada 1871,maka Raja Bendahara iaitu Sultan Ismail telah dilantik sebagai pemerintah sekaligus menepikan Sultan Abdullah selaku Raja Muda.Ini menimbulkan perasaan tidak puas hati kepada Raja Abdullah dan Raja Yusof. Raja Abdullah menentang kerana sepatutnya baginda yang menaiki takhta dan Raja Yusof menentang kerana baginda tidak disukai oleh pembesar.Dengan sokongan daripada pembesar Di Hilir seperti Datuk Maharaja Lela dan Datuk Sagor,Raja Abdullah telah melakukan penentangan.Raja Abdullah tetap berkuasa di kawasan Hilir manakala Sultan Ismail dikawasan Hulu Perak sahaja. Sistem giliran anak Sultan di Perak telah berlarutan sehingga tahun 1958.
     Seseorang yang ingin menjadi Sultan perlu mendapat perkenan dari menteri dan juga keturunan dari pihak lelaki.Sultan Ali hanya berhak menjadi Raja Bendahara tetapi tidak berhak untuk mendapat lebih dari itu kerana ayahnya berasal dari Siak.Maka Raja Abdullah dilantik sebagai Raja Muda.Tetapi sepatutnya jawatan itu dipegang oleh Raja Yusuf yang 2 kali telah disingkirkan kerana para pembesar tidak berkenan.Selepas kemangkatan Sultan Ali,Raja Abdullah tidak berada di Sayung Perak Utara semasa upacara pemakaman maka para pembesar melantik Raja Ismail sebagai Sultan.Mengikut adat melayu,seseorang raja perlu dilantik sebelum bekas raja dimakamkan.Para pembesar menunggu kedatangan Raja Abdullah selama 32 hari sebelum upacara pemakaman dilakukan.Untuk pergi ke Sayong,Raja Abdullah perlu melalui Senggang tempat Raja Yusuf.Sedangkan sebelum itu,Raja Yusuf telah berjanji untuk mengambil takhta kerajaan Perak walaupun dengan menggunakan kekerasan.Selain itu,Raja Abdullah juga tidak disukai oleh pembesar Perak Utara.Ini kerana Raja Daud dari Selangor pernah melarikan Raja Latifah iaitu isteri Raja Abdullah.Namun Raja Abdullah hanya berdiam diri tanpa mengambil apa-apa tindakan. Antara mereka yang terlibat dalam perlantikan Sultan Ismail adalah Ngah Ibrahim.Oleh itu Raja Abdullah amat benci kepada Ngah Ibrahim sehingga menolong puak Gee Hin dalam perang Larut ke empat.Ini terbukti apabila Raja Abdullah menemui puak Gee Hin di Pulau Pinang pada Januari 1873.Namun akibat daripada pembunuhan J.W.W.Birch Raja Yusuf telh dilantik menjadi Sultan kepada negeri Perak bagi mengantikan Sultan Abdullah.Tetapi sebelum itu,Sultan Abdullah telah dilantik menjadi Sultan oleh British selepas menandatangani perjanjian Pangkor 1784 yang mana Perak akan menerima seorang Residen..

Rabu, Disember 01, 2010

Sejarah Ringkas Perang Larut


    Perak antara negeri yang mengalami konflik yang berlarutan dan juga merupakan negeri pertama yang menerima penjajahan British secara langsung melalui Perjanjian Pangkor 1974.Sebelum itu,sudah banyak kekacauan telah berlaku seperti Perang Larut.Perak merupakan negeri yang kaya dengan hasil bijih timah terutamanya di daerah sekitar Kelian Pauh,Lembah Kinta dan Kelian Bharu. Orang Melayu pada masa itu hanya menjalankan perlombongan bijih timah dengan hanya menggunakan teknik mendulang. Teknik mendulang hanya mendapat hasil yang sedikit sedangkan bijih timah pada masa itu harganya agal tinggi.Oleh itu,sekitar tahun 1848,Long Jaafar telah membawa masuk orang cina secara besar-besaran bagi menusahakan lombong bijih dan hasilnya meningkat berkali ganda. Malangnya,orang cina yang datang itu telah terlibat dengan kumpulan kongsi gelap Hai San dan Gee Hin yang telah menimbulkan hura hara di Perak sehingga berlakunya Perang Larut.Bagi mengatasi kekacauan ini,Menteri Larut iaitu Ngah Ibrahim telah melantik Timbalan Pesuruhjaya Negeri-Negeri Selat iaitu Kapten Speedy bagi menyelesaikan masalah kekacauan tersebut yang merugikan perdagangan timah.

    Larut merupakan sebuah sebuah daerah yang diperintah oleh wakil sultan iaitu Long Jaafar.Long Jaafar telah membawa masuk seramai 20 orang cina dari suku Chin Seah yang berasal dari Kwangtung bagi membuka lombong di Kelian Pauh.Kemakmuran lombong Kelian Pauh telah mendorong orang cina dari jauh seperti Pulau Pinang turut datang untuk turut melombong.Suku yang pertama sekali datang ialah suku Khek dan membuat penempatan di kawasan Kelian Pauh.Selepas puak Khek datang pula puak Kongfu yang membuat penempatan di Kelian Bharu yang turut membawa masuk kongsi gelap.Disebabkan kemakmuran Larut ini maka telah berkumpul 2 kumpulan kongsi gelap yang terdiri dari puak Hai San dari suku Khek dan puak Gee Hin dari suku Kong fu.Walaupun mereka berada di Larut namun mereka tetap menharapkan bantuan kewangan dari Pulau Pinang kerana Pulau Pinang merupakan pusat kepada kegiatan Kongsi Gelap.Pemerintah Melayu di Larut mendapat hasil melalui beberapa punca seperti cukai timah yang dibawa keluar,cukai candu dan juga cukai perjudian.Dalam pengutipan cukai ini Pembesar Melayu hanyalah melakukan sisitem pajak.Puak Hai San merupakan puak yang pertama sekali datang dan diberi pajak tersebut maka ini menimbulkan kedengkian kepada puak Gee Hin.Perselisihan 2 puak ini berlaku akibat beberapa sebab seperti hal melombong dan juga kuasa mengawal pengaliran air yang sangat penting dalam pelombongan.Hubungan kedua puak ini bertambah tegang apabila berlaku Peperangan Hakka Puntei di Kwangtung iaitu antara puak Khek dan Kongfu.

