Pengikut

Sabtu, April 23, 2011

Kes Pembunuhan Isteri Saudagar


Bao Zheng/Bao Qingtian


Selepas menyelesaikan kes babi yang mencuri,Bao Zheng bergegas ke tempat ibunya membuat autopsy seorang mayat isteri lelaki yang kaya. Ibu Bao Cheng yang merupakan seorang tabib memeriksa mayat tersebut dan mendapati isteri saudagar tersebut dibunuh bukannya mati kerana penyakit jantung yang dialaminya.
“Saya mendapati mayat ini telah dicekik dan ia mati dalam keadaan yang terseksa” kata ibu Bao Zheng kepada penyiasat pegawai daerah. Dengan tidak semena-mena saudagar kaya tersebut telah meluru masuk ke kawasan pemeriksaan mayat seolah-olah tidak mengetahui punca kematian isterinya.
“Puan,Puan” saudagar tersebut menjerit.
Namun ibu Bao Zheng melarang saudagar tersebut daripada mendekati mayat kerana takut segala bukti berkenaan kejadian tersebut akan hilang. Ibu Bao Zheng lantas menepuk belakang mayat tersebut dan mendapati terdapat cecair yang keluar daripada mulut mangsa yang dipercayai sebagai ubat penyakit jantung.
Tidak lama kemudian Bao Zheng ampai dan terus menanyakan kepada ibunya hasil autopsy yang dilakukan. Bao Zheng telah menguatkan lagi hujah bahawa perempuan tersebut dibunuh. Buktinya leher mangsa tersebut mempunyai kesan digantung selepas dibunuh oleh pembunuhnya.
Soal siasat terus dijalankan oleh pegawai di pejabat daerah tersebut.
“Saya tidak tahu. Semalam saya telah pergi mengutip hutang,dan apabila pulang melihat isteri saya sudah meninggal” kata saudagar Kun.
“ Bagaimana dengan kamu pula” tanya pegawai terbabit kepada seorang pembantu rumah.
“ Sebelum kekuil,puan telah mnyuruh saya membeli cangkir untuk sembanhyang. Tetapi selepas itu saya telah melihat pua sudah meninggal” kata pembantu rumah tersebut.
Pegawai penyiasat tersebut buntu untuk mencari jawapan kerana semua pekerja termasuk saudagar tersebut mempunyai alasan dan alibi masing-masing. Tiba-tiba Bao Zheng telah melihat dua orang pembantu rumah perempuan dan terus bertanya
“ Berapa lama kamu bekerja di sini? “
“ Saya disini telah bekerja disini selama tujuh tahun” kata salah seorang pembantu tersebut.
“Kamu pula?”
“Saya telah bekerja disini selama setengah tahun” kata seorang pembantu lagi.
Bao Zheng lantas tersenyum dan berkata “ kalau begitu saya sudah tahu siapa pembunuhnya”.
Bao Zheng lantas menunjukkan tangan kepada saudagar tersebut. “ Kamulah pembunuh” katanya.
“Bukan saya,bukan saya” saudagar tersebut cuba menafikan tuduhan Bao Zheng.
“Tadi bukanlah kamu kata kamu mengutip hutang diluar dan baru sahaja sampai disini?” kata Bao Zheng.
“ Betul,betul” kata saudagar tersebut mengiakan kenyataan Bao Zheng.
“Tapi saya melihat kasut kamu bersih,bukan seperti orang yang berjalan jauh. Melainkan engkau telah balik malam tadi dan membunuh isteri engkau”.
“Bukan saya,bukan saya,saya betul-betul tidak melakukannya” kata saudagar tersebut tegas.
“Baik kamu masih tidak mahu mengaku ya,aku akan kemukakan bukti” kata Bao Zheng lantas menakutkan saudagar tersebut.
“Bukti apa?” kata saudagar tersebut dengan suara yang gementar.
“ Saya melihat cap jari kamu di leher isteri kamu. Lehernya ada lekukan yang dicekik oleh orang yang memakai cincin dan disini hanya kamu yang memakai cincin” kata Bao Zheng tegas.
“Jadi kamulah pembunuhnya,pengawal tangkap dia” tambah Bao Zheng.
“Jadi adakah kamu tahu kenapakah isterinya dibunuh” tanya ibu Bao Zheng.
Bao Zheng lantas menunjukkan tangan kearah seorang pembantu rumah yang baru bekerja selama setengah tahun tersebut jika ingin mengetahui sebab isteri saudagar tersebut dibunuh.
“Saya,saya,saya tiada urusan dengannya,kenapa harus saya bunuhnya,saya tidak tahu siapa pembunuhnya” kata pembantu rumah tersebut dengan nada yang takut bercampur gementar.
“Saya juga tidak tahu... Tapi kenapa yang sudah tujuh tahun bekerja tetapi masih memakai baju yang buruk tetapi kamu yang baru bekerja setengah tahun sudah memakai baju yang cantik” sindir Bao Zheng.
Ibu Bao Zheng terus pergi dekat dengan pembantu rumah tersebut dan mendapati pembantu rumah tersebut menyimpan sejenis ubat untuk menggugurkan janin dalam perut. Ibu Bao Zheng lantas memeriksa nadi pembantu rumah tersebut dan mendapati perempuan tersebut telah hamil angkara hubungan sulit yang dilakukan dengan saudagar tersebut. Selepas rahsianya tersingkap,pembantu rumah tersebut terus melutut dan mendedahkan rahsianya. Dalam nada kesal dan penuh tangisan pembantu rumah tersebut berkata
“Ini bukan urusan saya, tapi tuan besar berjanji jika puan mati saya akan menggantikan tempatnya,kamu tolonglah jangan tangkap saya,saya merayu” rayu perempuan tersebut.
Pengakuan yang dilakukan oleh pembantu rumah tersebut sudah cukup untuk merungkai kes tersebut. Kedua-dua penjenayah tersebut telah dihukum gantung oleh mahkamah atau Yamen. Pegawai penyiasat tersebut mengucapkan terima kasih kepada Bao Zheng dan ibunya kerana berjaya menyelesaikan kes tersebut kerana dengan akal yang dimilikinya adalah mustahil kes tersebut diselesaikan olehnya.
Semasa pulang dari tempat kejadian penduduk pekan tersebut telah riuh dengan kehebatan seorang pengawal daerah tersebut yang berjaya membunuh seekor harimau di Hutan Syaitan Perempuan. Hutan Syaitan Perempuan adalah hutan yang paling ditakuti oleh penduduk kerana mereka mempercayai ada syaitan didalam hutan tersebut. Namun dalam hutan tersebut tinggal seorang perempuan yang disisihkan oleh masyarakat kerana ibu perempuan tersebut telah dijangkiti penyakit anjing gila dan memakan daging manusia.

Jumaat, April 22, 2011

Cara Mengelakkan Stress Exam

Bila musim exam pasti akan banyak berlaku kes histeria sehinggakan bekas pengetua Khar meminta untuk diwujudkan pasukan rawatan histeria. Sebenarnya ada cara mudah untuk mengelakkan anda daripada tertekan menghadapi exam. Gunakan petua sahaja...

