Isnin, April 30, 2012

Rancangan King Of Restoration


Rick Dale

American Restoration atau King Of Restoration merupakan sebuah rancangan History Channel yang boleh ditonton oleh penduduk Malaysia dalam Astro 555 ( History Channel ). Rancangan ini telah difilemkan oleh Pictures Lefthanded yang difilemkan di Las Vegas,Nevada. Rancangan ini mengisahkan mengenai kehidupan seorang tukang pemulih iaitu Rick Dale. Rick Dale mempunyai sebuah kedai membaik pulih barangan antik untuk menjadi barang tersebut seperti barang yang baharu. Banyak orang yang menghantar barangan lama mereka untuk dibaikpulih seperti basikal, mesin dan sebagainya. Dengan dibantu oleh beberapa orang pembantu seperti anaknya iaitu Tyler Dale, Ron Day dan pembantu seperti Kowboy, Bob, Brattly,Ted, Kyle Astorga dan Kelly Mayer.   
Rancangan ini amat menarik minat orang ramai kerana banyak perkara yang dapat dipelajari dalam rancangan ini. Antaranya dapat mengetahui mengenai barangan antik yang terdapat dan pernah digunakan suatu masa dulu terutamanya di Amerika Syarikat. Rancangan ini juga turut diserikan dengan watak daripada rancangan Pawn Star dan The Picker. Rick Dale sebenarnya telah membuka kedai baik pulih barangan ini sejak 30 tahun yang lepas. Menariknya kebanyakan daripada alat ganti tersebut didapati daripada alat yang lain untuk mengekalkan ketulenan barangan tersebut dan hanya jika terpaksa sahaja barulah alat ganti tersebut dibuat sendiri. Segala baik pulih yang dilakukan ini tanpa menggunakan sebarang manual.

Ahad, April 29, 2012

Kenali Apakah Geoduck


Geo Duck yang siap dijual

Dulu saya sering melihat rancangan dalam Astro yang menunjukkan tentang sejenis makhluk cengkerang yang menarik perhatian saya. Hidupan itu dikenali sebagai Geoduck. Sejak dari itu saya berminat dengan eoduck ini dan saya ingin kongsikan sedikit sebanyak mengenai hidupan ini.
Geoduck atau Panopea Generosa merupakan sejenis hidupan cengkerang yang besar dan boleh dimakan. Ia merupakan kerang air masin dalam yang terletak dalam keluarga Heatellidae. Kulitnya hanya mencapai antara 15 sentimeter-20 sentimeter namun yang menjadikan panjang dan besar ialah belalai/Siphons/leher yang boleh mencapai kepanjangan kira-kira 1 meter panjang bersamaan 3.3 kaki panjang. Hidupan ini kebanyakannya terdapat dikawasan air masin di Puget Sound Amerika Syarikat. Ia dikatakan boleh hidup selama seratus tahun jika tidak diganggu. Bayangkan betapa besarnya hidupan ini dalam umur tersebut. Geoduck ini merupakan nama yang biasa digunakan oleh masyarakat dan ia merupakan nama yang popular. Selain nama Geoduck ia juga diberi nama sebagai Gooey-Duck yang banyak digunakan dalam ucapan-ucapan yang merujuk kepada haiwan ini. Saya tidak mengjumpakan bagaimana hidupan ini mendapat perkataan Duck atau itik itu.
Anak Geo-Duck yang dipelihara
Hidupan ini biasa dipelihara dikawasan air masin. Dalam tempoh masa tertentu ia akan dituai oleh yang memeliharanya. Ia seolah-olah sayuran yang ditanam di kawasan ladang. Mencari dan menuai adalah dua perkara yang berbeza. Menuai Geoduck dilakukan oleh penguasaha Geoduck yang mana hasilnya dikeluarkan secara besar-besaran. Manakala mencari pula telah dilakukan seolah-olah satu aktiviti kesukanan. Di Washington misalnya, mencari Geoduck telah menjadi aktiviti kesukanan yang mencabar dimana agak sukar untuk mengeluarkan Geoduck daripada habitatnya dan mereka terpaksa menggali sedalam 3-4 kaki dalam untuk mendapatkannya. Namun di Washington, mereka dilarang mencari Geoduck melebihi 3 ekor sehari.
Untuk mendapatkan tuaian bukanlah perkara yang mudah. Mereka perlu menunggu sehingga air pasang rendah untuk menuainya. Tetapi malangnya ia hanya berlaku hanya beberapa jam sahaja dalam masa sebulan. Ketika air pasang rendah ini, mereka hanya perlu menggunakan penyodok untuk mendapatkannya dan tidak perlu menggali lubang yang dalam.
Sebagaimana yang dikatakan diatas, Geoduck boleh hidup lebih daripada 100 tahun dengan purata 140-146 tahun. Satu tempoh masa yang lama bagi haiwan yang bercengkerang. Jangka hayat yang lama itu boleh dicapai kerana haiwan ini mempunyai musuh yang kurang kerana berada dalam tanah. Namun dikawasan seperti Alaska, Geoduck menghadapi banyak musuh seperti Memerang Laut ( Sea Otter ) dan DogFish ( sejenis haiwan seperti ikan jerung ). Geoduck yang terdedah belalainya juga boleh terdedah kepada ancaman Tapak Sulaiman.
Di kawasan Asia, Geoduck amat popular di kawasan Asia Timur seperti Jepun,China dan juga Korea. Harganya mencapai sehingga 300 dolar untuk sekilogram. Jika di Amerika, Geo-Duck dibuat sup dan stew, di negara Asia Timur ini makanan tersebut dipelbagaikan lagi dengan memasaknya dengan kicap atapun cili. Orang Cina percaya, Geo Duck merupakan sejenis makanan yang mampu merangsang seks.