    Perang Larut pertama berlaku pada tahun 1861 apabila puak Hai San menyekat laluan air ke lombong puak Gee Hin yang kaya dengan bijih timah.Dalam perang ini,Puak Gee Hin telah kalah dan terusir ke Kemunting.Selepas serangan pertama tersebut puak Hai San sekali lagi menyerang puak Gee Hin pada waktu malam sehingga memaksa puak Gee Hin berundur ke Permatang di pinggir laut.Kira-kira 1000 puak Gee Hin pergi ke Pulau Pinang dalam keadaan yang menyedihkan,ketua puak Gee Hin telah meminta bantuan British untuk menyiasat perkara tersebut.Gabenor British telah meminta Sultan Perak menyiasat dan membayar ganti rugi kepada Puak Gee Hin yang berjumlah 17,500 dolar namun Sultan tidak dapat membayarnya dan pula boleh memaksa Ngah Ibrahim membayarnya.Sultan Perak telah menghantar Laksamana Muhammad Amin untuk berunding dengan Ngah Ibrahim tentang masalah ini.Jumlah sebegitu besar tidak mampu dibayar oleh Sultan dan Ngah Ibrahim telah bertindak membayarnya.Sebagai tanda terhutang budi Sultan Perak telah memberi hak tadbiran mutlak kepada Ngah Ibrahim dan diangkat menjadi Menteri Larut.Ho Ghi Siu telah dilantik oleh British sebagai ketua baru di Larut menggantikan So Ah Ching yang mati dibunuh dalam perang ini.

    Tidak terhenti setakat itu,Pada 1865,berlaku pergaduhan mengenai perjudian di Kelian Pauh.Puak Hai San seramai 200 orang telah bertindak merampas kedai perjudian milik puak Gee Hin.Tuan kedai tersebut telah melaporkan tindakan puak Hai San tersebut kepada puak Gee Hin yang berada di Kelian Bharu.Puak Gee Hin menjadi marah dan membunuh seorang puak Hai San pada 10 Jun serta menyerang Kelian Pauh dan membakar kampung tersebut.Oleh itu,puak Hai San dengan dibantu oleh Ngah Ibrahim telah bertindak menyerang pauk Gee Hin sehingga memaksa Di Pulau Pinang mereka cuba mendapat bantuan British namun tidak berhasil apabila British tidak mahu terlibat dengan peristiwa terbabit.Tidak cukup dengan peperangan di Larut,puak Hai San menyerang pula puak Gee Hin di Pulau Pinang.Mereka mendapatkan bantuan daripada kongsi gelap Toh Peh Kong dan kumpulan bendera Merah.Manakala puak Gee Hin bersatu dengan puak Bendera Putih yang bermusuh dengan Puak Bendera Merah.Pada 3 Ogos berlaku peperangan yang hebat selama 5 hari.Selepas perang tersebut,setiap puak didenda sebanyak 5000 dolar dan ketua yang aktif dalam puak tersebut telah dibuang negeri bagi mengelakkan masalah sama berulang. 

    Perang Larut tidak terhenti setakat itu sahaja.7 tahun kemudian iaitu sekitar tahun 1872 berlaku sekali Perang Larut akibat hubungan ketua puak Gee Hin iaitu Lee Coyen ( Lee Ah Kun ) dengan isteri kepada saudara rapat ketua puak Hai San iaitu Chang Keng Kwee.Lee Coyen dan perempuan tersebut telah ditangkap oleh puak Hai San dan mereka diseksa dengan dimasukkan kedalam keranjang bekas babi dan turut dihumban kedalam bekas lombong.Orang Gee Hin memang telah menanti peluang untuk menyerang puak Hai San.Puak Gee Hin lebih sedikit berbanding dengan puak Hai San jadi puak Gee Hin  telah membawa masuk orang,senjata,serta peluru untuk tujuan itu.Pada Febuari 1972,Puak Gee Hin telah melakukan serangan keatas Hai San dan serangan ini berjaya mengusir puak Hai San dari Kelian Pauh.Menteri Ngah Ibrahim telah membawa puak Hai San ke Pulau Pinang dan memberikan konsesi lombong kepada puak Gee Hin.Tetapi pada September 1872 puak Hai San bersedia untuk menyerang Larut kembali.Serangan keatas Larut hanya berlaku setelah setelah Gabenor British tidak mahu menyelesaikan pergaduhan tersebut.Serangan Puak Hai San telah berjaya menawan Matang dan berjaya mengusir puak Gee Hin dari Larut.

