Agama Buddha sebagaimana yang
diterangkan diatas adalah agama yang lahir di utara India atau lebih tepat di
Nepal. Ajaran ini telah tersebar ke negara China dan disini pendeta Buddha di
China menyebarkan pula ajaran ini kepada negara sekitar seperti Korea,Jepun,Vietnam
dan lain-lain. Mengikut rekod, ajaran Buddha telah tiba ke Jepun pada abad ke 6
lagi melalui Korea. Namun begitu, pada abad ke 7 hingga abad ke 16,rahib-rahib
Jepun telah datang ke China untuk belajar terus daripada pendeta di Tanah Besar.
Jepun sememangnya memiliki penduduk yang mempunyai semangat kekitaan yang kuat.
Ajaran Buddha di Jepun adalah ajaran Buddha yang telah mengalami proses
asimilasi dengan budaya tempatan dan sekaligus mempunyai perbezaan dengan
ajaran Buddha di China mahupun India. Penyebaran dan perkembangan ajaran Buddha
di Jepun telah mendapat sokongan daripada Putera Mahkota Shotoko. Maharaja Nara
contohnya amat berminat dengan ajaran Buddha
iaitu Sutra of the Golden Light dan menjadikannya sebagai panduan dalam
pemerintahan. Semasa zaman Heian,ibu negara telah dipindahkan ke Kyoto,dan
agama Buddha pada masa ini bertapak lebih kukuh di Jepun. Ajaran Shinto dan
Buddha telah dicampurkan adukkan oleh masyarakat Jepun dimana di setiap rumah
bukan hanya memiliki tempat penyembahan ajaran Shinto tetapi juga tempat
penyembahan untuk agama Buddha. Orang Jepun lebih suka mengamalkan ritual
ajaran Shinto dalam majlis perkahwinan dan ajaran Buddha dalam ritual
pengebumian. Perkembangan ajaran Buddha di Jepun ini bermula dalam kalangan
golongan bangsawan dan kemudian diterima oleh penduduk tempatan. Perkembangan
ajaran Buddha di Jepun semakin dramatik pada zaman Kamakura dimana agama Buddha
telah mengalami tranformasi yang dilakukan oleh 4 orang pemikir agama itu iaitu
Honen,Shinran,Dogen dan Nichiran yang mana telah melahirkan mazhab Buddha yang
baru iaitu Nichiran dan Zen. Mazhab yang baru ini telah menyebabkan berlakunya
pertentangan dalam agama Buddha di Jepun. Pertentangan yang jelas berlaku
dengan 2 lagi mazhab Buddha iaitu Tendai dan Shigon. Perkembangan mazhab Zen
pada kurun ke 14 hingga 19 telah menyebabkan kerajaan menaunginya sekaligus
menyebabkan mazhab Buddha yang lain bersaing sesama sendiri sehingga
menyebabkan pertumpahan darah.
Mazhab Tendai dan Shigon menekankan kepada upacara ritual semata-mata.
Mazhab Zen dan Nichiran ini lebih memudahkan pemahaman orang awam untuk
memahami ajaran Buddha bahkan mereka menunjukkan jalan kepada orang awam untuk
mencapai Nirvana melalui jalan yang mudah. Pada pendapat ajaran Shinran,
seorang perlu juga memiliki keluarga dan menekankan konsep Amida Buddha.
Perkembangan ajaran Buddha di Jepun amat berbeza dengan perkembangan ajaran
Buddha di India mahupun China. Walaupun Buddha di China turut mengalami
asimilasi dengan budaya tempatan namun ia bukanlah satu perkara yang menonjol
bahkan ajaran Buddha ini mempunyai pengikutnya yang taat tersendiri berbanding
dengan ajaran Buddha di Jepun yang mengalami asimilasi yang banyak dengan
budaya penduduk tempatan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan