Pengikut

Sabtu, April 16, 2011

Autobiografi Diri { Maaf Jika Ayat Tidak Sedap }


Kehidupan asrama bagi setiap orang adalah berlainan dan begitu jugalah kehidupan aku diasrama. Ramai orang merasakan kehidupan asrama ibarat berada disebuah penjara yang dikelilingi oleh geriji tajam[1] dan juga diawasi oleh beberapa orang warden penjara yang berwajah kejam.[2] Mungkin inilah antara yang menyebabkan ramai pelajar yang takut untuk berada di asrama tambahan lagi pelajar yang dikira berada. Aku berada diasrama dalam 4 waktu  iaitu semasa sekolah rendah,tingkatan 3,tingkatan 5 dan tingkatan 6. Dan setiap daripada satunya mencungkil pengalaman yang berbeza.

    Semasa sekolah rendah sejak daripada darjah empat lagi aku adalah pelajar yang paling malas untuk pergi kesekolah mungkin kerana beberapa sebab. Antara sebab yang sering aku berikan kepada kawan yang sering bertanya ialah aku suka tengok kartun Dragon Ball dan memang aku minat dengan kartun tu. Masih aku ingat guru kelas pada darjah empat itu ialah cikgu Osman yang merupakan guru sains ku sendiri. Beliau merupakan seorang yang amat baik dan sering “melepaskan”[3] aku daripada hukuman apabila tidak datang kesekolah walaupun alasan yang diberikan adalah sama iaitu tertidur,sakit perut dan pening kepala. Alasan ini bukan sahaja digunakan oleh aku tetapi juga oleh kebanyakan pelajar yang mempunyai hobi seperti aku. Tetapi sebenarnya da sebab yang lain kenapa aku betul-betul malas untuk kesekolah pada masa itu. Semasa aku darjah 3,aku merupakan pelajar yang paling cemerlang di kelas 3M[4] dan sepanjang setahun itu tidak pernah ada seorang pun yang mampu merampas tempat aku dan itu membawa makna aku mendapat tempat nombor 1 dalam setiap peperiksaan selama setahun di kelas itu.[5] Pada darjah 4 aku telah naik kekelas 4 Teratai seorang diri dan dalam keadaan yang belum dapat membiasakan diri didalam kelas itu ada seorang pengawas perempuan dalam kelas itu yang yang suka marah kepada saya sehingga saya sering menangis dan pada saya mungkin inilah sebabnya aku menjadi seorang yang malas pergi ke sekolah sehingga tingkatan 2.[6] Namun keseronokan aku tidak kesekolah tidak lama kerana guru yang baik itu ditukar kepada seorang lagi guru. Guru yang menjadi guru kelas kepada aku masa itu ialah Puan Rohaya dan agak cerewet dalam bertanya pelajar yang tidak datang kesekolah namun aku pada masa itu masih tidak takut untuk memonteng kerana cikgu Rohaya masih diketogorikan sebagai guru yang baik.