    Perang Larut keempat berlaku pada tahun 1873,dan merupakan Perang Larut yang terakhir.Perang Larut ini terjadi akibat Puak Gee Hin yang ingin membalas dendam atas kekalahannya di Larut.Puak Gee Hin telah menyerang dan berjaya menawan pekan Simpang yang strategik untuk menawan Larut.Mereka mengadakan rondaan di Sungai tersebut bagi mengelakkan bekalan makanan dan senjata dibawa masuk ke Larut.Mereka juga telah membina kubu di Simpang.Menteri Larut telah ke Kerian bagi mendapat bantuan British setelah Sultan Ismail gagal untuk menyelesaikan perkara ini namun British enggan menolong.Puak Hai San telah menyewa kapal Fair Malacca dan mengibarkan bendera Union Jack untuk ke Larut.Kapal tersebut telah diserang dan memaksa British menghantar angkatan kecil perang untuk menghapuskan Puak Gee Hin yang dituduh sebagai lanun.Menteri Larut telah meminta bantuan Kapten Speedy setelah isu itu terus berlarutan.Kapten Speedy telah berhenti sebagai penolong penguasa polis setelah ditawarkan 15 000 dolar dan suku dari hasil daerah Larut jika berjaya menyelesaikan masalah tersebut.Namun masalah ini hanya selesai setelah Sir Andrew Clark menjadi Gabenor apabila beliau menyelesaikan masalah pertelingkahan perebutan takhta raja Perak kerana Perang Larut ini juga berlaku akibat penglibatan mereka yang berebut takhta Perak.

Kebangkitan dan Kemerdekaan Dai Viet

( Raja Le Hoan )