Tangan Kosong
1.Pergi Exam Dengan Tangan Kosong

Anda dinasihatkan untuk tidak membawa apa-apa bahan bacaan semasa pergi exam. Kalau boleh semua barang seperti dompet,ketik kuku,make up dilarang daripada membawanya. Jika anda melihat rakan anda memegang apa-apa bahan bacaan untuk exam pastikan anda menjauhinya kerana ia boleh mendatangkan kesan stress kepada anda. Sebolehnya semasa pergi exam cukuplah anda membawa kad matrik,pen,pensil,pemadam,gorek untuk menajamkan pensil dan juga slip exam. Pastikan semasa menuju ke tempat exam anda tidak membawa apa-apa dan berjalan melenggang....

Pastikan Target Anda
2. Pastikan Terget Anda

Bila menghadapi peperiksaan,pastikan anda meletakkan target untuk lulus bukan utnuk mendapatkan A. Apa ada pada A sehingga orang berebut untuknya. Anda perlu berfikir dengan waras, Jika anda tidak mendapat A adakah ada apa-apa kesan kepada anda?. Tetapi jika anda tidak lulus anda perlu repeat semula subjek tersebut dan jika tersilap haribulan boleh dibuang universiti. Jadi pastikan matlamat anda betul.. Letakkan target serendah mungkin. Dalam meletakkan target ini anda kena pastikan bahawa anda tidak akan kecewa/cemburu jika rakan anda mendapatkan A.....


Jangan Baca Saya
3. Jangan Membaca 

Petua mudah untuk mengelakkan stress ialah jangan membaca atau jika anda takut untuk tidak dapat menjawab soalan pastikan anda membaca dengan kadar jumlah yang sedikit. Rasionalnya, tidak semua soalan yang anda baca itu akan masuk dalam exam. Dan jika soalan  yang anda baca tidak masuk sekurangnya anda tidak menghabiskan masa dengan sia-sia dengan membaca sesutau yang tidak keluar dalam exam maka secara tidak langsung anda akan senyum dan stress pun hilang.


Keluar Sekarang
4. Fikir untuk Keluar Awal  

Semasa masuk kedalam dewan pastikan perkara pertama dilakukan ialah melihat masa menjawab. Kemudian tengok soalan dan tentukan jangkamasa anda dapat menyiapkan jawapan anda. Pastikan anda menjawab dengan laju dan jangan sesekali melihat kembali jawapan anda melainkan hanya memeriksaan no matrik dan beberpa perkara yang perlu dikertas jawapan. Selepas siap,terus angkat kaki meninggalkan dewan. Pasti anda kagum dengan diri anda ...

Pastikan Anda Dalam kedudukan selamat
5. Jangan berada didepan Orang Yang Anda Cintai  

Satu perkara yang tidak dapat dielakkan bila berada sekelas dengan orang yang anda anggap bakal isteri anda ialah kemungkinan anda akan berada dekat dengan dia semasa berada didalam dewan. Jika anda tidak pemali x apa tapi bagaimana dengan mereka yang pemalu..... Saya tiada penyelesaian kepada masalah ini cuma pastikan anda siap awal dan pastikan orang yang anda anggap bakal pasangan anda itu tunduk tidak melihat anda terutamanya sekali bila anda keluar dewan .. Yang penting jangan difikir apa yang nak dikata... Hidup dengan diri kita sendiri jangan jadi orang lain.....

Gunalah petua ini bagi mengelakkan anda stress dalam menghadapi peperiksaan tetapi saya tidak berani jamin dengan pointer anda....
~ngee~ slmt mencuba


Khamis, April 21, 2011

Bao Zheng - Kisah Pencuri Wang Penjual Pau


Bao Zheng


Gongsu Ce merupakan seorang yang pintar. Sebagai seorang cendiakawan beliau sering sahaja dicabar oleh cendiakawan lain untuk menunjukkan siapa yang lebih hebat dari segi keilmuannya dalam bidang muzik,sastera,catur. Sedang asyik beliau bertanding tiba-tiba keadaan menjadi riuh apabila orang ramai dikeadai terbabit menjerit bahawa ada seorang yang bijak ingin mengadili seekor babi yang dikatakan mencuri. Lelaki yang bijak tersebut ialah Bao Zheng yang memiliki kulit yang hitam dan dan mempunyai bulan sabit di dahi sebagai tanda lahir. Beliau telah dipanggil oleh ibunya untuk menyiasat satu kejadian bunuh di rumah seorang kaya di pekan tersebut. Dalam perjalanan Bao Zheng telah melihat orang ramai di sebuah kedai di pekan tersebut sedang bergaduh mengenai kejadian kecurian tersebut.
Seorang pakcik yang menjual pau telah mendakwa seorang lelaki yang membawa babi tersebut mencuri wang perniagaannya namun lelaki tersebut menafikannya dan menuduh babinya yang mencuri. Ini telah menyebabkan kekecohan berlaku di pekan tersebut. Bao Zheng yang kebetulan lalu secara sukarela ingin menyelesaikan masalah tersebut.
Bao Zheng dengan selamba mengatakan bahawa babi itulah yang mencuri duit pakcik yang menjual pau tersebut. Perkara ini telah menyebabkan keriuhan dalam kalangan masyarakat pekan tersebut. Bao Zheng telah menggunakan kaedah psikologi untuk mengumpan pencuri tersebut.
Bao Zheng telah bertindak memukul babi tersebut supaya babi tersebut mengaku bahawa dialah mencuri wang terbabit. Pakcik yang mencuri wang tersebut terpedaya dengan helah yang digunakan oleh Bao Zheng.
“Kenapa kamu mencuri?” Tanya Bao Zheng kepada babi tersebut.
Bao Zheng telah merapatkan telinganya ke mulut babi untuk mendengar apakah sebabnya babi tersebut mencuri. Keadaan ini telah menambahkan lagi kepercayaan penduduk bahawa Bao Zheng boleh berkomunikasi dengan binatang.
“ooo.. kamu mencuri kerana miskin” kata Bao Zheng sendirian setelah mendengar apa yang dikatakan oleh babi tersebut.
“Tuan-tuan,mari kita menderma untuk diberikan kepada babi ini” tambah Bao Zheng lagi.
Orang ramai yang melihat aksi Bao Zheng tersebut telah serta merta dengan sukarela menghulurkan derma untuk babi tersebut tanpa banyak bertanya kerana orang ramai masih tertanya-tanya apa yang akan dilakukan oleh Bao Zheng seterusnya . Bao Zheng telah mengarahkan supaya derma tersebut diberikan dalam sebuah bekas yang berisi air. Gongsu Ce sudah lama berada ditempat kejadian telah menjadi orang pertama yang menghulurkan derma tersebut untuk melihat tindakan yang akan dilakukan oleh Bao Zheng tersebut. Mereka berdua adalah cendiakawan paling pintar dalam provinsi Anhui. Cuma Bao Zheng lebih sedikit pintar dalam merungkaikan kes yang sukar. Mereka bersekolah di sekolah yang sama dan Bao Zheng lebih diminati kerana bersifat merendah diri mungkin disebabkan keluarganya miskin berbanding dengan keluarga Gongsu Ce yang merupakan keluarga pegawai daerah.
Orang ramai telah menghulurkan derma masing-masing namun pemilik babi yang dikatakan mencuri tersebut teragak-agak untuk mengeluarkan derma namun selepas desakan orang ramai akhirnya pakcik tersebut menghulurkan derma tersebut. Apabila duit tersebut mencecah air sahaja maka Bao Zheng berkata
“Pakcik inilah yang mencuri”.
Orang ramai yang setia menunggu pada waktu itu menjadi hairan kerana dengan hanya memberi derma sudah boleh mengetahui siapa pencurinya. Bao Zheng pantas menjelaskan bahawa pakcik yang menjual pau tersebut menjual pau dan sering menerima wang hasil jualannya. Disebabkan pau memerlukan minyak untuk proses pembuatannya semestinya wang yang dipegang oleh pakcik penjual tersebut turut berminyak. Semua wang yang didermakan oleh orang ramai tidak berminyak sedangkan hanya wang pakcik tersebut sahaja yang berminyak sekaligus menandakan bahawa pakcik yang membawa babi tersebut yang mencurinya. Untuk mengukuhkan lagi dakwaannya,Bao Zheng telah mengarahkan supaya pakcik tersebut memasukkan semua wang yang ada padanya kedalam magkuk yang berisi air dan keadaan air tersebut semakin jelas ia berminyak. Pakcik penjual pau tersebut lantas mengucapkan terima kasih kepada Bao Zheng.
“Kamu pasti akan menjadi pegawai suatu hari nanti” kata pakcik tersebut.
Namun keadaan itu tidak disukai oleh Gongsu Ce kerana akan mengurangkan popularitinya sebagai seorang cendiakawan.