    Semasa darjah 6,saya mendapat seorang guru kelas yang garang yang bernama cikgu Siti.[7] Walaupun takut,saya tetap beranikan diri untuk ponteng sekolah. Namun setiap kali masa kelas cikgu Siti Rogayah itu,saya berasa amat takut kerana cikgu Siti sering tidak “melepaskan” peluang untuk menghukum kami. Saya masih ingat,suatu hari saya tidak bila saya pergi sekolah setelah hari sebelumnya saya ponteng dan kebetulan kelas Cikgu Siti waktu pagi. Pada pagi itu, ada musyuarat dalam kalangan guru sekolah di perpustakaan. Saya mengintai dari kelas saya yang kebetulan berada dekat dengan kelas saya. Dalam hati saya,saya amat berharap supaya musyuarat itu lama dan memohon supaya cikgu siti tidak akan sempat masuk ke kelas. Malangnya musyuarat yang diadakan adalah singkat sahaja dan cikgu siti masuk ke kelas dan perkara pertama yang akan ditanya apabila masuk kelas ialah mengenai kehadiran. Perkara yang paling menakutkan mengenai cikgu Siti ini ialah beliau suka mencubit perut pelajarnya yang tidak datang ke kelas. Alasan yang diberikan adalah sia-sia sahaja.
    Pada tanggal 22 Febuari 2001,yang juga merupakan Hari Tahun Baru Cina,saya seorang diri telah turun dari rumah sejak awal pagi lagi untuk melihat pancing yang dipasang pada hari sebelumnya. Saya tidak pasti pukul berapa saya turun dari rumah dengan berbasikal namun seingatan saya waktu itu masih gelap lagi mungkin sekitar pukul 7 pagi. Pada pagi tu,saya mendapat seekor ikan tapah dan dengan hanya memegang sebelah sahaja “handle” basikal dan sebelah lagi ikan saya mengayuh balik,tetapi malangnya,setelah sampai dipersimpangan jalan ke rumah,basikal yang dinaiki oleh saya telah terbabas dan terbalik sehingga menyebabkan tulang tangan sebelah kiri saya mengalami kepatahan. Saya hanya mampu menahan diri daripada menangis dan menyorong basikal hingga ke rumah. Ikan yang saya dapat itu dilepaskan di sebuah alur yang ada sebelum sampai dirumah saya. Saya masih ingat pada masa itu,lalu seorang tua yang mahu kekebun getahnya,tapi saya hanya menyembunyikan sahaja daripadanya. Saya berusaha berjalan untuk sampai ke rumah dan apabila sampai di rumah saya terus mengambil kain pelikat untuk membuat kain sandang dan hanya air mata yang bercucuran. Saya pada masa itu menyembunyikan kejadian ini daripada ibu saya kerana takut dimarahi. Kebetulan pada waktu datang seorang tua yang bertanya kepada saya apa yang berlaku dan orang itu yang dipanggil Mak Da Jenab telah memaklumkan ibu saya mengenai perkara ini.