     Vietnam telah diasaskan sebelum tahun masihi lagi.Sejarahnya dalam sistem kerajaan setanding dengan negara China dimana Vietnam juga pernah dijajah beberapa kali oleh empayar dinasti China sejak zaman dinasti Qin lagi.Semasa dinasti Qin dibawah pemerintahan Qin Shi Huang Ti,China telah menghantar Jeneral Chao To untuk menakluk Kwangsi dan juga Kwang-tong dimana penduduknya terdiri dari orang Annam dan Thailand.Pada tahun 35 masihi,Maharaja China telah menghantar Jin Yin untuk memperkuatkan lagi proses pencinaan terhadap Annam ( Vietnam ) dan juga Tongking.Semasa dinasti Qin bergoncang,Jeneral Chao Tao telah bertindak menyatukan negara tersebut dan menubuhkan sebuah negara baru yang diberi nama sebagai Nan Yue tetapi bagi masyarakat Annam menyebutnya sebagai Nam Viet.Nama Dai Viet adalah merujuk kepada negara baru Vietnam yang menjadi satu kuasa baru di tanah besar Asia Tenggara.Sebagaimana kita sedia maklum bahawa China merupakan negara yang mempunyai ketamadunan yang paling terkedepan berbanding dengan tamadun awal dunia yang lain.Disebabkan kemajuan dalam sistem tamadun ini,maka China sememangnya berhasrat untuk meluaskan tanah jajahannya.Disebabkan dasar inilah Vietnam telah terlibat secara langsung mahupun tidak langsung dalam proses penjajahan China.Vietnam terlibat dalam proses peluasan China disebabkan Vietnam merupakan jiran terdekat kepada negara China.
    Pengaruh China sememangnya tidak boleh dinafikan dalam sistem pentadbiran Vietnam begitu juga dengan intitusi budaya dan adat resam.Masyarakat Vietnam sering diasak oleh kebudayaan China terutamanya bagi mereka yang tahu membaca.Kitab klasik China dalam bidang kesusasteraan dan juga agama telah dibawa masuk ke Vietnam.Sistem Konfucious dan Buddha mahayana mula masuk dan diajar di Vietnam.Walaupun  sudah ada yang menganut agama Buddha tetapi masih ramai yang mengamalkan kepercayaan animisme dan menyembah nenek moyang yang merupakan tradisi bagi masyrakat Vietnam. Begitu juga dengan adat resam,kebudayaan dan kepercayaan masyarakat Vietnam masih lagi di pertahankan.Sejak dinasti Ngo sehingga kejatuhan dinasti Li,telah berlaku banyak perkembangan terhadap pegangan dan kepercayaan masyarakat Vietnam.Semasa pemerintahan raja kedua dari dinasti Li,baginda telah membawa masuk teks klasik Buddha,dan menjadikan agama Buddha sebagai agama rasmi bagi menggantikan kepercayaan kolot masyarakat Vietnam yang mana rata-rata percaya kepada animisme.Ada juga sebilangan dari masyarakat Vietnam terutamanya yang terpelajar terpengaruh dengan Konfuciuos dan fahaman Tao. Ini turut disokong oleh William J Duiker dan Jackson J Spielvoger dalam bukunya Sejarah Dunia edisi kelima.
    Selepas penaklukan Han Wu Ti ( pengasas dinasti Han ) keatas Annam atau Nam-Viet,Canton dan Tongking.Tanah jajahan ini telah dibahagikan kepada beberapa wilayah.Sejak tahun 939,Nam-Viet telah berada dalam wilayah China dengan mana Nam-Viet mempunyai kuasa pentadbiran autonomi.Kuasa autonomi telah diberikan kepada Nan-Yue atau Nam-Viet sejak zaman dinasti Han lagi namun kuasanya hanyalah samar-samar sebagai kata untuk mengambil hati bagi mengelakkan Nam-Viet memberontak. Tetapi selepas berlaku pemberontakan terhadap kerajaan China oleh Nam-Viet,pentadbiran China telah dikenakan keatas Nam-Viet pada pada 40.Ini disokong oleh William J Duiker dan Jackson J Spielvoger melalui bukunya World History.Menurutnya lagi selama lebih kurang 1000 tahun Vietnam menerima pengaruh China dalam pelbagai bidang seperti kesenian, falsafah, kesusasteraan, senibina, penulisan China, pentadbiran serta kebudayaan China.Selain itu,ia turut disokong oleh Joseph Buttingger.Menurut Buttingger pengaruh China keatas Vietnam melebihi seribu tahun.Satu pemberontakan telah berlaku seawal tahun 39 Masihi yang dilakukan oleh seorang wanita yang bernama Chiangtse bagi menentang proses pencinaan.Maharaja Han Wu Ti telah menghantar Jeneral Ma Yuan untuk memadamkan pemberontakan tersebut dan Jeneral Ma Yuan berhasil menakluk Annam dan juga Tongking.Daripada kerajaan Nam-Viet kepada kerajaan Dai-Viet telah banyak kali berlaku peperangan antara Vietnam lama dengan kerajaan China.
    Pada zaman Nam-Viet sahaja telah berlaku sekurangnya 3 kali penentangan antara tahun 541 hingga 602.Dan sepanjang pemberontakan tersebut, kuasa kerajaan sering bertukar tangan antara Vietnam dan China. Vietnam bukan sahaja menghadapi cabaran dalam mempertahankan diri dengan China tetapi juga menghadapi cabaran mempertahankan diri dari kerajaan melayu Champa dan juga dari Perancis.Mengikut sarjana Perancis,Vietnam mempunyai 15 dinasti dimana setiap dinasti mempunyai jangka hayat yang pendek sahaaja.China kalah kepada  Vietnam pada tahun 939 dan dihalau keluar dari negara Dai Viet.Ia merupakan satu menifestasi panjang pertempuran dan peperangan antara tentera empayar China dan juga pemberontak Vietnam di lembah Sungai Merah. Dan sebelum penaklukan China terdapat 4 dinasti yang memerintah Vietnam dan selebihnya selepas penaklukan dari China.  