3 Katogeri Anak dalam Islam...

Mas Kahwin rm 1000

Dalam Islam terdapat 3 jenis anak yang dikatogorikan. Mungkin 2 daripadanya kita sudah sering mendengarnya dan satu lagi hanya orang-orang tertentu je yang tahu terutamanya mereka yang menuntut ilmu pada jalannya.

1. Anak Sah Taraf

Anak sah taraf merupakan anak yang dilahirkan selepas berlakunya akad nikah. Katogeri ini paling banyak terdapat didunia umat Islam. Tetapi tahukah anda bahawa jima' selepas akad nikah adalah haram kerana pada masa itu masih ada imam yang tengok dan juga sanak saudara. Jadi kepada anda berhati-hatilah kepada anda. Pastikan tiada orang dulu baru on. Bagaimana pula jika perkahwinan kita ditentang oleh ayah. Dalam kes ini kita boleh mewakilkan wali hakim atau imam untuk meminta keizinan ayah untuk mengahwinkan anda dan jika si ayah tetap tidak mahu maka boleh diteruskan dengan wali yang lain seperti abang atau datuk. Tetapi sebaiknya jika sudah ada tentangan keluarga baik xpayah nak diteruskan ye.....


2. Anak ibu bapa Haram

Anak Ibu bapa haram merupakan kategori anak kedua paling banyak. Ia berlaku apabila melahirkan anak dalam keadaan belum akad nikah. Menurut rekod di Malaysia, setiap 17 minit akan ada bayi luar nikah ini yang dilahirkan. Semua ini berlaku atas beberapa faktor yang lebih suka saya sebut sebagai mangsa sistem. Tidak semua mereka yang terlibat dalam gejala haram ini kerana kurangnya kesedaran agama, dan saya yakin jika ia islam bukannya tidak tahu bahawa zina tu haram. Jadi antara faktor berlakunya zina ialah ...... Ibu bapa perempuan meletakkan mas kahwin yang terlalu tinggi ( kawe nok cari hok 1000 jah ),, dikatakan terlalu muda untuk kahwin,tentangan keluarga dan seribu sepuluh satu lagi alasan....

3. Anak Wati Syubhah

Anak wati syubhah merupakan bukan anak zina dan juga bukan anak kahwin.. Pelik kan kan kan... Tak payah nak pelik jom kita dengar cerita dahulu... Suatu hari, Abu berkahwin dengan si Mira. Sudah menjadi adat Melayu,malam pertama dan beberpa malam pengantin akan tido di rumah perempuan. Di rumah Mira pulak dia ada kakak dan adik yang sudah berkahwin yang duduk di rumah. Kisahnya bermula begini, pada malam pertama atau dua tama dan seterusnya pun,,, elektrik rumah mira telah terpadam. Dalam samar-samar gelap Abu telah masuk bilik kakak Mira kerana disangkanya sudah biliknya sendiri. Dalam suasana yang gelap gelita, Abu tanpa membuang masa telah melakukan aktiviti yang dilakukan oleh pengantin tanpa mengetahui yang dia lakukan dengan kakak mira bukannya mira. Kakak mira pun pada masa itu ingatkan dia melakukan perbuatan itu dengan suaminya ( walaupun kakaknya dah rasa sedikit pelik tapi x brani bersuara ) . Selepas selesai perbuatan tutttttt.... Tiba3 elektrik hidup semula dan mereka terkejut bahawa mereka bukan pasangan yang sah.. Dalam bab ini mereka bukannya berzina kerana mereka masing3 ingat bahawa ia pasangan masing3 semasa melakukannya. Dan jika hasil hubungan mereka itu melahirkan anak,maka anak itu dipanggil anak wati syubhah.... ( ia bukan dilakukan dengan sengaja ye.. jagan pandai3 nak buat sengaja plak.)

Rabu, April 20, 2011

Apakah Maksud Kata Kerja


Kesan Exam Morfo


Kata kerja dalam bahasa Melayu ialah perkataan yang menunjukkan perbuatan,seperti menulis,berlari,berfikir dan tidur. Kata kerja terbahagi kepada dua jenis yang besar,iaitu kata kerja transitif dan kata kerja tak transitif ( Abdullah Hasan dan Ainon Mohd ,1994:238 ).
    Menurut Kamus Tatabahasa Dewan Edisi Ketiga ( 2008:88 ) golongan kata kerja merangkumi sejumlah perkataan yang dapat menjadi unsur inti dalam binaan frasa kerja. Golongan kata kerja dapat dibahagikan kepada dua kumpulan,iaitu kata kerja tak transitif dan kata kerja transitif. Kata kerja tak transitif terbahagi kepada kata kerja tak transitif tak berpelengkap dan kata kerja tak transitif berpelengkap. Kata kerja transitif dapat pula dibahagikan kepada kata kerja transitif yang wujud dalam ayat aktif dan kata kerja transitif yang wujud dalam ayat pasif.
    Manakala terdapat empat bentuk pembentukan kata kerja dalam morfologi bahasa Melayu. Ahmad Khair Mohd Nor ( 2007:78 ) menjelaskan bahawa terdapat terdapat empat bentuk kata kerja, iaitu kata kerja tunggal,kata kerja terbitan,kata kerja majmuk dan kata kerja ganda. Ini adalah sama sebagaimana dalam Kamus Tatabahasa Dewan ( 2008: 150 ).  Kata kerja tunggal ialah kata yang terbentuk tanpa imbuhan yang mana boleh hadir sebagai predikat tanpa imbuhan ( Safiah Karim et al. 2008:150 ) manakala Ahmad Khair Mohd Nor mendefinisikan kata kerja tunggal sebagai kata kerja yang tidak terikat pada sebarang imbuhan dan dapat berdiri sendiri dengan makna sepenuhnya untuk bertugas sebagai predikat dalam ayat. ( Ahmad Khair 2007:78 ) . Kata kerja terbitan pula ialah kata kerja yang menerima imbuhan. Mengikut Ahmad Khair Mahd Nor ( 2007:105 ) menyatakan bahawa kata kerja ganda boleh menghasilkan bentuk kata ganda penuh,kata ganda berentak,kata ganda separa. Ini sama juga dengan Kamus Tatabahasa Dewan ( 2008:222 ). Abdullah Hasan dan Ainon Mohd ( 1994:252 ) pula menyatakan bahawa kata kerja transitif dan kata kerja tak transitif boleh digandakan dan ia berlaku pasa bentuk akarnya sahaja. Kata kerja majmuk pula terdiri daripada rangkaian dua morfem bebas atau lebih ( Safiah Karim et al. 2008:218 ).
   Dapatlah difahami bahawa kata kerja merupakan kata yang menunjukkan sesuatu perbuatan yang dilakukan. 

