Pengikut

Sabtu, Disember 04, 2010

Himpunan Hadith tentang Jihad






    Bismillah wal Alhamdulillah...Sedikit himpunan hadith tentang jihad yang diambil dari kitab Riyadus Solihin Imam Nawawi....

1338. Dari Abu Hurairah r.a katanya : "Rasulullah S.A.W bersabda : "Barangsiapa yang mati dan belum pernah melakukan peperangan,juga tidak pernah tergerak hatinya untuk melakukannya itu-yakni tidak ada keinginannya sama sekali untuk berjihad fisabilillah,maka ia mati menepati satu cabang dari kemunafikan."
( Riwayat Muslim )

1335. Dari Abu Yahya yaitu Khuraim bin Fatik r.a,katanya Rasulullah s.a.w bersabda : Barangsiapa yang menafkahkan sesuatu sesuatu nafkah  untuk peperangan fisabilillah , maka catatlah untuknya pahala sebanyak 700 ratus kali lipatnya". ( Diriwayatkan oleh Tarmizi dan ia mengatakan ini hadith hasan ).

1336. Dari Abu Said r.a,katanya "Rasulullah s.a.w bersabda : Tiada seorang hambapun yang berpuasa sehari dalam sabilillah melainkan Allah menjauhkan diri orang itu dengan sebab puasanya sehari tadi sejauh perjalanan 70 tahun neraka". ( Muttafaqun 'alaih )

1337. Dari Abu Umamah r.a dari Nabi s.a.w sabdanya : " Barangsiapa yang berpuasa sehari dalam sabilillah maka Allah embuatkan antara orang itu dengan neraka sebuah khandak - tanah yang digali - sebagaimana jauhnya antara langit dan bumi". Diriwayatkan oleh Tarmizi dan ia mengatakan ini hadith hasan sahih..

1333. Dari Salamah bin al Akwa r.a katanya,," Nabi s.a.w berjalan melalui suatu kelompok  orang saling berlumba untuk memanah lalu Nabi s.a.w bersabda "Pandaikanlah dirimu untuk melempar - dengan panah itu - hai keturunan Ismail,sebab sesungguhnya ayahmu-yakni Nabi Ismail- adalah seorang yang pandai melempar-dengan panah". ( Riwayat Bukhari ).

1334. Dari 'Amr bin 'Abasah r.a katanya"saya mendengar Rasulullah bersabda : "Barangsiapa melempar dengan sebatang anak panah dalam peperangan fisabilillah , maka baginya adalah pahala yang sama dengan memerdekakan seorang hamba sahaya".Diriwayatkan oleh Abu Daud dan Tarmizi dan Tarmizi mengatakan ianya hadith hasan sahih.

1328. Dari Abu Mas'ud r.a katanya " ada seorang lelaki datang kepada Rasulullah s.a.w dengan membawa seekor unta yang diikat hidungnya - semacam kendali untuk kuda - lalu ia berkata : "ini untuk sabilillah" .Kemudian Rasulullah bersabda : " Engkau adalah memperoleh besok pada hari kiamat sebanyak 700 ekor unta yang semuanya juga diikat hidungnya seperti ini".( Riwayat Muslim ).

1329. Dari Abu Hammad,ada yang mangatakan Abu Su'ad ada pula yang menyatakan Abu Usaid ada pula yang menyatkan Abu Amir ada pula Abul Aswad dan ada yang mngatakan abu 'Abs yaitu Uqbah bin 'Amir al Juhani r.a katanya " saya mendengar Rasulullah bersabda diatas mimbarnya : "Dan persiapkan untuk memerangi kaum kafirin itu segala kekuatan yang engkau semua dapat menyiapkannya.Ingatlah bahawasanya kekuatan ialah memanah ingatlah sesungguhnya kekuatan ialah memamnah dan ingatlah sesungguhnya kekuatan ialah memanah". ( Riwayat Muslim ).

1342. Dari Abu Umamah r.a bahawasanya ada seorang lelaki berkata " ya Rasulullah ,berikanlah izin kepada saya untuk merantau kenegeri lain.Nabi S.A.W bersabda "Sesungguhnya cara perantauan untuk umatku ialah jihad fisabilillah Azzawajalla...Diriwayatkan oleh imam Abu Dawud dengan isnad yang baik...

1341. Dari Abdullah bin Amr bin Ash r.a katanya .Rasulullah s.a.w bersabda : "tiada pasukan tentera atau sekelompok barisan tempur yang berperang lalu memperoleh ghanimah - harta rampasan perang-dan selamat-dari kematian,melainkan mereka itu telah mempercepatkan 2/3 pahala yang harus diperolehinya .Tiada sepasukan tentera atau sekelompok pasukan tempur yang kembali dengan tangan hampa -yakni tidak memperolehi ghanimah- dan terkena bencana -mati syahid atau luka-luka melainkan telah sempurnalah pahala yang haru mereka perolehi itu". ( Riwayat Muslim ).

" Barangsiapa yang berperang dengan tujuan supaya kalimatullah - yakni agama Allah itu menjadi tinggi-maka orang sedemikian itulah yang disebut jihad fisabilillah". ( Muttafaqun Alaih )
      


Tiada ulasan:

The Live Stream plugin lets your users share activity and comments in real-time as they interact during a live event.

13.1.10

free counters