Jumaat, April 27, 2012

Sheikh Nuruddin Ke UPSI...

Banner 
Alhamdulillah, akhirnya Tuan Guru Syeikh Nuruddin Marbu Al Banjari akan datang ke UPSI. Ini satu berita baik yang kami tunggu-tunggu selama ini. Semua pelajar UPSI dan Umat Islam dijemput untuk menghadiri majlis bersama Tuan Guru pada 13 Mei 2012 di Masjid Kampus Baru UPSI...  

Khamis, April 26, 2012

Parti Punjabi Malaysia ( PPM )



Perhimpunan Dwi Tahunan PPM
Parti  Punjabi Malaysia telah ditubuhkan pada tahun 1986 namun hanya dapat didaftarkan dengan Pejabat Pendaftar Pertubuhan pada tahun 2003. Sebagaimana namanya, parti telah memperjuangkan kepentingan kelompok Sikh dari kaum Punjabi di Malaysia. Disebabkan orang Sikh di Malaysia kecil dari segi bilangan dan kebanyakan daripada mereka menyertai parti politik lain, maka parti ini dilihat sebagai sebuah parti yang tidak popular di Malaysia. Parti ini mahu menarik golongan muda Sikh Punjab untuk menyertainya terutamanya golongan professional muda. Namun parti ini bukanlah parti yang menjadi pilihan kaum Sikh kerana sentiment yang bermain dalam masyarakat kaum itu yang mengaggap bahawa parti ini kecil dan lemah. Kelemahan ini mungkin berlaku disebabkan kurangnya minat orang Punjab untuk menyertai parti ini berbanding dengan parti lainnya samada Barisan Nasional seperti Gerakan atau PPP ataupun Pakatan Rakyat terutamanya Parti Keadilan Rakyat dan DAP. Kemungkinan kedua ialah keranan kegagalan parti ini untuk menyertai Barisan Nasional sehingga dianggap parti nyamuk yang tidak akan membawa kejayaan jika menyertainya. Untuk rekod, sehingga tahun 2010, Parti Punjabi Malaysia telah menghantar sebanyak 6 permohonan untuk menyertai Barisan Nasional.
Walaupun parti ini merupakan sebuah parti pembangkang yang kecil, namun pada dasarnya parti ini menyokong dasar Barisan Nasional dan berharap akan menyertainya suatu hari nanti. Namun permintaan parti yang berjumlah 3000 orang ahli itu telah disekat daripada menyertai BN oleh MIC kerana dikatakan parti ini mempunyai pengikut yang sedikit. MIC mempunyai rekod menyekat parti dari bangsa India untuk menyertai Barisan Nasional. Ini adalah gambaran yang diberikan oleh Dr Susheel Kaur mengenai kegagalan parti itu untuk menyertai Barisan Nasional. Untuk pengetahuan, terdapat kira-kira 130,000 orang Sikh di Malaysia dan angka 3000 itu hanya mewakili sebanyak 5% sahaja masyarakat Sikh Malaysia.
Parti itu sekarang ini dipimpin oleh wanita iaitu Dr Susheel Kaul yang berumur 61 tahun. Beliau telah dipilih oleh 50 orang perwakilan dalam perhimpunan dwi-tahunan parti tersebut. Parti ini telah menjadi seolah-olah parti milik keluarga apabila kedudukan pengerusi parti ini banyak berlegar dalam keluarga beliau sahaja. Parti sendiripun telah diasaskan oleh bapa beliau iaitu Jeswant Singh dan sebelum itu, parti ini telah dipimpin oleh sepupunya Datuk Gurdeep Perkash Singh. Sebelum ini, beliau telah menduduki kerusi Setiausaha Agung selama 10 tahun.