Panduan Memilih Suami


Jika anda salah seorang perempuan yang masih kompius untuk memilih calon suami,saya cadangkan anda untuk memilih pelajar sejarah untuk dijadikan suami. Pelajar Sejarah amat berkualiti untuk dijadikan suami terutamanya   Lelaki Ini...
. Saya mempunyai alasan kukuh berkata demikian kerana terbukti,perempuan yang berkahwin dengan pelajar sejarah semua bahagia.. Apakah sebabnya?

1. Anda akan lebih masa tidur.

Orang sejarah bila membebel akan mengeluarkan semua fakta sejarah yang sudah berusia 2000-2500 tahun lampau. Jika anda tidak berminat dengan sejarah saya jamin anda akan cepat terlena. Disebabkan terlena,anda tidak perlu marah akan suami anda bahkan mampu menyelamatkan rumah tangga daripada pertengkaran dan yang lebih penting anda tidak derhaka kepada suami anda.

2. Menyelamatkan masa tidur selama 2 tahun.

Mengikut kajian yang dilakukan, ibu yang melahirkan anak biasanya akan menghabiskan masa tidur untuk 2 tahun untuk membesarkan anak. Dengan berkahwin dengan bersuamikan lelaki sejarah anda sudah dapat menjimatkan masa 2 tahun tersebut. Dengan hanya mengeluarkan sedikit suara,bayi anda yang menjerit akan terus tidur kerana bosan mendengar suara suami anda dan yang paling penting takut suami anda mengeluarkan fakta sejarah.

3. Seorang yang setia

Biasanya suami yang mempunyai latar belakang sejarah adalah seorang yang setia. Suatu malam semestinya dia akan meminta anda berjanji supaya tidak berkahwin lagi jika dia mati kerana tidak mahu anda menduakannya. Dan jika anda meminta suami anda tersebut berbuat perkara yang sama, saya yakin suami anda akan menarik selimut mengabaikan kemahuan anda kerana walaupun sayangkan anda,didalam hatinya tetap mempunyai hasrat untuk mengambil madu....

4. Menjimatkan kewangan keluarga

Pelajar sejarah biasanya tidak suka bergaya ( jika ada yang bergaya,tu mesti pelajar celup punya ) . Biasanya dia akan memakai baju yang tidak bergosok ( menjimatkan elektrik ) , Seluar hanya dibasuh selepas sebulan dihimpun atau lebih tepat sudah habis pakaian ( jimat air ). Kredit tepon biasanya akan diminta dengan kawan tetapi kebiasaannya anda yang menjadi mangsa.

5. Suka Mengkritik

Pelajar sejarah sudah diasuh untuk melakukan kritikan. Biasanya anda akan menjadi mangsa utama tambahan lagi jika hobi anda adalah berkemban.

Ini merupakan sedikit sebanyak petua yang boleh saya berikan untuk anda. selamat mencuba...

Apakah Akronim Dan Singkatan

Bahasa Jiwa Bangsa

Kebanyakan ahli bahasa tidak bersependapat mengenai Akronim dan Singkatan. Akronim. Singkatan dan pelambangan terletak di bawah proses abreviasi iaitu proses morfologis yang mengubah leksem atau gabungan leksem menjadi kependekan Prof.Dr.E. ( Zaenal Arifin,M.Hum dan Dra.Junaiyah,H.M. M.Hum, 2007 : 13 ). Ada ahli bahasa yang meletakkan akronim dalam ayat tunggal manakala ada yang tidak bersetuju meletakkan akronim dalam ayat tunggal. Menurut Kamus Dewan Edisi Ketiga (2008 : 47)  menyatakan bahawa kata tunggal ialah kata yang terdiri daripada satu bentuk dasar. Kamus Dewan Edisi Ketiga turut menyatakan bahawa akronim tergolong dalam kata tunggal ( 2008 : 48 ). Menurut Asmah Haji Omar dalam bukunya Nahu Kemas Kini, akronim terdiri daripada kata selapis dan boleh mengalami proses morfologi sebagaimana kata selapis.

Akronim pada asasnya terbentuk daripada proses penggabungan singkatan beberapa perkataan dan membentuk satu perkataan yang utuh. Menurut Kamus Tatabahasa Dewan ( 2008: 66 ) menyatakan akronim boleh terbentuk menggabungkan huruf awal suku kata atau dengan menggabungkan huruf awal dan suku kata daripada satu rangkai kata dan kemudiannya dilafazkan menjadi seperti perkataan. Indonesia contohnya memiliki banyak sistem akronim dan singkatan. Oleh itu mereka memiliki cara khas untuk mewujudkan singkatan dan akronim dalam bahasa mereka. Dalam melakukan rujukan mengenai singkatan dan akronim biasanya mereka akan melakukan rujukan pada buku Pedoman. Dalam buku Karya Tulis Ilmiah Sosial : menyiap, menulis, mencermati ( 2004 : 184 ) membawakan contoh pemilu atau pimilihan umum untuk rakyat Indonesia. Dalam buku itu, penulis telah mempersoalkan ejaan Pemilu yang ditulis dengan huruf besar (atau dalam bahasa Indonesia disebut sebagai p kapital ) sedangkan pemilu bukan nama diri.

Dalam buku yang bertajuk Pedoman Umum Pembentukan Istilah (1993:21)  menyatakan bahawa istilah akronim ialah gabungan huruf awal perkataan,gabungan suku kata atau gabungan kombinasi huruf dan suku kata dari baris kata yang diperlakukan sebagai kata contohnya :

a ) Felda – Federal Land Development Authority ( Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan ).
b ) Mara – Majlis Amanah Rakyat
c ) Pernas – Perbadanan Nasional Berhad.
Kamus Tatabahasa Dewan ( 2008:66 ) menyatakan akronim boleh terbentuk melalui tiga proses, iaitu daripada gabungan huruf awal rangkai kata yang membentuk kata nama Khas contohnya
a ) ABIM – Angkatan Belia Islam Malaysia

Kedua,akronim boleh terbentuk daripada gabungan suku kata dengan huruf awal atau gabungan suku kata dengan suku kata dan merupakan kata nama khas contohnya,
a ) Mara – Majlis Amanah Rakyat

Ketiga, gabungan suku kata dengan suku kata yang ditulis dengan huruf kecil kerana buka kata nama khas contohnya
a ) tadika – taman didikan kanak-kanak,
b ) pemilu – pemilihan umum.

