Pengikut

Isnin, April 18, 2011

Pengenalan Tanaman Baru



Kemasukan barat telah berjaya menambahbaik sistem tanaman sedia ada. Tanaman yang sudah secara tradisi telah digalakkan untuk ditanam untuk tujuan eksport manakala barat juga telah memperkenalkan tanaman baru kepada penduduk Asia Tenggara iaitu getah dan kelapa sawit. Tanaman tersebut mendapat tempat kerana kerancakan pembinaan kenderaaan berenjin dan juga keperluan terhadap minyak sayuran yang meningkat.
    Getah pada asalnya tumbuhan liar yang tumbuh melata di Brazil dan pedalaman Amerika. Penduduk asli mengambil getah dengan menebang pokok tersebut untuk dibuat bola yang boleh melenting. Royal Botanic Garden di Kew Londoh telah memainkan peranan besar dalam mengembangkan tanaman ini ketanah jajahan British. Percubaan penanaman getah di Asia Tenggara telah dimulakan terutamanya di Malaysia,Singapura dan Bogor Indonesia. Penanaman getah di Bogor semasa penjajahan Belanda pada asalnya adalah sebagai koleksi sahaja. Namun bermula dari situ,Belanda telah cuba mengembangkan perusahaan getah kerana komoditi pada masa itu iaitu kopi dan tembakau mengalami kejatuhan harga pasaran sehinggakan ramai penanaman tembakau beralih untuk menanam kopi sedangkan harga kopi turut mengalami kejatuhan. Belanda mula menyebar luaskan penggunaan penanaman getah pada 1864 lagi oleh Hofland di kawasan Pamanukam dan Ciesem di Jawa Barat. Kerajaan Belanda pada masa itu,belum mempunyai kewangan yang kukuh untuk membuka kebun getah sehingga terpaksa membuka perusahaan itu untuk pelabur Belanda,Amerika,Belgium dan British.
    Pada 1873,satu ekspedisi telah dilakukan untuk membawa biji getah dari Brazil untuk ditanam di India. Sebahagian kecil telah ditanam di Kew dan pokok getah yang dibawa ke Culcatta telah mati. Getah yang ditanam dikebanyakan di Asia Tenggara merupakan anak benih daripada Ceyclon yang telah dibawa ke Singapura dan merebak ke kawasan lain. Antara syarikat yang terlibat dalam pemodalan tanaman getah di Tanah Melayu ialah syarikat Guthrie sejak tahun 1896.


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ganas gambar tu, po kawe zame mulo jah budok tu....kuakuakuakua

~ Lelaki ~ berkata...

po knal jah

The Live Stream plugin lets your users share activity and comments in real-time as they interact during a live event.

13.1.10

free counters