Perkembangan Politik Islam di India


Gambar Hiasan

Umat Islam dan Umat Hindu di India walaupun daripada ras dan kaum yang sama namun mereka telah menganggap bahawa mereka daripada dua ras yang berlainan. Kesatuan berdasarkan bangsa kaum tidak wujud disini tetapi yang wujudnya ialah kesatuan agama. Mereka menganggap mereka daripada dua kaum iaitu kaum Islam dan kaum Hindu. Perbezaan mereka ialah daripada segi pertuturan bahasa ( Islam menganggap bahasa Urdu sebagai bahasa nasional mereka manakala masyarakat Hindu pula menganggap bahasa Hindi sebagai bahasa mereka ). Apabila umat Islam kehilangan kuasa sehingga bahasa kerajaan Islam iaitu Urdu mula dipinggirkan oleh British dan mula menggunakan bahasa Hindi sebagai bahasa kerajaan, ini telah menimbulkan kebimbingan dalam kalangan masyarakat Islam yang sudah sedia terpinggir itu. Dalam kekalutan ini, umat Islam telah menubuhkan Liga Muslim yang menjadi asas kepada nasionalis Islam di India.
Sebelum kewujudan Liga Muslim, kebanyakan orang Islam berjuang hak mereka melalui Parti Kogress Kebangsaan India ( INC ) yang telah ditubuhkan pada abad yang ke-19 lagi. Parti ini menjadi parti yang besar dalam negara India yang dianggotai oleh bukan hanya masyarakat Hindu tetapi juga masyarakat Islam. Pada tahun 1906, pelajar-pelajar daripada Universiti Aligarh yang diasaskan oleh Syed Ahmad Khan seorang pemikir Islam telah menubuhkan sebuah persatuan orang Islam iaitu Liga Muslim. Namun persatuan ini hanya disertai oleh kelompok elit Islam iaitu golongan Islam yang kaya dan mengabaikan masyarakat Islam yang miskin. British pernah cuba untuk memisahkan Bengal pada tahun 1905, namun impian ini terpaksa dibatalkan apabila masyarakat Hindu di Bengal yang terdiri daripada golongan kaya menentang idea ini kerana akan menghilangkan kuasa mereka kerana pemisahan itu mencatatkan penduduk Islam yang menjadi majoriti di Bengal terutamanya dikawasan utara Bengal. Jika pemisahan Bengal ini, berjaya nescaya umat Islam India akan mendapat sebuah negara sendiri sebagaimana semasa zaman kerajaan-kerajaan Islam di India.
Peranan Liga Muslim yang bersifat elit ini berakhir apabila dipimpin oleh Muhammad Ali Jinnah. Di India pada masa itu, kawasan yang mempunyai penduduk majoriti ialah Sind, Bengal dan Punjab. Namun pada pilihanraya 1937, Liga Muslim telah mengalami kekalahan yang teruk dikawasan penduduk majoriti Islam itu sendiri. Parti Kogres Nasional India dan juga parti Nasional yang lainnya telah mendapat tempat dihati penduduk India. Liga Muslim dianggap sebagai parti nyamuk dan perbincangan tentang masyarakat Islam tidak dilakukan melalui pertubuhan ini. Melihat perkara ini, Liga Muslim dibawah Muhammad Ali Jinnah merasa perlu dibuat sesuatu supaya Liga Muslim mendapat tempat dihati rakyat. Oleh itu, Muhammad Ali Jinnah telah mendesak parti Islam di kawasan majoriti Islam terutamnya bernaung dibawah liga Muslim. Liga Muslim juga mula melakukan propaganda dengan mengatakan Kogress Kebangsaan India sebagai parti Hindu yang hanya memperjuangkan masyarakat Hindu dengan mengabaikan masyarakat Islam. Propaganda yang dimainkan oleh Liga Muslim ini telah berjaya menarik umat Islam India untuk menyokong Liga Muslim. INni dibuktikan pada pilihanraya 1946 apabila Liga Muslim menang dikawasan penduduk majoriti Muslim. 