Dalam buku teks untuk Sekolah Menengah Atas Indonesia iaitu Cendikia Berbahasa, memuatkan juga proses pembentukan akronim yang juga terdiri daripada tiga cara,iaitu:

1 ) Akronim nama diri yang merupakan gabungan huruf awal deretan perkataan dengan huruf kapital ( huruf besar ) dan cara ini sama dengan cara yang dikemukan oleh Kamus Dewan pada contoh satu, contohnya
a ) LAN – Lembaga Administrasi Negara

2 ) Akronim hasil gabungan suku kata atau gabungan suku kata dengan huruf contohnya
a ) Iwapi – Ikatan Wanita Pengusaha Indonesia

3 )  Akronim yang bukan nama diri yang berpa gabungan huruf, suku kata daripada baris yang ditulis dengan huruf kecil contohnya
a ) pemilu – pemilihan umum.


Menurut Asmah Haji Omar, akronim merupakan singkatan yang terhasil daripada penggabungan daripada huruf-huruf atau suku-suku kata dalam urutan dua kata atau lebih. Menurut Asmah Haji Omar lagi, akronim terdiri daripada kata selapis dan boleh mengalami proses morfologi sebagaimana kata selapis.

Singkatan ialah bentuk istilah yang dipendekkan melalui tiga cara ( Pedoman Umum Pembentukan Istilah, 1993 : 20 )  iaitu:

i. Istilah yang terdiri daripada satu huruf atau lebih tetapi bentuk lisannya sesuai dengan bentuk istilahnya contohnya:
a ) kg – Kilogram
b ) cm – centimeter
c ) mm – millimeter

ii.  Istilah yang memiliki satu huruf tetapi dilisankan dengan satu huruf ke satu huruf contohnya :
a ) Dap – Democratic Action Party
b ) Mca – Malayan Chinese Association
c ) Mic – Malayan Indian Conggress

iii. Istilah yang dibentuk dengan meninggalkan sebahagian unsurnya contohnya sebagaimana yang dinyatakan dalam buku Pedoman Umum Pembentukan Istilah:
a ) ekspress – kereta api ekspress
b ) lab – labotarium
c ) harian – surat khabar harian.

    Tujuan penutur menggunakan akronim dan singkatan ialah supaya penutur kalimat yang dituturkan tidak terlalu panjang ( Prof.Dr.E. Zaenal Arifin,M.Hum dan Dra.Junaiyah,H.M. M.Hum, 2007 : 14 ).


Selasa, April 19, 2011

Sungai Lembing : Dulu dan Kini


Kerja Lapangan di Muzium Sg Lembing


Sungai Lembing semasa Pendudukan Jepun
Pendudukan Jepun di Sg Lembing tidak banyak sumber yang boleh didapati. Kemajuan perlombongan bijih Timah di Sg Lembing tentunya menarik perhatian Jepun untuk mendudukinya. Lombong sg Lembing terkenal pada 1940-1950 kerana peningkatan harga biji timah namun telah ditutup pada 1986 kerana kos selenggara yang tinggi dan kejatuhan harga timah pada masa itu. Muzium yang terdapat sekarang merupakan tapak sebuah rumah kediaman orang Inggeris yang digelar The Eroupean Bangalow yang pada asalnya diperbuat daripada atap nipah dan berdindingkan kayu. Semasa penduduka Jepun,muzium tersebut telah dijadikan markaz tentera Jepun untuk mentadbir kawasan sekitar. Semasa kemaraan tentera Jepun,British telah menlancarkan gerakan bumi hangus dengan membakar semua kelengkapan ekonomi bagi mengelakkan diambil alih oleh Jepun. Lombong Sungai Lembing juga tidak ketinggalan apabila dibanjirkan oleh British untuk merosakkan lombong tersebut daripada digunakan oleh Jepun.  Selepas Jepun mnyerah kalah bangunan tersebut diambil alih oleh Pahang Consolidated Company Limited (PCCL) .
Sungai Lembing kini.
Dahulu sungai lembing merupakan lombong yang kedua terbesar selepas Bolivia bahkan memiliki kolong-kolong yang terpanjang dan terdalam didunia. Namun selepas sahaja lombong ini ditutup pada 1986,telah menyebabkan kesuraman kepada kawasan ini. Kebanyakan pelancong hanya datang untuk melihat tinggalan yang ada seperti lombong mahupun bekas kilang peleburan bijih timah yang jenis batu. Walaupun kawasan sungai lembing merupakan kawasan yang popular suatu masa dulu namun tidak ada pembangunan yang pesat dapat dilihat. Kebanyakan menggelarkan pekan koboi dek kurangnya pembangunan yang dikecapi. Kemudahan untuk pelawat juga amatlah kurang jika dibandingkan dengan kawasan lain. Kemajuan yang dicapai disini dari segi peluang pekerjaan amatlah kurang sehingga ramai penduduk disini akan berhijrah ke Kuantan atau Kuala Lumpur untuk mencari pekerjaan. Kin sungai Lembig hanya menjadi kawasan penanda aras untuk banjir dikawasan sekitarnya. Ini kerana kedudukan sungai Lembing dikawasan lembah yang mana apabila banjir kawasan lombong ini akan mengalaminya dahulu.

Gua Charas
Gua Charas berada brdekatan dengan Sungai Lembing. Tidak banyak maklumat yang boleh didapati mengenai Gua Charas melainkan sumber mengenai pelancongan. Gua Charas adalah gua batu kapur jenis karst ( iaitu hasil larutan dan hakisan pada batu kapur sehingga menjadikannya bukit batu kapur mempunyai kecuraman yang hampir menegak )  yang  terletak di Pancing yang dikelilingi oleh ladang kelapa sawit  26 kilometer di barat laut Kuantan. Gua ini menjadi kuil Buddha Siam selepas beberapa orang sami telah melakukan pertapaan di kawasan ini kira-kira 50 tahun dahulu. Ia menempatkan patung Buddha tidur yang besar ( Wofo Dong ) selain daripada patung lain seperti Guanyin,Puxian,patung-patung dalam agama Buddha  dan Botthisatvva.  Antara gua-gua di sini ialah gua Buddha,Gua Gajah,Gua tiga beradik,Gua Putri Bersikat,Gua pecah,Gua Lubang Dalam,Gua Lubang Hidung dan Gua Batu Raja.
   Gua ini berbentuk jutaan tahun dahulu sehingga seperti sekarang. Untuk sampai ke puncak gua batu kapur iaitu tempat yang menempatkan patung-patung,kita perlu naik setinggi 20 kaki untuk sampai dengan menggunakan tangga yang disediakan. 