   Sudah adat dikampung, ibu saya telah memanggil seorang bomoh patah untuk merawat saya yang mana saya sendiri sudah tidak pasti siapa namanya namun seingat saya namanya ialah Pok We Patah. Urutan yang dibuat amat menyakitkan,semakin kuat suara yang keluar semakin kuat urutan yang dilakukan menyebabkan saya hanya menahan sahaja apa yang ingin dilakukannya. Saya dilarang untuk memakan banyak benda antaranya yang paling ditegah ialah sebarang jenis kacang kerana katanya kacang akan menyebabkan tulang yang sudah pulih kembali sakit. Saya hanya diberi makan makanan yang dibakar terutamanya ayam kampung[8] bakar dan juga ikan haruan kering yang dibakar. Disebabkan peristiwa patah tangan itu,saya tidak pergi ke sekolah hampir 2 bulan[9] dan mungkin lebih sehinggalah 2 orang guru saya datang iaitu Cikgu Siti dan Cikgu Rohaya. Seiingat saya mereka datang pada hari rabu dan saya hanya pergi ke sekolah pada hari Ahad minggu berikutnya. Sehingga sekarang saya masih ingat perkataan yang diucapkan oleh cikgu Siti pada masa itu kepada ibu saya “ dio ni cerdik sebab tu saya mari turut suruh dio sambung”.
    Saya telah dipaksa oleh cikgu Siti untuk tinggal diasrama bagi mengelakkan supaya saya tidak lagi ponteng sekolah namun saya bertahan selama beberapa minggu untuk tidak ke asrama. Desakan untuk duduk di asrama bukan sahaja datang daripada guru bahkan datang daripada Guru Besar pada waktu itu yang bernama Che Embong. Saya masih ingat suatu hari saya telah dipaksa keluar kelas oleh Cikgi Siti semata-mata untuk mengambil borang asrama daripada warden pada masa itu iaitu Ustaz Rahimi.
    Diasrama sekolah kebangsaan Bintang terdapat 2 dorm untuk lelaki dan 3 dorm untuk perempuan. Dorm lelaki dipasahkan oleh sebuah bilik computer namun jaraknya amat dekat. Apabila lepas waktu studi pada malamnya,banyak perkara yang dimainkan dan saya masih ingat bahawa kami bermain lontar baldi didalam dorm. Saya berada di dorm A dan kami di dorm A akan menyelinap masuk ke dorm B tanpa disedari untuk melontar baldi yang berisi air kepada pelajar yang berada di dorm B,dan begitu lah seterusnya. 
Serangan timbale bali sering berlaku. Kawan saya yang digelar Idi Pendek[10] telah menangis apabila penyelia petang telah menambah nasi semasa makan petang. Mungkin kerana Idi pada masa itu masih kecil dan agak cuak apabila penyelia petang pada masa itu bertindak begitu dan mungkin cara dia menyelamatkan diri dengan menangis.
    Banyak peristiwa yang menarik semasa berada di asrama pada masa itu. Masih saya ingat semasa semua orang dah balik dari asrama,saya dan seorang lagi kawan saya telah masuk ke dorm perempuan dengan diiringi oleh Syikin yang merupakan palajar darjah 5 pada masa itu. Saya melihat bentuk asrama perempuan pada masa itu berlainan sekali dengan dengan asrama lelaki. Dorm perempuan pada hakikatnya seperti 1 dorm sahaja kerana dari dorm ke dorm ada gerbang untuk masuk dan ini bermakna bahawa mereka tidak perlu menggunakan pintu luar untuk masuk dorm lain kerana mereka memiliki dorm yang sama.
   Suatu hari,kami telah masuk ke bilik computer ditepi dorm lelaki semasa waktu studi waktu petang. Pada masa itu,saya amat takut untuk bermain komputer sehingga ingin memegang tetikus pun takut. Saya hanya melihat kawan-kawan bermain dan tanpa disedari kami telah terlewat untuk solat asar sehingga diketahui oleh warden. Kami didenda untuk mengangkat sampah yang telah berulat di rumah warden,bayangkan terseksanya kami dahlah jarak antara rumah warden dengan tempat pembuangan sampah terlalu jauh dan dengan kudrat kanak-kanak pada masa itu ia boleh dikira terseksa. Ustaz Rahimi merupakan seorang yang tegas,setiap pagi beliau akan mengetuk pintu asrama untuk solat subuh dan dengan itu kami akan bergegas bangun dan terus memakai baju yang telah disediakan di bucu katil. Selain itu,ada seorang lagi guru yang tegas . Guru itu bernama Cikgu Tengku.[11] Pada suatu hari, sebelum solat magrib saya telah menyampaikan “ceramah” di kawasan perhimpunan sekolah yang terletak ditengah-tengah antara asrama dan surau. Saya masih ingat antara isi kandungannya ialah:
“ Yang berbahagia batang bendera dikiri saya,yang dirahmati pasir dan kerusi dikanan saya.. ............. saya terjumpa ikan bau yang mati tertelan tulang ayam...”
Ucapan itu seingat saya agak panjang dan ia dilakukan dalam keadaan main-main sahaja dan saya tidak mengjangkakan pelajar lain melaporkan perkara itu kepada cikgu Tengku.Tetapi mujurlah tiada hukuman “kejam” yang dilaksanakan. Zaman sekolah rendah merupakan zaman yang paling gembira kerana tiada apa yang perlu difikirkan.