Teori Dua Bangsa ialah teori yang mula-mula diperkenalkan oleh Syed Ahmad Khan, walaupun teori ini tidak lah sebuah teori semasa Syed Ahmad Khan menyebutnya namun butir-butir mengenai teori ini secara tidak langsung telah diperkenalkan oleh beliau. Teori Dua Bangsa sebagaimana yang kita fahami pada hari ini telah dilengkapkan oleh seorang lagi pemikir Islam India iaitu Muhammad Iqbal. Beliau menuntut sebuah negara Islam yang terpisah daripada pengaruh kerajaan Hindu kerana pada beliau bangsa Hindu dan Islam merupakan sesuatu yang berbeza dan seharusnya tidak boleh ada 2 bangsa dalam satu negara. Benih-benih kewujudan Pakistan telah bermula. Semasa persidangan Liga Muslim di Lahore, Muhammad Ali Jinnah sebagai peminpin Liga Islam telah menyatakan bahawa perlu diwujudkan sebuah negara Islam untuk Umat Islam di India. 
Antara sebab kenapa British meluluskan pembentukan Pakistan ialah kerana perbalahan Komunal antara Hindu dan Islam yang semakin memuncak. Di kawasan Islam seperti di Bengal telah mencatatkan angka korban seramai 4000 orang dan 10,000 yang lain cedera. Untuk menyelesaikan masalah ini, British merasakan bahawa perlu diwujudkan sebuah lagi negara untuk masyarakat Islam. Selain itu, sebab kewujudan Pakistan ialah sebagai tanda terima kasih kepada Liga Muslim kerana menyokong British semasa British mengalami zaman kesukaran semasa perang Dunia kedua. Semasa perang ini, INC telah mengambil langkah tidak bekerjasama dengan British dan menjalankan kempen " Gerakan Meninggalkan India". Ini dirasakan kerana pada hemat INC , jika tiada British di India maka Jepun tidak akan menyerang dan jika Jepun menyerang India, penduduk India sendiri boleh mempertahankan India. Kesannya, Jawahalal Nehru, Mahatma Ghandi dan 20,000 pengikut INC telah dipenjaran oleh British. Liga Muslim pula mengambil langkah bekerjasama dengan British kerana merasakan hanya British sahaja yang boleh membantu menubuhkan sebuah negara Islam iaitu Pakistan sekaligus merialisasikan teori dua bangsa. 
Draf kemerdekaan Pakistan telah diwujudkan pada April 1947 dan pada Jun 1947 draf itu telah diluluskan . Pakistan telah merdeka pada 14 Ogos 1947 dan menariknya India telah merdeka sehari selepas Pakistan dan lebih menarik, kemerdekaan India diistiharkan pada waktu malam kerana pada pandangan kosmo masyarakat Hindu bahawa alamat tidak baik jika mengistiharkan kemerdekaan pada siang hari. 
Kewudujan Pakistan Barat dan Timur ( Bangladesh ) telah meyaksikan penghijrahan berjuta-juta penduduk. Masyarakat Islam di India berpindah ke wilayah Pakistan dan penduduk Hindu dan Sikh berpindah ke wilayah India. Dalam penghijrahan ini kira-kira seramai 200,000 penduduk muslim telah mati dibunuh oleh pengganas Hindu termasuklah tentera India..