Dasar-Dasar Pendidikan Negara ( Tanah Melayu )


Falsafah Pendidikan Kebangsaan


Semasa Malayan Union,British mahu mewujudkan sekolah yang berasaskan bahasa Ibunda. Dalam Education Bill,bahasa Melayu pada masa itu tidak pernah pun dicadangkan untuk diajarkan di sekolah Tamil. Lebih malang lagi,Pengarah Pelajaran Malayan Union pada masa itu Cheesemen telah mencadangkan supaya diwujudkan sekolah rendah secara percuma dan juga diwujudkan 2 jenis sekolah menengah iaitu sekolah menengah yang menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantarnya dan satu lagi sekolah yang menggunakan bahasa Ibunda sebagai pengantar. Antara perkara yang dicadangkan dalam laporan ini ialah menyusun semula sistem persekolahan,menghapuskan yuran sekolah rendah. Ini bermakna pada peringkat sekolah rendah,pendidikan percuma akan diberikan. Lebih hebat lagi,Cheesemen telah mencadangkan untuk mewujudkan sekolah vakasional namun tidak berjaya kerana kos yang diperlukan amat tinggi. Namun penentangan orang Melayu terhadap Malayan Union kerana menggugat “ketuanan Melayu” pada masa itu telah menyebabkan Malayan Union dihapuskan dan digantikan dengan Persekutuan Tanah Melayu 1948.
    Selepas kegagalan Cheesemen,selepas itu telah diwujudkan satu lagi jawatan kuasa pendidikan yang bertujuan mengkaji satu dasar pendidikan untuk Tanah Melayu. Oleh itu,Laporan Barnes 1950 telah diwujudkan bagi menjalankan tugas ini. Sebelum itu,pada 1949,kerajaan telah menubuhkan Pusat Penasihat Pelajaran yang akhirnya tertubuhnya Jawatankuasa Barnes.  Barnes mencadangkan supaya hanya diadakan 2 jenis sekolah rendah sahaja iaitu yang menggunakan pengantar bahasa Inggeris dan juga bahasa Melayu. Laporan ini juga mengcadangkan supaya darjah 1- 6 diberi pendidikan secara percuma. Bahasa India dan Cina hanya akan diajar jika terdapat 15 orang pelajar yang ingin belajar bahasa tersebut. Selain itu,bahasa Melayu perlu diajarkan di sekolah Inggeris dan bahasa Inggeris di ajar di sekolah Melayu. Ini secara tidak langsung orang India terpaksa mempelajari bahasa Melayu jika bersekolah kerajaan. Laporan ini juga bermaksud terhapusnya sekolah vernakular Tamil dan juga vernakular Cina. Penentangan hebat dilakukan oleh orang Cina dan India kerana berpendapat bahawa bahasa dan kebudayaan mereka terancam. Selain alasan itu, Ordinan ini tidak berjaya kerana kekurangan kewangan kerajaan pada masa itu dan juga ketiadaan guru terlatih di sekolah kebangsaan pada waktu itu. Oleh itu,telah diwujudkan jawatankuasa Fenn Wu dan Indian Education Committee.
    Laporan Fenn Wu telah dianggotai oleh Dr.W.P.Fern dan Dr Wu The Yau. Dalam laporan Fenn Wu,penekanan perlu diberikan kepada bahasa Cina yang mana menjadi satu symbol bangsa Cina. Dalam Laporan Fenn Wu turut mencadangkan bukan sahaja bahasa Cina diajar namun bahasa Melayu dan bahasa Inggeris juga turut diajar. Dalam penggubalan jawatankuasa ini,tiada wakil India menyebabkan orang India berasa terpinggir. Maka mereka telah mewujudkan satu jawatankuasa yang lain untuk kepentingan kaum India ini.
     Masyarakat India telah mewujudkan satu jawatankuasa yang berlainan yang dikenali sebagai Indian Education Committee.  Jawatankuasa ini telah diwujudkan pada tahun 1951 dan dipengerusikan oleh K.L Devasar. Jawatankuasa ini menerima bahasa Melayu untuk diajarkan di sekolah-sekolah namun ada beberapa penambahbaikan seperti bahasa ibunda juga turut diajar. Ini merupakan tuntutan yang dilakukan oleh masyarakat India. Ini menunjukkan sekitar tahun 1950,masyarakat Cina dan India menerima bahasa Melayu diajar di sekolah-sekolah disamping bahasa Inggeris. Kedua-dua jawatankuasa ini pada dasarnya menerima laporan Barnes dengan beberapa penambahbaikan.
     Selepas Laporan Fenn Wu dan Indian Education Committee,satu lagi jawatankuasa pendidikan telah diwujudkan pada 1952 yang dikenali dengan Ordinan Pendidikan 1952. Ordinan ini menegaskan bahasa bahasa Inggeris dan bahasa Melayu akan diajarkan di sekolah-sekolah. Pengunaan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar juga ditekankan disekolah vernakular namun mendapat tentangan yang hebat dalam kalangan orang India dan Cina. Akhirnya Ordinan Pelajaran 1952 ini kurang berkesan dalam pelaksanaannya.
    Selepas “kegagalan” Ordinan Pelajaran 1952,maka 4 tahun kemudian telah diwujudkan satu lagi jawatankuasa pendidikan yang dikenali sebagai Penyata Razak 1956. Penyata Razak telah memberi banyak sumbangan dalam industri pendidikan negara. Abdul Razak yang merupakan Menteri Pelajaran pada waktu itu telah melihat bahawa sekolah vernakular Melayu,Cina dan India tidak deberi peluang yang adil.  Ia juga sebagai tanda bersungguh-sungguh kerajaan pada masa itu untuk menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di sekolah. Penyata Razak telah mewajibkan bahasa Melayu dan Inggeris di ajar di sekolah tetapi bagi sekolah Jenis Kebangsaan boleh menggunakan pengantar dalam bahasa Inggeris,Cina dan Tamil.  Dalam penyata ini juga dinyatakan bahawa,mereka perlu lulus bahasa Melayu untuk menjadi pegawai kerajaan dan untuk masuk sekolah menengah bantuan kerajaan.
     Dalam Penyata Razak ini juga ditegaskan bahawa hanya wujud 2 jenis sekolah iaitu Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Jenis Kebangsaan. Sekolah Kebangsaan menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dan Sekolah Jenis Kebangsaan menggunakan bahasa ibinda masing-masing. Ia secara tidak langsung memberi peluang lebih besar untuk kanak-kanak Tamil mempelajari bahasa Melayu dan mereka tentulah akan bersungguh-sungguh untuk menguasainya untuk naik ke sekolah menengah ataupun untuk menjadi pegawai kerajaan. Dalam mempelajari bahasa Melayu,bahasa ibunda mereka tidak diabaikan sama sekali sekalius menunjukkan kaum India tidak diabaikan dalam pendidikan.
    Pada 1959,diwujudkan satu lagi jawatankuasa penyemak pelajaran yang dipengerusikan oleh Menteri Pelajaran pada masa itu iaitu Abdul Rahman Talib. Laporan ini mengesorkan supaya semua sekolah menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar. Dalam Laporan ini,hanya sekolah yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar sahaja akan diberikan bantuan manakala sekolah yang  diberi separa bantuan akan ditarik bermula  1Januari 1962. Sekolah yang enggan menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar menjadi sekolah persendirian. Semua yuran sekolah rendah dimansuhkan tetapi sekolah dibenarkan mengutip yuran tahunan sebanyak $ 4.50 dan sekolah menengah $6.50 dan yuran bulanan sebanyak $5.00. Pelaksanaan dasar pendidikan ini telah memaksa kebanyakan sekolah vernakular India menerima bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar. Namun jaminan meneruskan pembelajaran Tamil tetap diberikan sebagaimana yang disebut dalam penyata Razak.