    Semasa tingkatan 5,saya sekali lagi berada diasrama. Pada masa itu,wataknya sudah berlainan sekali dengan kenakalan semasa sekolah rendah namun tahap kenakalan tetap tidak jauh bezanya. Satu penyakit bila berada diasrama ialah kita akan mudah terikut dengan apa yang dilakukan kawan dan antara penyakit yang berlaku diasrama Sekolah Menengah Kebangsaan Renek pada masa itu ialah pelajar akan tidur lewat sehingga jam 2 pagi semata-mata untuk bermain daun terup. Setiap pagi diasrama pada waktu itu kami akan memeriksa dorm yang berlainan. Ini bermakna lelaki akan memeriksa dorm wanita dan begitulah sebaliknya.
    Kami lelaki sering menjadi mangsa. Kami cuba bertolak ansur dengan perempuan namun perkara itu seakan-akan sia-sia sahaja. Pakaian lelaki yang terjatuh dari sidaian akan dibawa keluar ketempat perhimpunan pelajar. Demi membalas dendam pelajar lelaki yang memeriksa[12] dorm perempuan akan mengcampakkan pakaian dalam perempuan ke jalan raya diluar dorm perempuan.
 Suatu hari kawan saya berdendam dengan seorang wanita yang telah memarahinya didalam kelas Peluang ini telah diambil kesempatan olehnya dengan kencing dikain perempuan itu. Saya hanya boleh menggiling kepala sahaja. Semasa akhir tahun,asrama desa sekolah saya telah ditambah baik. Mozek telah dipasang di asrama dan kami telah menjadi 2-3 kelas sebagai markas kami dan kelas yang saya duduki itu dipanggil sebagai “rumah puaka”. Kami akan mengangkat tilam yang berada didalam dorm untuk dibawa kedalam kelas. Disini berlaku satu peristiwa yang melucukan dimana berlakunya peristiwa “ hantu tilam”.[13]
    Peristiwa hantu tilam betul-betul menggemparkan asrama sekolah pada waktu itu sehinggakan seorang pengawal keselamatan yang memang minat mistik turut percayakannya dan terus menyebarkan cerita ini kepada pelajar perempuan. Tetapi hantu tilam sebenarnya 3 orang rakan saya yang mengusung tilam kekelas. Apabila kisah ini terbongkar kami dapat melihat muka pengawal keselamatan yang malu kerana menyebarkan cerita yang palsu.

     Semasa tingkatan 6 sekali lagi saya berada di asrama namun asrama pada masa itu sudah jauh berbeza daripada tingkatan 5 dahulu. Pelajarnya lebih bertambah baik dan kebanyakan pelajar adalah tingkatan 3 dan 2. Saya masih ingat bahawa pada awal tahun kami telah kenakan 2 orang pelajar junior. Pertama sekali kami kenakan seorang pelajar yang juga merupakan anak saudara kepada warden. Kami bangun sekitar jam 2.00 pagi dan buat seolah-olah sudah masuk waktu subuh. Jam dinding yang ada telah kami putarkan kepada pukul 6.30 pagi. Tanpa berlengah pelajar itu terus bangun dan kami mendesak supaya pelajar itu pergi azan tanpa menggunakan speaker. Kisah yang kedua juga hampir sama dimana pelajar dikejutkan jam 2.15 pagi dan kami turut mendorongnya untuk azan. Mungkin kerana pelajar itu merupakan pelajar baru maka dia menangis apabila dikenakan. Perkara yang paling melucukan banyak yang berlaku. Diasrama desa itu,terlalu ramai yang mahu bermain daun terup,bukan sahaja yang sudah dianggap dewasa tetapi juga yang masih “kecil”. Bagi mengelakkan budak yang kecil itu bermain,kami akan mengenakan syarat untuk bermain iaitu siapa yang kalah perlu membuat apa yang kami suruh.
    Anak saudara kepada warden asarama pada masa itu turut bermain. Kami telah berpakat untuk mengenakannya walaupun dalam permainan itu “orang” kami yang kalah namun penipuan yang berlaku telah menyebabkan diatas kertas anak saudara warden itu yang kalah. Kami memaksa dia untuk mencium seorang budak lelaki yang suka tidur awal dan selalu mengeluarkan air liur basi yang bernama farid namun disebakan selalu keluar air liur basi maka kami namakannya sebagai longkang.
Kisah zaman persekolahan terlalu banyak untuk diceritakan dan semestinya dalam ruangan yang ringkas ini tidak mampu untuk mengungkapkan segala kenangan manis mahupun pahit semasa waktu persekolahan.