Selasa, April 24, 2012

Subhanallah!!! Habib Umar Pun Mereka Kata Sesat

Dunia akhir zaman telah mencatatkan sesuatu yang berlaku terbalik berbanding dengan zaman dahulu. Jika dahulu yang menkritik tentang sesuatu fahaman atau menyesatkan golongan yang sesat dilakukan oleh ulama yang diakui keilmuannya oleh pelbagai ulama-ulama lainnya. Tetapi hari ini berlaku yang sebaliknya apabila ada segerombolan manusia yang mengaku alim tetapi hakikatnya jahil telah sewenang-wenangnya menyesatkan ulama yang diakui oleh dunia sebagai ulama yang benar, sohih akidahnya, sohih ibadatnya. Terkejut rasanya apabila membaca kenyataan gerombolan perosak agama ini. Tanpa ilmu yang ada didada dan berbekalkan kopiah putih dikepala mereka ini berlagak alim dengan menyesatkan seorang ulama kesayangan dunia yang berasal daripada Yaman iaitu Habib Umar bin al Hafiz. 
Tanpa mereka jelas siapa sebenarnya Tuan Guru Mulia ini, mereka terus menghukumnya sesat kerana mengamalkan ajaran sufi bahkan tuduhan yang lebih serius menyatakan Guru Mulia Habib Umar ini sebagai penyembah kubur.. Subhanallah, mereka ini telah mengcampakkan diri mereka kedalam kehinaan dan kecelakaan kerana keceluparan mulut mereka ini. Berapa keratkah ulama didunia sekarang ini mendapat gelaran alim, mendapat gelaran al alamah, mendapat gelaran al musnid, mendapat gelaran al hafiz dengan erti kata sebenar-benarnya?. Seorang yang belum tentu boleh membaca al Quran ini terus menyesatkan seorang ulama yang alim dalam pelbagai disiplin ilmu agama, seorang yang mengetahui setiap makna al Quran , yang mengetahui sebab turunkan ayat al Quran, mengetahui mendalam tentang Hadith Nabi sehingga menghafaz sehingga lebih 100,000 hadith bersama sanad dan matannya. Inilah manusia akhirnya zaman, seorang yang tidak berkenan pada hawa nafsunya terus dihukumnya sesat dan yang peliknya mereka ini tidak merasa takut atas ke takfiran yang mereka buat keatas ulama-ualam Islam. Ini seolah-olah mereka sahaja yang betul dan seolah-olah merekalah yang mengamalkan ajaran Islam yang dibawa oleh Nabi. Jauhilah mereka ini, kerana mereka berdalilkan nafsu dengan menghuraikan ayat al Quran dan Hadith dengan nafsu mereka tanpa merujuk kepada ulama-ulama yang arif dalam bidang tersebut. Ilmu Islam telah tercemar dengan wujudnya golongan yang berpura-pura alim ini. Mudahan Allah akan teruskan melimpahkan Rahmat dan kesejahteraan keatas Habib Umar dan umat Islam seluruhnya. Dan semoga Allah akan memberikan hidayah kepada golongan takfiri ini supaya bertaubat dan kembali kejalan Islam yang sebenar. Aamiin... 

