Pengikut

Khamis, November 03, 2011

Mantera Orang Melayu Dahulukala

Sekadar Gambar Hiasan
Mantera atau Mantra merupakan amalan ritual yang pada asalnya amalan Hindu Buddha dalam bentuk nyanyian sebagai alat untuk mereka bermeditasi. Namun mantera ini telah terasimilasi kedalam masyarakat Melayu sehingga sering digunakan oleh masyarakat dahulukala untuk tujuan tertentu. Di sini saya, akan menyenaraikan sedikit sebanyak mantera yang pernah digunakan oleh orang Melayu dahulukala. Pembaca di nasihatkan untuk menggunakan budi bicara semasa membaca mantera ini kerana kebanyakan mentera Melayu lama mempunyaiunsur Syirik atau khurafat walaupun disebut nama Allah, nabi Muhammad ataupun Bismillahirrahmanirrahim. Diharapkan pembaca dapat menilai sejarah nenek moyang berdasarkan keadaan mereka di zaman tersebut.

1. Mantera Menghalau Badi ( dipetik dari Harun Mat Piah )

Bismillahirrahmanirrahim...
hong badi,mak badi,
badi seratus sembilan puluh tiga,
bukan aku yang berbadi,
sekalian yang bernyawa berbadi,
aku tahu asal kau jadi,
uri tembuni pusat tetuban asal kau jadi,
turun kau dari urat sendi darah daging ( si anu )
kalau tiada kau turun
aku sumpah dengan kata
Lailaha-illallah.

2. Mantera Mengusir Penunggu ( Haron Daud )

hai hantu,hai jembalang,
datang di bukit balik ke bukit,
datang di pusu balik ke pusu,
datang di pohon balik ke pohon,
datang di gunung balik di gunung,
sekarang kau pulang ke tempat asalmu,

3. Mantera Untuk Pemanis ( Harun Mat Piah )

Bismillahirrahmanirrahim,
seri gurun,seri bintang,seri matahari,
seri naik ke mukaku
cahaya limpah ke tubuhku
cahaya Allah cahaya Muhammad,
cahaya baginda Rasulullah,
duduk aku seperti raja,
berdiri aku seperti menteri,
berjalan aku seperti baginda,
duduk akulah yang lebih,
berdiri aku lebih,
siapa yang berkata,
akulah yang lebih,
berkat aku memakai "Si Awang Hitam"

4. Mantera Ilmu Pengasih ( Harun Mat Piah )

hei om pali
hei hantu tanah
jembalang bumi
kau pergi mengambil semangat roh ( si anu )
bawa gila kepada aku
menyala seperti api,
seperti nasi mendidih
jika engkau tidak membawa gila kepada aku,
seperti api menyala,nasi mendidih
ku sumpah engkau
derhaka kau kepada Allah
bukan dengan kuasa aku
dengan kuasa Allah

5. Mantera Panah Asmara ( Haron Daud )

Bismillahirrahmanirrahim
hai panah Ranjuna
aku panah gunung,gunung runtuh
aku panah laut,laut kering
aku panah batu,batu tembus
aku panah matahari,matahari tembus
bukan aku yang panah
sang betara guru yang panah
sah sidi pengajaran guruku
dengan berkat doa
Lailahaillahllah Muhammadar Rasulullah.

Tiada ulasan:

The Live Stream plugin lets your users share activity and comments in real-time as they interact during a live event.

13.1.10

free counters