Wan Gu Wu menggambarkan kedasyatan peperangan dimana menurut bancian kerajaan China sekitar tahun 140M  dibeberapa daerah di China terutamanya Annam menunjukkan sekitar 300,000 orang terkorban.Walaupun peperangan demi peperangan berlaku dengan China,namun satu perkara yang tidak boleh dinafikan oleh ialah segala struktur China digunapakai oleh Vietnam.Sebagaimana China,Vietnam juga mengamalkan sistem monarki dan sistem menteri seperti China.Kuasa kerajaan Vietnam juga menyerupai China dimana segala kuasa berada di bawah keluarga diraja.Sistem birokrasi diambil dari China sehinggalah sistem peperiksaan awam turut di adaptasi dari China.Proses pencinaan ini sebenarnya menyebabkan ketandusan pemimpin Vietnam untuk berfikir secara kreatif bagi menghadapi cabaran baru untuk menentang Perancis pada abad ke 19.Menurut Hoang Van Chi ( 1964 ),kebudayaan China ini walaupun dilihat berguna untuk rakyat Vietnam namun sebenarnya ia menghalang segala bentuk kreativiti dan pemikiran bebas.Namun pandangan oleh Hoang Van Chi telah ditolak oleh Woodside ( 1971 ),menurut Woodside pemerintah Vietnam  sebenarnya agak bebas dalam membuat pelbagai keputusan dan pengaruh China menurutnya lagi tidak mampu untuk menyekat daya usaha dan pemikiran masyarakat Vietnam.Kenyataan oleh Woodside di sokong oleh  Marr ( 1972 ).Menurut Marr,pemimpin Vietnam sebenarnya menghadapi dilema untuk menerima kemajuan eropah dan bagaimana ia boleh disesuaikan dengan suasana di Vietnam.Ia bimbang jika kemajuan eropah ini boleh menggugat kestabilan dalam negara kerana pemikiran masyarakat eropah dan Vietnam adalah berbeza.Vietnam pernah menghantar cendiakawan ke eropah seperti Nguyen Trong To,namun pemikiran Trong To membahayakan politik Vietnam.
    Dalam sejarah awal Vietnam,pengaruh China keatas Vietnam semakin kuat selepas China mampu menahan serangan kerajaan melayu Champa yang berasal dari selatan Vietnam pada tahun 676.Tetapi apabila pengaruhnya semakin merosot semakin dinasti Tang,China telah gagal untuk mempertahankan Vietnam dari serangan orang-orang Champa.Champa telah berjaya menakluk Vietnam di kawasan pesisir pantai antara Col des Nuages dengan Porte d’ Annam.Pada tahun 939-968,dinasti Ngo telah ditubuhkan setelah orang Annam berjaya menamatkan penguasaan China keatas Vietnam akibat kelemahan dinasti Tang.
   Walaupun dinasti Ngo telah ditubuhkan tetapi akibat tidak mendapat pengiktirafan daripada China menyebabkan pembesar tempatan tidak mengendahkan penguasa pusat.Selepas dinasti Ngo,dinasti Dinh telah diasaskan tetapi hanya mempunyai jangka waktu pemerintahan yang singkat sahaja sekitar 9 tahun sahaja iaitu dari tahun 968-679.Walaupun Champa sebuah kerajaan yang kuat,namun ia telah diserang oleh  Vietnam buat pertama kalinya semasa  dibawah pemerintahan  dinasti Le ( 979-1009 ) pada tahun 982.Raja dinasti Le iaitu Le Hoan telah menyerang Champa dan membunuh rajanya serta memusnahkan bandar Inderapura yang merupakan ibu kota kepada Champa.Serangan keatas Champa telah menyebabkan kematian raja Champa serta 60,000 tentera Champa dan 60,000 lagi telah ditawan dan dijadikan hamba.Setelah tewasnya Inderapura,akhirnya Champa membina kota jauh terkeselatan bagi mengelakkan serangan orang Vietnam. Selepas dinasti Le,Vietnam di perintah pula oleh kerajaan dinasti Li ( 1009-1225 ).Pada dinasti Li ini,wilayah Annam yang berada dibawah kerajaan Champa telah di takluk kembali.Pusat pemerintahan baru Champa iaitu Vijaya telah di takluk dan rajanya turut di bunuh.Kejatuhan Vijaya menurut sesetengah tokoh sejarah sebagai tanda kejatuhan bagi kerajaan Champa.Vijaya telah dihancurkan oleh Dai Viet dengan kekuatan seramai 250,000 orang tentera yang telah menyebabkan lebih kurang 90,000 ribu orang Cham terbunuh dan selebihnya dibawa ke Dai Viet untuk dijadikan hamba.                              
    Selepas dinasti Li,Vietnam diperintah pula oleh dinasti Tran dari tahun 1225 hingga tahun 1400.Semasa dinasti Tran ini,perjanjian damai telah di sepakati antara Annam dan juga Champa.Ini berlaku akibat peperangan antara wilayah Vietnam dan juga Monggol.Bagi menghadapi tentangan ini,Annam telah berpakat dengan Champa sehinggakan ketiga-tiga serangan Monggol keatas Hanoi berjaya dipatahkan.Raja Champa telah diperkahwinkan dengan puteri Annam bagi menunjukkan tanda persahabatan. Selepas kemangkatan Raja Jaya Sinhavarman,orang Champa mula bangkit menentang Annam bagi mendapatkan kembali wilayah kekuasaannya di 3 wilayah yang diambil Annam semasa perjanjian damai.Namun Champa telah tewas dan rajanya telah menjadi orang tebusan.Peperangan antara Dai Viet dan Champa telah berlaku buat pertama kalinya pada tahun 982 dan ia merupakan kesinambungan pertembungan kebudayaan India yang dibawa oleh Champa dan juga kebudayaan China yang dibawa oleh Dai Viet.Orang Vietnam ini membawa slogan Nam Tien iaitu kemaraan orang Viet ke selatan.Peperangan ini telah menyebabkan kemarahan China yang pada masa itu berada dibawah maharaja Cheng Hua dari dinasti Ming.Champa sebenarnya adalah rakan sekutu sekutu kepada China terutamanya dalam bab politik.
    Tidak lama kemudian sekitar tahun 1326 orang Champa telah mendesak China supaya memberikan semula kekuasaannya.Dibawah pimpinan Che Bong Nga sekitar tahun 1360-1390,Champa telah berjaya menawan Hanoi yang mana selama ini gagal untuk di takluk oleh tentera Monggol.Che Bong Nga telah menjadi jaguh dimana beliau telah berjaya menumpaskan Annam dan berjaya mendapatkan kembali wilayahnya yang selama ini berada di bawah kekuasaan Vietnam.Namun penguasaan Champa adalah tidak lama.Selepas sahaja Che Bong Nga mangkat.7 tahun selepas kemangkatan Che Bong Nga,Dai Viet telah mengistiharkan perang demi perang keatas Champa.Orang Annam telah berjaya mendapatkan kembali wilayah mereka dan kekuasaan orang Champa keatas negaranya sendiri semakin lemah. Bukan sahaja Champa,tetapi secara agresif Dai Viet menyerang negara lain seperti secara agresif seperti Kemboja untuk menguasai jalan laut.Penaklukan yang dilakukan oleh Dai Viet ini telah memaksa pentadbiran ala Dai Viet diguna pakai di kawasan jajahannya.Antara proses yang mempercepatkan proses penaklukan ini adalah akibat perpecahan dikalangan penduduk Vietnam iaitu perpecahan antara keluarga Trinh dan keluarga Nguyen.