Ahad, April 22, 2012

Puteri Hang Li Po - Realiti @ Fantasi


Gambaran Puteri Li Po

Kisah Puteri Hang Lipo merupakah kisah yang sinonim dengan masyarakat Malaysia sekarang ini. Boleh dikatakan kebanyakan rakyat Malaysia tahu akan kisah Puteri Hang Lipo ini atau sekurang-kurangnya pernah mendengar nama puteri tersebut disebutkan. Cikgu-cikgu disekolah sering menyebutkan kisah ini di sekolah begitulah juga diakhbar-akhbar arus perdana di negara ini. Semasa Malaysia mengadakan hubungan diplomatik dengan China sekitar tahun 1970 semasa zaman pemerintahan Tun Razak, kisah Puteri Hang Lipo sering diulang-ulang untuk menunjukkan bahawa kedua-dua negara ini pernah mempunyai hubungan akrab semasa pemerintahan dinasti Ming dan juga Kerajaan Melaka dibawah Sultan Mansur Syah. Bahkan suatu masa dahulu pernah dilakonkan di TV1 kisah Puteri Hang Lipo ini.  Sumber utama mengenai Puteri Hang Li Po ialah Sejarah Melayu itu sendiri.
Dalam kisah tersebut, Puteri Hang Lipo dikatakan telah menjalinkan hubungan cinta dengan seorang panglima China sehingga kepada hubungan terlarang. Maharaja China pada masa itu, telah menjatuhkan hukuman mati kepada mereka berdua ini, dan telah melantik seorang dayang kepada Puteri Hang Lipo yang beragama Islam bagi menggantikan tempat Puteri Hang Lipo yang akan dikahwinkan dengan Sultan Melaka. Di Malaysia sendiri, banyak pertikaian dilahirkan oleh masyarakat, ada yang berpendapat Puteri Hang Lipo merupakan puteri sebenar maharaja China dan sebahagian lagi percaya itu hanyalah dayang kepada puteri tersebut kerana mengandaikan bahawa mustahil maharaja akan mengahwinkan puteri baginda dengan Sultan Melaka. Peristiwa perkahwinan dayang dengan kerajaan luar pernah berlaku semasa pemerintahan Maharaja Terakhir dinasti Song apabila baginda mengahwinkan dayang puteri baginda dengan putera orang Mongol bagi mengelakkan serangan Mongol, itupun dilakukan selepas diberi gelaran puteri kepada dayang tersebut. Memberi gelaran kepada diraja kepada orang bukan keturunan diraja bukanlah sesuatu yang pelik kerana Houyan pernah memberi gelaran putera kepada seorang rakyat yang dating daripada negara musuhnya.
Benarkah Puteri Hang Lipo Dikahwinkan ke Melaka?
Satu persoalan yang mungkin bermain di minda masyarakat ialah benarkah peristiwa Puteri Hang Lipo ini berlaku. Dalam sejarah Melayu telah menyebut tentang Puteri Hang Lipo..
“Maka Titah raja Raja China pada Tun Perpatih Putih:. “Suruhlah anakku Raja Melaka menghadap aku kemari, supaya anakku raja Melaka menghadap aku kemari supaya aku dudukkan dengan anakku puteri Hang Li Po”. Maka Sembah Tun Perpatih Putih:” Tuanku ,akan paduka anakanda raja Melaka, tidak dapat meninggalkan negeri Melaka kerana negeri Melaka permusuhan: Jikalau Tuanku hendak menganugerahkan paduka anakanda itu, marilah patik bawa. InsyaAllah Taala selamat sampai ke Melaka”. Maka Raja China pun memberi titah  pada Li Po , menyuruh berlengkap akan menghantar anakanda baginda ke Melaka seratus buah pilu, seorang menteri besar akan panglimanya, Di Po namanya. Setelah sudah berlengkap maka dipilih oleh raja China anak para menteri yang baik-baik parasnya lima ratus banyaknya diberikan akan dayang-dayang anakanda baginda. Telah itu,maka Tuan Puteri Hang Li Po dan surat itupun diarak orang ke perahu, maka Tun Perpatih Putih dengan Di Po belayarlah ke Melaka membawa tuan puteri anak raja China itu. Ada beberapa lamanya dijalan maka sampailah ke Melaka,maka dipersembahkan oranglah kepada Sultan Mansor Syah mengatakan Tun Perpatih Putih datang membawa puteri China. Maka baginda pun terlalu sukacita mendegarnya, Maka baginda berangkat sendiri mengalukan –alukan had Pulau Sebat. Setelah bertemu, maka seribu kebesaran dan kemulian dibawa masuk , lalu dalam istana. Maka Sultan Mansor Syah pun hairanlah melihat paras tuan puteri anak raja China itu. Maka