Pengikut

Sabtu, Disember 04, 2010

Makna "membuka" dalam Bahasa Sejarah


    Bismillah wal Alhamdulillah...... merujuk kepada kenyatan Sanusi Jamadi di laman kami sokong mahasiswa pendidik bahawa :

"salam...tahukah kalian,buku2 teks sejarah Malaysia telah banyak melakukan kesilapan, di mana orang yang membuka Pulau Pinang sebenarnya ialah dato' Jannatun dan Nakhoda Kecil yg meneroka kawasan Batu Uban, bukannya si penjajah Francis Light!!! So,apa tindakan kita utk memurnikan fakta2 berkaitan dgn sejarah Malaysia dl...m buku teks tersebut??Rupa2nya kita ditipu sblm ni..."

    Saudara penulis di laman itu telah membawa satu fakta yang tidak diketemukan oleh ramai orang... Apa yang saya ingin katakan masih ramai ahli sejarah itu sendiri masih tidak faham mengenai  konsep "membuka" dalam istilah sejarah dan pada saya ia juga sama dengan sesetengah orang yang mempertikaikan konsep "menemui" dalam bahasa sejarah.Saya tidak berani menafikan fakta mengenai penerokaan Batu Uban oleh Dato' Jannatun dan Nakhoda Kecil cuma yang saya ingin bawakan disini ialah konsep "membuka" dalam sudut pandang sejarah. 

    Kenapa kita mengatakan Francis Light yang membuka Pulau Pinang?.Saya tidak menafikan pendapat orang lain namun pada pendapat saya dan beberapa orang pensyarah mereka mengatakan bahawa konsep membuka dalam erti kata sejarah adalah "memajukan".Perkara ini saya pernah bincangkan dengan pensyarah subjek Malaysia saya iaitu Dr Khairi Ariffin dan beliau mengatakan membuka ialah memajukan sesuatu kawasan itu bukannya hanya singgah sekejap atau duduk disitu sahaja.Perkara yang lebih jelas lagi kita boleh lihat kepada sejarah Melaka.Melaka telah dibuka oleh Paremeswara.. Tetapi kenapa kita mengatakan Paremeswara ?.. Ini kerana Paremeswara telah memajukan dan juga memerintah kawasan itu.Sedangkan jika kita hendak menafikan Paremeswara sebagai "pembuka" Melaka itu sudah tentu amat mudah sekali kerana sudah mempunyai fakta bahawa kawasan Melaka asal adalah kawasan perkampungan nelayan.Kita tidak mengatakan nelayan sebagai"pembuka" kawasan itu kerana kawasan itu tidak dimajukan dan juga tidak mempunyai pemerintah.Pada saya setiap subjek mepunyai bahasa yang tersendiri sebagaimana bahasa undang2,bahasa perniagaan dll.Oleh itu,kita perlu saling memahami bahasa subjek masing-masing dan kita tidak boleh mnyalahkan sejarah kerana menggunakan bahasa yang berbeza.

Sekian pendapat saya..

   


Tiada ulasan:

The Live Stream plugin lets your users share activity and comments in real-time as they interact during a live event.

13.1.10

free counters