[1]  Pintu pagar asrama.
[2]  warden asrama
[3]  tidak menghukum walaupun tidak hadir ke sekolah tetapi beliau hanya bertanya mungkin sekadar untuk menakutkan aku yang sering tidak hadir ke sekolah.
[4]  Di Sekolah Kebangsaan Bintang pada masa itu,hanya ada 3 kelas untuk setiap darjah iaitu kelas Teratai ( T ) yang merupakan kelas no 1,Kelas Melor ( M ) kelas no 2 dan kelas Kenanga ( K ) kelas no 3.
[5]  Saya semasa darjah 1 merupakan pelajar yang berada dikelas teratai namun telah menukar kelas ke kela 1 mawar kerana sering dibuli oleh kawan yang lain dan mungkin juga kerana kawan sepermainan aku yang juga semuanya perempuan berada dikelas tersebut.
[6]  Semasa saya tingkatan 1 saya berada dikelas 1E2 yang merupakan kelas nombor 6 daripada 11 kelas. Di tingkatan 1 saya telah dipanggil oleh guru disiplin pada waktu itu iaitu cikgu Shuhaimi untuk mengugut akan membuang saya dari sekolah jika terus tidak hadir kerana dalam rekod pada waktu itu saya telah tidak hadir selama 61 hari dan semasa tingkatan 2 saya tidak hadir selama 62 termasuklah ponteng 11 hari berturut-turut semasa bulan Febuari.
[7]  Cikgu Siti merupakan guru yang paling digeruni oleh pelajar disekolah itu. Beliau sering marah kepada pelajar dan jika pelajar tidak menyiapkan kerja sekolah,cikgu siti akan menggunakan pemadam papan hitam untuk memukul bahu kami.
[8]  Pada waktu ini,ayam dikampung telah diserang oleh satu penyakit yang tidak dikenal pasti. Ayam itu akan menjadi gila dan kemudiannya akan mati. Ibu telah memasukkan ubat “pinisilin” kedalam air untuk diminum oleh ayam namun masih ramai yang mati. Ayam yang gila ini kebiasaannya akan disembelih.
[9]  Sebenarnya,tangan yang patah telah sembuh dalam masa lebih kurang 2 minggu sahaja. Sebelum cikgu datang kerumah saya,saya sudah pun boleh menggali telaga pada masa itu.
[10]  Idi Pendek ( sekarang Arwah ) telah meninggal dunia dalam kemalangan motosikal dalam tingkatan 2.
[11]  Cikgu Tengku merupakan antara cikgu yang paling digeruni di Sekolah Kebangsaan Bintang pada waktu itu. Beliau suka menghukum pelajar yang tidak mampu menjawab soalan matematiknya dan juga kepada pelajar yang tidak menyiapkan kerja sekolah.
[12] Saya merupakan pekerja tetap dalam memeriksa dorm perempuan ni,dan perbezaan kekemasan antara dorm lelaki dan perempuan amat jauh berbeza.
[13]  Peristiwa hantu tilam ini menjadi semakin memberi pengaruh ketakutan diasrama pada waktu itu kerana sebelum itu berlaku peristiwa dimana seorang pelajar yang studi seorang diri di sebiah kelas telah telah diganggu oleh makhluk yang dipercayai makhluk halus. Tubuhnya sebesar cawan kecil sahaja yang melekat di cermin dan apabila dilihat kesan pada cermin itu bukan kesan cermin yang dilap... Sehingga sekarang peristiwa ini masih dianggap misteri.



Konfusius di Jepun


    Konfusius dikatakan disebarkan ke Jepun melalui semenanjung Korea sekitar kurun ke 5 Masihi. Konfusius walaupun tidak mempengaruhi penduduk Jepun dalam kebanyakan kebudayaan dan aktiviti masyarakat namun falsafah ini amat berpengaruh kepada penduduk Jepun dalam bidang moraliti dan tindak tanduk penduduk Jepun. Dikatakan falsafah ini telah sampai ke Jepun sejak abad ke 4 lagi. Pengaruhnya mula membesar sejak abad ke 7 apabila beberapa konsep dalam falsafah ini mula diterima pakai seperti membuat keputusan dengan adab yang betul,konsep maharaja sebagai anak tuhan,dan memastikan keharmonian dicapai sesama insan dan carekawala. Namun dalam sistem politik Jepun,falsafah ini tidak mampu mempengaruhi kebanyakan daripada dasarnya kerana masyarakat Jepun lebih bergantung kepada konsep kami. Sebagaimana ajaran Buddha,fahaman Konfusius juga mempunyai beberapa aliran dan yang paling terkemuka di Jepun ialah mazhab Chu His. Di Jepun,penggabungan agama mahupun falsafah luar dengan ajaran tempatan tidak dapat dielakkan. Salah satu aliran yang menggabungkan Konfusius dengan Shinto ialah mazhab Mito yang mana penganut mazhab ini telah menyusun semula ilmu sejarah kemaharajaan Jepun sehingga membuka lembaran baru dalam sistem politik Jepun. 