Isnin, April 18, 2011

Perkembangan Sekolah Tamil di Tanah Melayu


Gambar Hiasan

Sebagaimana yang disebutkan diatas,kedatangan kaum India ke negara ini dengan tidak mendatangkan apa-apa kepentingan terhadap negara ini melainkan kepentingan ekonomi untuk mengubah taraf hidup dan taraf sosial. Ini kerana mereka yang berkasta rendah di India telah diabaikan dan tidak dianggap sebagai manusia. Kedatangan mereka ke sini telah menghilangkan sementara konsep kasta itu dan jika dilihat kebanyakan daripada mereka yang dating ke Tanah Melayu adalah mereka yang berkasta rendah. Walaupun jasad mereka di Tanah Melayu namun mereka tidak dapat menerasikan diri dengan orang Melayu oleh sebab menganggap belajar bahasa Melayu seperti masuk ke dalam Islam. Agama merupakan kekangan kepada perpaduan kaum pada masa itu. Tambahan lagi,imigran India masih menganggap negara India sebagai negara mereka dan menumpahkan taat setianya kepada negara tersebut. Sebagaimana kaum Cina,kaum India juga tidak berminat untuk menghantar anaknya ke sekolah Melayu dan lebih suka jika anaknya bekerja di ladang.
     Oleh itu pada awalnya British tidak mementingkan sangat sekolah Tamil kerana beranggapan bahawa orang India akan pulang pada suatu hari nanti. Namun sebahagian besar daripada orang India itu sendiri tidak mahu pulang ke negara mereka. Ini telah memaksa British untuk mewujudkan sekolah untuk orang Tamil ini. Ada pendapat mengatakan bahawa sekolah Tamil mula dibina di seberang Perai,Perak,Selangor dan juga Singapura atas daya usaha yang dilakukan oleh mubaligh Kristian dan juga pemilik ladang.  Terdapat kira-kira 4 jenis sekolah vernakular Tamil iaitu Sekolah Tamil yang mendapat bantuan daripada kerajaan Inggeris,Sekolah Tamil yang diurus oleh pihak  majikan,Sekolah Tamil yang diurus oleh masyarakat India dan juga Sekolah Tamil yang diurus oleh Mubaligh Kristian.
            Dalam tahun 1816 telah diwujudkan sebuah sekolah yang terawal di Tanah Melayu iaitu Penang Free School yang diasaskan oleh Eferan Kuching. Oleh itu,mereka merasakan perlu untuk mewujudkan “cawangan” sekolahnya yang berbahasa Tamil. Akhirnya pada 1950 telah diadakan mata pelajaran Tamil di sekolah itu serentak dengan penubuhan Sekolah Anggota di Melaka yang menjadi antara sekolah terawal Tamil di Tanah Melayu. Selepas British merasakan bahawa orang India perlu dikekalkan kerana untuk menjimatkan kos pentadbirannya maka mereka telah mewujudkan dan mengambil berat mengenai sekolah ini. Penubuhan sekolah vernakular India ini mungkin lebih awal daripada sekolah vernakular Melayu. Pada 1900-an dikatakan sudah ada 3 buah sekolah vernakular kerajaan dimana salah satu daripadanya ialah sekolah Tamil. Sekolah-sekolah Tamil mula dibina die stet-estet di Province Wenisly dan di kawasan Johor Utara. Sekolah vernakular Tamil menggunakan kurikulum daripada India.
    Pembinaan sekolah Tamil ini semakin rancak dengan wujudnya Kanun Buruh atau Labour Code yang digubal pada 1912. Antara sebab diwujudkan Kanun Buruh ini ialah permintaan kerajaan India yang mahukan orang India yang kebanyakan berada idi estet mendapat pendidikan sewajarnya. Jika sebuah ladang itu mempunyai 10 orang budak yang berumur antara 7 hingga 14 tahun maka pemilik ladang itu diwajibkan untuk membuat sekolah dan menyediakan guru. Namun dasar ini hanya dilaksanakan sepenuhnya oleh kerajaan British sekitar tahun 1923. Dengan terlaksananya dasar ini,ia menunjukkan bahawa sekolah Tamil akan berkembang dengan pesat. Ini kerana adalah hampir mustahil untuk mencari sebuah ladang yang tidak memiliki budak yang berumur 7-14 tahun tambahan lagi jika ladang yang besar.
    Berkembangnya sekolah Tamil itu dapat dibuktikan pada 1938,terdapat kira-kira 547 sekolah Tamil di kawasan Negeri-Negeri Selat dan Negeri Melayu Bersekutu. Daripada jumlah yang besar itu,dapat dibahagikan pula kepada beberapa jenis sekolah Tamil itu. 13 buah daripada jumlah itu adalah sekolah Tamil kerajaan,511 buah pula adalah sekolah die estet-estet dan 23 daripadanya adalah sekolah Mubaligh. Jumlah yang besar ini sudah cukup untuk mengatakan bahawa masyarakat India telah meninggalkan masyarakat Melayu dalam bidang pendidikan jauh kedepan. Jika diperhatikan lebih daripada 90% daripada jumlah sekolah terbabit adalah sekolah di kawasan estet. Ini sekaligus menunjukkan bahawa Kanun Buruh telah berjaya dalam misinya. Sekitar 1947 pula terdapat 741 buah sekolah Tamil dan dalam masa 3 tahun sehaja berlaku peningkatan yang agak ketara iaitu kepada 881 buah sekolah. Namun tidak semua daripada sekolah ini beroperasi dalam bahasa Tamil sepenuhnya. Ini kerana masyarakat India Selatan itu sendiri mempunyai pelbagai dielek dan loghat bahasa tersendiri yang tidak difahami antara satu sama lain. Daripada jumlah besar itu,sebanyak 821 dikendalikan dalam bahasa Tamil,27 buah dikendalikan secara dwibahasa iaitu Tamil dan Telegu,11 buah dalam bahasa Gujerat,10 buah dalam bahasa Telegu sepenuhnya,5 buah sekolah Malayalam,2 buah dalam bahasa Hindi dan 4 buah dalam bahasa Tamil,Malayalam,Sinhala,Gurkha dan Gujerat.
    Dalam membicarakan mengenai masyarakat India,kita tidak boleh sesekali melupakan masyarakat India Muslim. Walaupun mereka “diakui” sebagai Melayu namun mereka tetap ingin mengekalkan identiti sebagai India. Mereka datang ke Tanah Melayu untuk menerokai peluang perdagangan. Mereka ini datang daripada India utara dan India selatan. Golongan India Muslim ini tidak bekerja sebagai buruh tetapi peniaga dibandar-bandar seperti di Pulau Pinang. Mereka ini menitikberatkan pendidikan agama buktinya kedatangan Haji Abdul Cader Alim sebagai utusan dari Persatuan Islam Daerah Tanjore telah datang ke Tanah Melayu dan tinggal di Pondok Lebuh Chulia yang menjadi kelas al Quran kepada kanak-kanak setempat. Mereka mendirikan masjid untuk menjadi pusat pengajian agama dan Abdul Qader menjadi imamnya. Kedatangan masyarakat India Muslim di Sarawak telah menggiatkan lagi penyebaran agama Islam dan mendirikan Madrasah Islamiah. Ini bermakna,masyarakat India Muslim tidak mementingkan pendidikan vernakular Tamil tetapi lebih kepada pendidikan agama.
    Pra-kemerdekaan dan pasca-kemerdekaan telah memaksa sekolah vernakular India ini menerima setiap laporan pendidikan yang dibuat. Ini kerana kebanyakan daripada sekolah vernakular ini adalah miskin di kawasan ladang.