    Semasa dinasti Tran,telah berlaku satu rampasan kuasa yang menyebabkan China mula masuk campur tangan keatas urusan masyarakat Vietnam.Rampasan kuasa berlaku sekitar tahun 1400 oleh Jeneral La Qui Li.Disebabkan rampasan kuasa ini maka pengikut setia dinasti Tran telah bertindak meminta bantuan China yang pada masa itu berada di bawah maharaja Yung Lo dari dinasti Ming.Atas permintaan ini,maka maharaja Yung Lo telah menghantar tentera ke Vietnam dan telah berjaya menakluk Hanoi.Oleh kerana Hanoi telah berada di bawah China maka rakyat China telah masuk ke Annam secara beramai dan memaksa masyarakat Vietnam menerima adat resam dan budaya mereka.Pemaksaaan yang dilakukan ini telah menyebabkan masyarakat Vietnam secara peribadinya telah tidak berpuas hati dan telah melakukan pemberontakan terhadap China.Seorang pembesar kawasan Thanh Hoa yang bernama Le Loi  telah melakukan perang gerila terhadap China pada tahun 1418.Selepas beberapa kali peperangan dengan China,Le Loi telah mengistiharkan dirinya sebagai Raja Annam.Le Loi telah berjaya mendapatkan kembali Hanoi pada tahun 1428.Selepas peperangan tersebut Le Loi telah bertindak bijak dengan menghantar utusan ke China sebagai tanda kepatuhan dan taat setia kepada kerajaan China.Akhirnya China telah bertindak membiarkan peristiwa lalu dan telah mengiktiraf Vietnam berada di bawah kekuasaan Le Loi.Tindakan ini mungkin akibat kekalahan yang sering berlaku di pihak kerajaan China.Ini boleh dibuktikan semasa zaman maharaja Cheng Hua.Walaupun dinasti Ming merupakan sekutu bagi kerajaan Champa,China hanya menolong Champa dari segi diplomatik sahaja bukannya melalui ketenteraan dan ini turut disokong oleh Ben Kiernan.Menurutnya,sepanjang tahun 1360-1390 Champa sering menyerang Dai Viet dan meminta bantuan China,tetapi dinasti Ming sering menolak untuk campur tangan dalam urusan Dai Viet. Tetapi pada tahun 1406,Dinasti Ming telah menghantar satu angkatan perang yang besar keVietnam.Dalam tempoh 1 tahun sahaja Vietnam telah jatuh kembali kebawah kekuasaan China. Pada zaman Le Loi ini juga Dai Viet telah bebas dari pengaruh China.Sekitar tahun 1679,sekumpulan besar jong atau kapal yang membawa 3000 pelarian dinasti Ming mendarat di Tourane.Mereka adalah tentera dinasti Ming yang telah kalah perang yang diketuai oelh panglima Yang dan Chen.Kedua panglima ini meminta bantuan Vietnam ini untuk menetap disana dan memajukan sektor pertanian.
    Kemerdekaan negeri yang dikecapi Vietnam hasil pengiktirafan dinasti Ming adalah berkekalan.Namun dalam usaha membebaskan diri dari kekuasaan China mereka terpaksa menerima adat budaya China yang telah lama berakar umbi dalam masyarakat Vietnam.Dinasti Le kedua boleh dikatakan dinasti yang kukuh bagi Vietnam kerana adanya raja Le Loi dan juga Le Than Ton.Le Than Ton telah memperkemaskan dan memperkuatkan sistem pentadbiran seperti membahagikan wilayah Vietnam kepada 13 wilayah supaya mudah untuk dilakukan pemantauan dan juga pengawasan terhadap aktiviti pembesar daerah.Selepas kemangkatan Le Tahn Ton,negara Vietnam kembali menjadi lemah dan terdedah kepada serangan dan penaklukan negara lain seperti China dan Champa.Namun selepas kejatuhan dinasti Ming,ramai orang  China berhijrah ke Dai Viet kerana tidak sanggup berada dibawah pemerintahan puak Mancuria.Mereka meminta suaka politik dari Vietnam dan membantu Vietnam dalam perang menentang Kemboja dan Cham.
      Sekitar tahun 1770,banyak berlaku perang saudara yang melibatkan golongan Tay Son dan juga golongan Nguyen.Menariknya mereka dari puak Viet ini,menggunakan orang Cam untuk merealisasikan impian imperialis mereka.Negara Panduranga atau Champa hampir hancur akibat perebutan kuasa ini.Penduduk Cam yang idak menyokong kedua belah pihak ini akan lari ke kawasan gunung yang tinggi bagi menyelamatkan diri.Tentera Viet secara dasarnya tidak menawan kawasan pergunungan ini kerana takut kepada hantu Montagnard yang mereka anggap sebagai keji dan jijik.Selain itu mereka tidak menawan gunung kerana bimbangkan wabak malaria yang mudah berlaku pada aras ketinggian 600 meter keatas.Selepas beberapa ketika berlaku perang saudara,kemenangan menjadi milik Keluarga Nguyen.Nguyen Anh telah mengistiharkan dirinya sebagai maharaja Viet.Bagi memudahkan pentadbirannya, beliau mendapatkan pengiktirafan daripada China.Maharaja Nguyen Anh menggelarkan dirinya sebagai Gia Long dan negaranya diberi gelaran sebagai Vietnam oleh China sekitar tahun 1804.Gia Long telah bertindak mengembalikan semula Champa dibawah pentadbiran Po Sau Nun Can iaitu anak kepada bekas pegawai Champa yang juga rakan seperjuangannya dalam menentang puak Tay Son.Puak Cam juga dibenarkan untuk menubuhkan angkatan tentera  sendiri.
   Selepas kejatuhan dn kelemahan China,Vietnam tidaklah bebas sepenuhnya.Ini kerana semasa Maharaja Gia Long lagi telah berlaku campur tangan Portugis ke atas kedaulatan Vietnam.Ini bermakna sejak zaman dinasti Qin tetapi yang dominannya adalah dinasti Han,Vietnam tidak pernah mengalami satu fasa keamanan yang panjang.Sepanjang sebelum masihi lagi Vietnam sering menghadapi ancaman China,Champa,Kemboja sehinggalah kepada ancaman Perancis.Kemerdekaan sebenar yang di capai oleh Vietnam hanya berlaku selepas bebas dari pengaruh Perancis dan juga selepas perang Amerika-Vietnam.Ini juga bermakna Vietnam adalah negara yang paling lama terjajah dan Vietnam juga boleh dikira sebagai negara baru.