Buddha di Jepun


Agama Buddha sebagaimana yang diterangkan diatas adalah agama yang lahir di utara India atau lebih tepat di Nepal. Ajaran ini telah tersebar ke negara China dan disini pendeta Buddha di China menyebarkan pula ajaran ini kepada negara sekitar seperti Korea,Jepun,Vietnam dan lain-lain. Mengikut rekod, ajaran Buddha telah tiba ke Jepun pada abad ke 6 lagi melalui Korea. Namun begitu, pada abad ke 7 hingga abad ke 16,rahib-rahib Jepun telah datang ke China untuk belajar terus daripada pendeta di Tanah Besar. Jepun sememangnya memiliki penduduk yang mempunyai semangat kekitaan yang kuat.
    Ajaran Buddha di Jepun adalah ajaran Buddha yang telah mengalami proses asimilasi dengan budaya tempatan dan sekaligus mempunyai perbezaan dengan ajaran Buddha di China mahupun India. Penyebaran dan perkembangan ajaran Buddha di Jepun telah mendapat sokongan daripada Putera Mahkota Shotoko. Maharaja Nara contohnya amat berminat dengan ajaran Buddha  iaitu Sutra of the Golden Light dan menjadikannya sebagai panduan dalam pemerintahan. Semasa zaman Heian,ibu negara telah dipindahkan ke Kyoto,dan agama Buddha pada masa ini bertapak lebih kukuh di Jepun. Ajaran Shinto dan Buddha telah dicampurkan adukkan oleh masyarakat Jepun dimana di setiap rumah bukan hanya memiliki tempat penyembahan ajaran Shinto tetapi juga tempat penyembahan untuk agama Buddha. Orang Jepun lebih suka mengamalkan ritual ajaran Shinto dalam majlis perkahwinan dan ajaran Buddha dalam ritual pengebumian. Perkembangan ajaran Buddha di Jepun ini bermula dalam kalangan golongan bangsawan dan kemudian diterima oleh penduduk tempatan. Perkembangan ajaran Buddha di Jepun semakin dramatik pada zaman Kamakura dimana agama Buddha telah mengalami tranformasi yang dilakukan oleh 4 orang pemikir agama itu iaitu Honen,Shinran,Dogen dan Nichiran yang mana telah melahirkan mazhab Buddha yang baru iaitu Nichiran dan Zen. Mazhab yang baru ini telah menyebabkan berlakunya pertentangan dalam agama Buddha di Jepun. Pertentangan yang jelas berlaku dengan 2 lagi mazhab Buddha iaitu Tendai dan Shigon. Perkembangan mazhab Zen pada kurun ke 14 hingga 19 telah menyebabkan kerajaan menaunginya sekaligus menyebabkan mazhab Buddha yang lain bersaing sesama sendiri sehingga menyebabkan pertumpahan darah.
    Mazhab Tendai dan Shigon menekankan kepada upacara ritual semata-mata. Mazhab Zen dan Nichiran ini lebih memudahkan pemahaman orang awam untuk memahami ajaran Buddha bahkan mereka menunjukkan jalan kepada orang awam untuk mencapai Nirvana melalui jalan yang mudah. Pada pendapat ajaran Shinran, seorang perlu juga memiliki keluarga dan menekankan konsep Amida Buddha. Perkembangan ajaran Buddha di Jepun amat berbeza dengan perkembangan ajaran Buddha di India mahupun China. Walaupun Buddha di China turut mengalami asimilasi dengan budaya tempatan namun ia bukanlah satu perkara yang menonjol bahkan ajaran Buddha ini mempunyai pengikutnya yang taat tersendiri berbanding dengan ajaran Buddha di Jepun yang mengalami asimilasi yang banyak dengan budaya penduduk tempatan. 

Ajaran Shinto Jepun


Shinto atau “ Jalan Tuhan” merupakan agama asal dari kepualaun Jepun. Shinto dikatakan berasal daripada perkataan Shen yang bermaksud roh dan Tao yang bermaksud jalan. Ajaran Shinto sekarang ini bukanlah ajaran asli agama tersebut tetapi terhasil daripada pelbagai campuran ajaran dan juga agama seperti Buddha, Toiesme dan juga pengaruh daripada Siberia. Ajaran Shinto terbahagi kepada 5 bahagian yang mana terdapat 4 bahagian yang awal dan satu bahagian yang lahir zaman pemerintahan Meiji. Bahagian utama agama Shinto ialah Shinto keluarga diraja ( Koshitsu Shinto ), Shinto Keramat ( Jinju Shinto ), Shinto Mazhab ( Kyoha Shinto ) dan juga Shinto Rakyat ( Minkan Shinto )  dan semasa pemerintahan Meiji telah digabung Shinto keluarga diraja dan Shinto Mazhab menjadi Shinto Negara. Shinto Negara ini adalah satu propaganda pihak kerajaan Jepun pada masa itu dengan menggunakan khidmat rahib. Shinto Negara ini masih diamalkan pada waktu sekarang seperti dalam upacara kerajaan seperti melawat ke keramat Yasukuni iaitu tempat bagi memperingati rakyat Jepun yang terkorban masa Perang Dunia ke 2 dan juga dalam menjalankan upacara perkahwinan.
    Perkembangan ajaran Shinto hakikatnya berasal daripada kepercayaan Minkan Shinko iaitu kepercayaan rakyat mengenai kami. Kami yang asalnya disembah ditempat yang sering berbeza telah berubah tempat penyembahannya apabila masuk zaman Konfu dimana kami dikaitkan pula dengan asal usul keturunan keluarga. Oleh itu,setiap keluarga pada masa itu memiliki kami dan mempunyai tempat penyembahan khas untuk keluarga. Semasa pemerintahan raja Yamato, bentuk ajaran Shinto yang diamalkan sekarang telah dibuat kerana raja Yamato sendiri adalah penyembah kami negara berteraskan Amaterasu. Pada zaman pemerintahan Yamato ini,bangunan kekal untuk penyembahan mula didirikan dan barangan seperti cermin,pedang dan barangan kemas dianggap mewakili kami yang disembah. Kojiki dan Nihongi menjelaskan bahawa pada abad ke 7 , Amaterasu telah dianggap sebagai sebagai kami yang agung dalam ajaran Shinto.
    Antara cara yang digunakan untuk menyembah kami ialah dengan kaedah Matsuri. Matsuri ialah ritual yang dilakukan untuk penyembahan terhadap kami.Penyembahan kami dilakukan di rumah ( kamidana ) dan juga di jinja atau rumah penyembahan. Dalam ritual Mitsuri ini, terdapat 4 unsur penting iaitu Penyucian atau harai,persembahan,pembacaan doa dan juga pesta makan namun sekarang ini bukan hanya Jinja yang mengadakan Mitsuri namun turut diadakan oleh pihak gereja.  Pembinaan Jinja atau kuil adalah daripada pengaruh China keatas Jepun. Jinja dibina dengan menggunakan kayu dan sentiasa dibina contohnya di Ise, setiap 20 tahun Jinja baru akan dibina berhampiran monument sebelahnya. Upacara Matsuri di Jinja dilakukan dengan mengarakkan simbol kami kesekeliling Jinja.
    Ajaran Shinto mula menerima pengaruh Buddha sejak zaman Heian dan zaman seterusnya. Kedatangan Buddha telah menyebabkan kedua agama ini saling melengkapi. Ajaran Shinto digunakan melakukan ritual dan agama Buddha untuk moral. Ini kerana ajaran Shinto bukanlah ajaran yang memiliki sifat moral dan etika. Namun dalam buku Tamadun Islam dan Tamadun Asia tulisan Ghazali Darusalam pula menyatakan bahawa ajaran Shinto berdasarkan kitab Nihong yang memuatkan kisah para dewa dan pendapat ini bertentangan sama sekali dengan tulisan daripada ahli sejarah yang lain. 
The Live Stream plugin lets your users share activity and comments in real-time as they interact during a live event.

13.1.10

free counters