Pengikut

Sabtu, April 21, 2012

Parti Bersatu Sabah - Pejuang Kristian Sabah


Bendera Parti Bersatu Sabah ( PBS )

Jika di Malaysia terutamanya di Semananjung Malaysia, PAS menjadi sebuah parti yang memperjuangkan Islam di Malaysia. Di Sabah ada satu parti politik yang memperjuangkan survival kristian bahkan gaya perjuangan parti ini lebih keras dan ekstrim berbanding yang dilakukan oleh PAS dan juga parti yang berunsur agama yang lainnya. Parti ini telah memaksa penyerapan doktrinnya kepada rakyat di negeri Sabah sehingga semasa zaman pemerintahan parti ini, penduduk Islam Sabah mengalami satu tekanan yang amat kuat. Parti ini ialah Parti Bersatu Sabah ( PBS ). Parti Bersatu Sabah ( PBS ) sekarang ini merupakan salah satu daripada komponen dalam Barisan Nasional ( BN ).
PBS telah diasaskan oleh Datuk Joseph Pairin Kitingan selepas beliau telah ditendang keluar daripada Parti Bersatu Rakyat Jelata Sabah ( Berjaya ) kerana mengkritik dasar-dasar yang dilakukan oleh kerajaan dibawah pimpinan kerajaan pada masa itu yang menurut Datuk Joseph sebagai telah lari daripada dasar perjuangan parti. Parti Berjaya telah ditubuhkan oleh Datuk Haris Salleh atas pemintaan Tun Razak. Penubuhan parti Berjaya ini dilakukan untuk menandingan kuasa yang dipegang oleh Datu Mustapha sebagai ketua menteri pada waktu itu. Tun Razak bertindak demikian juga kerana Datu Mustapha cuba memisahkan Sabah daripada Malaysia. Disebabkan mendapat sokongan daripada kerajaan pusat, Parti Berjaya telah berjaya mengambil alih pemerintahan dari Datu Mustafa. Datuk Haris telah dilantik sebagai Ketua Menteri yang baru. Namun Datuk Haris telah mengkhianati amanah daripada rakyat tersebut dengan menggunakan kesempatan ini untuk mengaut kekayaan luar biasa untuk dirinya.
Kegagalan terbesar Datuk Haris ialah memecat Datuk Joseph daripada kerajaan tanpa beliau sedari Datuk Joseph mampu untuk mendapatkan sentiment masyarakat Kadazan Dusun yang merupakan penduduk majoriti di Sabah. Berbekalkan semangat Kadazan Kristian, Datuk Joseph telah menubuhkan parti PBS pada 5 Mac 1985. Selepas keluar daripada parti beliau telah dipaksa untuk mengosongkan kerusi DUN Tambunan yang dipegangnya selama ini. Pada tahun 1984, beliau telah bertanding sebagai calon bebas untuk kawasan yang beliau kosongkan ini. Walaupun menghadapi jentera kerajaan yang lebih kuat, beliau akhirnya telah berjaya memenangi kerusi tersebut dengan majoriti 3048 undi. Kemenangan yang dikecapi oleh Datuk Joseph ini telah menyebabkan sokongan kepada beliau di seluruh negeri Sabah semakin meningkat dengan tujuan untuk menghapuskan koropsi dalam kerajaan. Masyarakat Tambunan pada masa ini amat marahkan kerajaan Berjaya kerana menghapuskan taraf daerah bagi kawasan tersebut.
Selain Berjaya, Parti PBS merupakan salah satu parti yang dikira berjaya mendapat sokongan daripada massa semasa waktu itu. Hanya 47 hari selepas ditubuhkan, PBS telah berjaya memenangi 25 kerusi daripada 48 kerusi sekaligus berjaya untuk memerintah Sabah dengan majoriti mudah dan lebih mengejutkan Datuk Haris Salleh telah tewas mengejut di kawasan beliau di Tenom. Parti Berjaya mengalami kekalahan teruk pada waktu itu. Parti PBS telah berjaya menguasai negeri tersebut dari tahun 1985-1994.  Pada pilihanraya 1994, PBS masih memenangi pilihanraya namun kerajaan ini hanya bertahan selama 2 minggu selepas kebanyakan ahli parti ini melompat menyertai BN. Walaupun parti ini dilihat parti yang berbilang kaum dan agama namun peranannya sebagai benteng Kristian Sabah tidak boleh dinafikan tambahan lagi Presidennya Datuk Joseph Pairin Kitingan merupakan pemimpin Kristian di Sabah.
Semasa pemerintahan PBS di Sabah, muallaf semasa pemerintahan parti Berjaya dan USNO  digalakkan untuk kembali murtad dan masuk kedalam agama Kristian. Bantuan diberikan kepada mubaligh-mubaligh yang yang akan menyebarkan agama Kristian di seluruh Sabah. Datuk Joseph telah meluluskan peruntukan sebanyak rm 20,000 untuk diberikan kepada mubaligh di Sabah. Setiap umat Islam di Sabah yang menganut agama Kristian akan diberikan imbuhan sebanyak rm 3000 seorang dan antara yang menerima imbuhan ini ialah keluarga Ust Farhan (  bekas paderi yang memeluk Islam ). Tumpuan pembangunan hanya untuk masyarakat Kristian bahkan kerajaan negeri telah membelanjakan berjuta-juta ringgit untuk membangunkan gereja termasuklah dikawasan orang Islam seperti di Tawau. Walaupun sekarang ini, Datuk Joseph bukan lagi memegang jawatan sebagai Ketua Menteri namun di Sabah papan label jalan banyak menunjukkan arah gereja berbanding arah masjid sebagaimana seperti di semananjung sedangkan arah masjid lebih perlu diutamakan kerana umat islam solat sebanyak 5 kali sehari. Yang paling menarik semasa pemerintahan beliau ialah, satu operasi yang dikenali sebagai “ Operasi Potong Bawang”. Operasi Potong Bawang bermaksud operasi menghapuskan ajaran Islam kerana bawang tersebut adalah simbolik kepada kubah masjid yang seakan-akan bawang.
Walaupun Sabah mempunyai pelbagai agama dan kepercayaan namun dalam politik Sabah hanya ada dua golongan sahaja iaitu Islam atau Kristian..

4 ulasan:

guru prihatin berkata...

macam mana dengan kisah biasiswa students muslim yang pernah dihantar keluar negara, ditarik balik ketika pemerintahan PBS? Sebaliknya mostly student kristian sahaja yang dihantar keluar.

Rais Al Attas berkata...

Dakwah Islam di Sabah perlu diperkuatkan dan bilangan sekolah agama perlu ditambah

Rais Al Attas berkata...

Dakwah Islam di Sabah perlu diperkuatkan dan bilangan sekolah agama perlu ditambah

Rais Al Attas berkata...

Jom beramai ramai derma kepada Persatuan Pendakwah Islam Sabah

The Live Stream plugin lets your users share activity and comments in real-time as they interact during a live event.

13.1.10

free counters