Selasa, November 30, 2010

Pemikiran Syed Qutb


    Syed Qutb membahagikan etika politik kepada 2 iaitu matlamat perjuangan dan muamalah syaksiyah dan diniyyah.

MATLAMAT PERJUANGAN
    Seseorang ahli politik Islam sememangnya mempunyai satu tugas atau bebanan yang berat berbanding dengan ahli politik bukan Islam.Ahli politik Islam sememangnya perlu menjelaskan kepada masyarakat apa itu Islam seterusnya mengajak mereka kepada Islam yang sebenar atau Deenul Haq.Menurut Syed Qutb kebenaran ialah mengzahirkan dan menjelaskan Islam.Dalam harakah Islam seperti Ikhwanul Muslimun,tugas utama mereka dalam bidang politik atau perjuangan adalah bagi mangangkat agama kepada yang lebih tinggi berbanding dengan apa yang ada sekarang sehinggalah agama diletakkan di tempat yang selayaknya.Matlamat Syed Qutb dan Ikhwan yang didokong Syed Qutb secara khasnya ialah membimbang dan mendorong masyarakat supaya menghayati Islam dan merasai nikmat berada dalam agama Islam itu sendiri.Ia juga mengajak kepada penyembahan kepada Allah semata-mata tanpa menjadi hamba kepada manusia terutama mereka yang tidak mengikut agama Islam.
    Syed Qutb juga menjelaskan kepada pejuang Islam yang lain supaya berjuang semata-mata untuk Islam bukannya berjuang kerana ada kepentingan.Mustafa Masyur ada menjelaskan 4 ciri intima’ ( meleburkan diri dalam jemaah ) oleh seseorang.Salah satu sebab sesetengah orang menyertai jemaah ialah kerana kepentingan diri sendiri dan menurut Mustafa Masyur intima’ kerana kepentingan ini adalah intima’ yang rapuh yakni boleh keluar dari perjuangan jika merasa tidak akan mendapat keuntungan.Syed Qutb secara jelas dan terang ahli Ikhwan bertaqlik atau menyokong secara membabi buta kerana ini boleh menjerumuskan kelembah perjuangan selain Allah.Oleh itu,tambah Syed Qutb lagi seseorang ahli jemaah harus mengabaikan segala arahan yang bertentangan dengan Islam.Yang paling penting sekali sebagaimana dengan kehendak Islam,setiap ahli politik atau pejuang Islam haruslah bertujuan untuk menegakkan amal ma’ruf dan nahi mungkar serta mencegah manusia dari melakukan kerosakan keatas muka bumi.Mereka yakni pejuang Islam juga perlu menolak faktor tolong menolong kepada benda yang mungkar tetapi amat dituntut tolong menolong keatas perkara mak’kruf.
D.2 ) muamalah syaksiyah dan diniyyah.
    Pejuang Islam bukan sahaja bertindak dengan lantang bagi memperjuangkan Islam tetapi juga bertindak sebagai dai’e atau pendakwah.Dalam bab jemaah ini,seseorang ahli jemaah sememangnya dilatih untuk untuk menjadi pendakwah atau juga disebut sebagai mata rantai kepada perjuangan Islam.Dalam bab muamalah,Syed Qutb telah membahagikan muamalah kepada 2 iaitu muamalah syaksiah dan juga diniah.Muamalat yang bersifat peribadi                 ( syaksiyyah ) ialah seseorang ahli politik seharusnya mempunyai perwatakan yang lembut,kasih sayang kerana sifat ini akan menjadikan seseorang pendakwah boleh menerima kelemahan dan juga kejahilan mereka.Syed Qutb juga menyeru kepada ahli politik Islam supaya tidak mencerca orang lain walaupun bukan sealiran kerana baginya cara begini mampu untuk menarik orang lain untuk kembali kepada Islamyang sebenar.Dalam muamalah diniyyah ( agama ),seseorang ahli politik tidak boleh sesekali bersikap lemah lembut kerana mereka perlu mempertahankan Islam walaubagaimana cara sekalipun.Syed Qutb telah melihat kecelaruan syariat berlaku dalam masyarakat dan telah menolak kecenderungan yang mengatakan jihad hanya bagi mempertahankan diri sahaja.Baginya jihad bermaksud segala usaha untuk menumbangkan golongan yang menentang Islam.
     
 KONSEP HAKIMIYYAH
      Disebabkan oleh tekanan yang beliau terima pihak rejim secara berterusan maka beliau telah memperkenalkan konsep Hakimiyyah Allah S.W.T. Konsep ini menerangkan tentang hak Allah dalam menentukan hukum dan sistem perundangan manusia sebagai ciptaan Allah.Konsep ini menerangkan tentang ke Esaan Allah semata-mata dimana semua yang terjadi adalah dibawah perbendaharaan pengetahuan Allah semata-mata.Konsep ini juga menjelaskan tentang hanyasanya Allah lah yang berkuasa dalam menentukan perundangan yang terbaik bagi manusia dan manusia perlu mengikut Sunnatullah.Konsep Hakimiyyah ini tidak akan dapat ditegakkan sehinggalah sebuah negara yang menegakkan syariat Allah.Hakimiyyah merupakan satu usaha manusia dalam melakukan pentafsiran terhadap peraturan Allah.Konsep ini menurut Jeneral Hasan Sadiq,pemerintah tentera Mesir ada menyatakan bahawa konsep yang dibawa oleh Syed Qutb ini agak keras dimana menurutnya lagi Syed Qutb telah mengkafirkan umat Islam dan seluruh dunia kerana tidak mahu menggulingkan kerajaan yang memerintah.Bahkan menurutnya lagi,Syed Qutb menyeru supaya di perangi ahli keluarga dan sanak saudara kerana menganggap mereka yang bernaung dibawah kerajaan sedia ada sebagai kafir harbi.Ini merupakan huraian yang dilakukan oleh Jeneral Tertinggi Kerajaan Mesir yang mana boleh juga dianggap sebagai kenyataan rasmi kerajaan Mesir terhadap Syed Qutb.Ulasan yang dilakukan oleh Jeneral Hasan Sadiq merupakan kefahamannya mengenai buku terakhir Syed Qutb iaitu Petunjuk Sepanjang Jalan.
    Berdasarkan itu beliau telah dijatuhi hukuman mati kerana atas dakwaan cuba mencetuskan huru-hara kepada masyarakat dan juga negara.Sememangnya Syed Qutb secara tegas telah mengkritik apa yang ada dalam masyarakat Islam,beliau mengatakan bahawa kehidupan masyarakat pada masa itu telah di cemari dengan adat dan budaya jahiliyyah bahkan lebih teruk lagi.Sememangnya pandangan Syed Qutb tentang politik amat keras.Syed Qutb juga menyeru supaya masyarakat kembali untuk mengikut jejak langkah zaman awal Islam supaya menjadi kuat semula sebagaimana pada zaman Rasulullah.Konsep ini telah menyebabkan ramai orang terkeliru sehingga ada pengikut Syed Qutb sendiri yang mendokong bahawa demokrasi telah terkeluar dari Islam.Pendapat ini disokong oleh Rashid al-Ghannoushi,menurutnya sikap bermusuhan denga teori demokrasi adalah kerana salah faham pada konsep Hakimiyyah ini.Menurutnya lagi,jika konsep Hakimiyyah difahami dengan baik maka akan dapat dilihat satu konsep yang indah.Konsep ini tidak hanya ada kuasa tuhan semata-mata tetapi juga menggunakan ikhtiar manusia.Konsep ini menurut al-Ghannoushi lagi,merupakan satu konsep secara umum sahaja dan memberi hak kepada setiap rakyat untuk memilih kerajaan.
     Kebanyakan pandangan Syed Qutb sebenarnya menunjukkan beliau amat terpengaruh terhadap pemikiran Al Maududi iaitu seorang pejuang Islam di Pakistan yang juga pengasas kepada parti Islam Pakistan iaitu Jemaat el Islami.Antara buktinya ialah konsep Hakimiyyah ini sendiri,dimana ia banyak diambil dari pemikiran Al Maududi sendiri.Kebanyakan rujukan bagi buku Syed Qutb itu sendiri adalah Al Maududi.Antara perkara lain yang diambil dari Al Maududi oleh Syed Qutb ialah konsep fahaman ketuhanan.Fahaman ketuhanan ialah hanya Allah sahaja yang layak di sembah oleh sekalian manusia.Ini menafikan konsep penyembahan ( takut ) terhadap manusia.Penyembahan terhadap Allah mempunyai satu lingkungan makna yang luas seperti pengabdian (al-ibadah),Ilahi (Allah),Tuhan (ar-rabb) dan juga agama (addin).Konsep fahaman ketuhanan ia sebenarnya adalah perbincangan Al Maududi dalam bukunya Al-Mustahat Al-Arba’ah fil-Quran dan ambil oleh Syed Qutb dan di perbincangkan dalam bukunya yang berjudul  al-Mustaqbal li Haadzad-Diin.