Kedatangan Imigran India Ke Tanah Melayu


Gambaran Buruh India


Waktu yang sebenarnya untuk menentukan kedatangan kaum India tidak dapat dipastikan dengan jelas. Ini kerana sejak zaman Melaka lagi sudah ada catatan mengenai kedatangan kaum India ke negara ini. Namun kedatangannya ke negara ini pada masa itu adalah untuk berdagang semata-mata. Namun tidak mustahil ada sebahagian daripada mereka yang tinggal/menetap terus di negara ini kerana sudah berkahwin dengan penduduk tempatan. Namun jumlahnya mungkin terlalu kecil sehingga diabaikan oleh ahli sejarah. Maka wujud pelbagai andaian mengenai bila tarikh terawal kedatangan kaum ini ke negara ini. Pada pandangan R.O.Winsted,orang India mula dating ke Tanah Melayu sejak kurun ke 14 lagi jauh mendahului daripada kaum Cina. Menurut Winsted lagi,oleh sebab kedatangan mereka dalam kelompok yang kecil,mereka tidak menggunakan bahasa Prakrit tetapi menggunakan bahasa penduduk tempatan.
    Imigran Tamil yang datang ke Tanah Melayu terdiri daripada pelbagai jenis keturunan bukannya daripada satu keturunan sahaja sebagaimana yang fahami oleh sebahagian besar masyarakat Malaysia. Antara keturunan India yang datang ke Tanah Melayu ialah Tamil dari Tamil Naidu,Malayali dari Karala/Malabar,Telegu dari Andra Pradesh,Sikh dari Punjab,Tamil Chettiar dari Tamil Naidu,Gujrati dari India Utara. Kebanyakan mereka yang datang ialah daripada pelbagai golongan Chettier,golongan professional seperti doctor,askar terutamanya Gurkha,pekerja di ladang dan juga untuk membina jalan keretapi.
    Selepas berlakunya perkembangan ladang ,kopi,tebu dan getah telah memaksa British untuk mengambil pekerja dari India untuk mengusahakannya. Perkembangan dalam industri getah adalah berlaku dalam keadaan mendadak. Pada 1900 hanya terdapat sekitar 50 000 ekar sahaja tanaman getah namun dalam masa 11 tahun sahaja iaitu pada 1911 ladang getah telah meningkat kepada 543 000 ekar iaitu peningkatan lebih 10% dan pada tahun 1938 terus meningkat kepada 3 272 000 ekar.  Namun tidak semua orang India yang dibawa masuk bekerja di ladang getah namun ada juga antara mereka yang bekerja di landasan keretapi. Pada 1921,dianggarkan seramai 8009 orang India telah bekerja di landaan keretapi.
Jadual 1 : Kedatangan kaum India ke Tanah Melayu antara 1911-1931
            Negeri
     1911 ( orang )
      1921 ( orang )
      1931 ( orang )
Negeri-Negeri Selat
         82 055
         104 628
          132 277
Negeri-Negeri Melayu Bersekutu
         172 465
          305 219
           379 996
Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu
        12 639
          61 781
           110 951
Jumlah
        267 159
         471 628
           623 224

(  Sumber : Daripada buku . Sejarah Masih Relevan m/s 243 )

    Kemasukan kaum India ke Tanah Melayu secara mendadak ini kerana mempunyai sebab penarik dan sebab penolaknya. Antara sebab penarik kedatangan mereka kesini ialah faktor peluang pekerjaan yang ada di negara ini. Selain itu,mereka merasakan hidup dinegara ini lebih selamat berbanding di negara sendiri. Faktor penolak pula ialah keadaan masyarakat di India yang rata-rata hidup dalam kemiskinan dan kebuluran yang banyak berlaku. Ini dapat dibuktikan apabila berlakunya kemelesetan ekonomi pada masa itu. Kemasukan mereka ke negara ini semasa  berlakunya kemelesetan ekonomi ialah berkurangan sama sekali.
    Ini menunjukkan kedatangan mereka ialah semata-mata kepentingan ekonomi. Kemasukan masyarakat India ke negara ini melalui beberapa cara iaitu melalui sistem buruh bebas,sistem kangani dan juga sistem kontrak. Melalui sistem buruh bebas,mereka bebas untuk memilih pekerjaan di Tanah Melayu. Dalam sistem kontrak pula,mereka akan dibawa ke Tanah Melayu dengan pembiayaan tetapi mereka perlu bekerja antara 1- 3 tahun dengan gaji antara 9 hingga 13 sen sehari sahaja. Sistem ini begitu menindas pekerja semata-mata untuk membayar balik hutang untuk datang ke sini. Disebabkan itu, sistem Kangani telah diperkenalkan. Sistem Kangani bermaksud ketua atau mandul . Mengikut sistem ini,mereka yang diberi lesen akan mencari buruh di India untuk bekerja di Tanah Melayu namun pelaksanaanya tidak lama apabila diharamkan oleh kerajaan kerana ada penyelewengan.
     Oleh itu,boleh dikatakan bahawa wujudnya sekolah vernakular tamil ini kerana perkembangan dalam  pembukaan ladang getah dan kopi. Pendidikan Vernakular Tamil hanya disediakan pada peringkat rendah sahaja semata-mata untuk membasmi buta huruf dalam kalangan masyarakat itu. Kebanyakan pekerja dari India ini berasal daripada India Selatan yang mana kebanyakan daripada mereka ini buta huruf dan dating ke Tanah Melayu dengan satu tujuan iaitu mencari kehidupan yang lebih baik tambahan lagi sistem kasta yang diamalkan di India telah menyebabkan mereka berhijrah terutamanya mereka yang berkasta rendah. Namun tidak semua orang India yang datang ke Tanah Melayu menetap di kawasan Ladang. Ini kerana ada sebahagian daripada mereka menetap di kawasan Bandar dan lebih cenderung kepada pendidikan Inggeris.
      Sebelum wujudnya sekolah vernakular Tamil,lebih awal dari itu telah wujud sekolah Tamil yang dikenali sebagai Tinnai Pali yang mana guru-guru dan buku teks dari India telah dibawa masuk. Sekitar abad ke 19 dan awal abad ke 20,Industri getah telah berkembang pesat dan ini telah mendorong British mengambil buruh dari India Selatan dan dibayar dengan gaji yang murah. Oleh itu kebanyakan daripada sekolah Tamil berada jauh kedalam ladang getah. Semasa penjajahan Jepun, Jepun tidak menghapuskan sekolah vernakular Tamil dan Melayu namun menambahnya dengan bahasa Jepun. Namun sekolah vernakular Cina dan Inggeris telah dihapuskan dan digantikan dengan Nippon-Go yang menekankan lagu klasik Jepun dan kebudayaan Jepun.
The Live Stream plugin lets your users share activity and comments in real-time as they interact during a live event.

13.1.10

free counters