TENTANGAN TERHADAP KONSEP HAKIMIYYAH

     Walaupun begitu,konsep ini telah ditentang oleh beberapa tokoh Ikhwanul Muslimun sendiri selain dar mereka dari golongan pro-kerajaan itu sendiri.Antara tokoh Ikhwan yang menolak konsep ini ialah Ali Al Nadwi dan juga Mursyidul Am Ikhwanul Muslimun ke-2 iaitu Hasan al Hudaibi.Syeikh Ali al Nadwi dalam bukunya yang berjudul al Tafsir al Siyasiyy li al-Islam telah mengkritik konsep hakimiyyah yang cuba dibawa oleh Syed Qutb dan juga Al Maududi.Menurutnya ia merupakan satu konsep politik semasa sahaja dan menurut Hasan al Hudaibi pula konsep hakimiyyah ini tidak boleh digunakan kerana tiada satupun nas atau dalil yang boleh dijadikan pegangan aqidah Islam.Menurut Ali an Nadwi,konsep Hakimiyyah tidak boleh dijadikan pegangan aqidah kerana hanya meletakkan hubungan dengan manusia dari sudut hakim dan mahkum sahaja dan jauh sekali dari mengenal sifat Allah S.W.T. sebagaimana yang dipegang oleh umat Islam dari dulu hingga sekarang.
     Oleh itu Syeikh Hassan Ali an Nadwi menolak secara total konsep Hakimiyyah ini yang di pelopori oleh Syed Qutb dan juga Maududi.Selain dari konsep Hakimiyyah Al Maududi juga telah memperkenalkan konsep theo-democracy.Konsep theo-demokrasi ini diperkenalkan kerana ada percanggahan samada demokrasi itu menurut  acuan islam atau acuan kuffar.Ini secara tidak langsung dapat menyelesaikan masalah perbezaan pendapat mengenai perkara tersebut. Demokrasi mempunyai tatacara tersendiri bagi mencapai keputusan secara kolektif dalam suasana menjamin penyertaan secara maksima yang boleh dicapai oleh mereka yang berkepentingan,antara kepentingannya  ialah kepentingan hak untuk samarata,kepentingan golongan majoriti yang memerintah dan jaminan kepada hak minoriti. Ini adalah untuk memastikan keputusan kolektif dipersetujui oleh sebilangan suara yang secukupnya untuk membuat keputusan tersebut, Prinsip undang-undang dan Jaminan berpelembagaan untuk kebebasan berkumpul dan hak-hak kebebasan. 

disini saya sertakan syair yang ditulis oleh Syed Qutb sebelum dihukum gantung...
Saudara!
Seandainya Kau Tangisi Kematianku,
Dan Kau Siram Pusaraku Dengan Air Matamu,
Maka Di Atas Tulang-Belulangku, Yang Hancur Luluh,
Nyalakanlah Obor Buat Umat Ini,
Dan…
Teruskan Perjalanan ke Mercu Kejayaan.
Saudara!
Kematianku Adalah Suatu Perjalanan,
Bagi Mendapatkan Kekasih Yang Sedang Merindu,
Taman-Taman Di Syurga Tuhanku Bangga Menerimaku,
Burung-Burungnya Berkicau Riang Menyambutku,
Bahagialah Hidupku Di Alam Abadi.
Saudara!
Durjana Kegelapan Pasti Akan Hancur,
Dan Alam Ini Akan Disinari Fajar Lagi,
Biarlah Rohku Terbang Mendapatkan RIndunya,
Janganlah Gentar Berkelana Di Alam Abadi,
Nun Di Sana Fajar Sedang Memancar

The Live Stream plugin lets your users share activity and comments in real-time as they interact during a live event.

13.1.10

free counters