disambut baginda puteri Hang Lipo itu, disuruh masuk Islam. Telah sudah Islam, maka Sultan Mansor Syah pun berkahwin dengan puteri hang Li Po itu, beranak seorang laki-laki dinamai Paduka mimat,ia beranakkan Paduka Seri China , ayah paduka Ahmad, ayah paduka Isap. Maka segala anak menteri China yang lima ratus disuruh baginda Islamkan, disuruh diam di Bukit China. Maka sampai sekarang bukit itu disebut bukit China. Oa telah menggali perigi di Bukit China itu dan anak cucu orang itulah dinamai biduanda China. Maka Sultan Mansor Syah pun memberi persalinan akan Di Po dan segala menteri China yang membawa anak Raja China itu”.
Tulisan Sejarah Melayu ini telah dijadikan dalil bahawa memang wujud hubungan perkahwinan diraja tersebut dan ia seolah-olah telah menjadi fakta sejarah yang dipegang oleh semua orang di Malaysia tanpa mengira kaum Cina ataupun kaum Melayu. Sesetengah sarjana sendiri tidak menerima Sejarah Melayu sebagai sumber sejarah kerana banyak mengandungi mitos dan cerita rekaan. Lagi pula sejarah Melayu ditulis oleh Tun Seri Lanang yang jarak masa dengan peristiwa tersebut lebih kurang 200 tahun.
Seorang penyelidik yang bernama Kong Yuanzi pula mempertikaikan tentang perkahwinan ini dengan mengemuka beberapa bukti. Lebih menarik mengenai isu ini ialah perkahwinan ini tiada dalam rekod Dinasti Ming sedangkan rekod lain mengenai Melaka dicatat secara terperinci. Jadi berlaku persoalan disini samaada benar atau tidak perkahwinan itu berlaku. Ada sebahagian pula yang berpendapat, Puteri Hang Lipo telah dihantar ke Melaka oleh Zheng He/ Cheng Ho. Namun persoalan asal yang bermain diminda saya ialah bagaimana sesuatu peristiwa penting dalam sejarah China ini tidak ditulis sedangkan beberapa perkahwinan diraja telah ditulis dalma rekod China seperti perkahwinan dengan Xiong Nu dan Tibet mempunyai rekod yang jelas. China adalah sebuah negara yang mementingkan sejarah dan rekod. Maharaja itu sendiri dikatakan mempunyai dua orang yang akan merekod sejarahnya iaitu seorang akan menulis perlakuan raja dan seorang pula akan menulis percakapan raja. Jadi jika ahli sejarah kerajaan China tidak menulisnya nescaya tukang tulis Maharaja ini akan menulisnya. Tetapi perkara itu tidak wujud sama sekali. Ia samalah dengan catatan yang mengatakan Maharaja China menghantar 7 kapal yang berisi jarum yang mana setiap jarum itu mewakili seorang rakyatnya manakala Raja Melaka menghantar 7 biji kapal yang penuh dengan muatan sagu dimana setiap biji sagu tersebut mewakili setiap orang rakyat Melaka, rekod ini tidak wujud di China.
Sejarah Melayu menyatakan secara jelas bahawa Di Po merupakan orang yang bertanggungjawab menghantar Hang Li Po ke Melaka sedangkan dalam beberapa catatan pula menyatakan bahawa yang menghantarnya adalah Zheng He. Jika fakta ini menyebut bahawa Zheng He/ Cheng Ho yang menghantarnya maka ia adalah satu rekaan yang dilakukan oleh masyarakat pada waktu itu. Buktinya, Cheng Ho telah meninggal 20 tahun lebih awal daripada masa Sultan Mansor naik takhtha. Bagaimana orang yang mati boleh bangkit semula dan menjalankan urusan kerajaan ini. Keduanya, pengikut Cheng Ho dalam pelayaran itu seperti Ma Huan , Feng Xin dan Gong Zhen tidak menyebut mengenai puteri Hang Lipo?.
Berdasarkan ini, pada saya beberapa ksimpulan dapat dibuat , bahawa puteri Hang Lipo ini memang tidak wujud dan ceritanya sengaja diada-adakan. Kemungkinan juga puteri China yang dimaksudkan itu ialah anak orang Cina yang sebenarnya bukan berasal daripada keluarga diraja China. Purcell seorang pelajar Portugis menyatakan bahawa Sultan Iskandar Syah yang merupakan raja kedua Melaka pernah berkahwin dengan seorang cina anak kapten kapal.  Jadi ini adalah sesuatu kemungkinan yang berlaku kerana ketiadaan rekod China mengenai hal perkahwinan ini merupakan sesuatu yang tidak boleh diterima.. Apapun terserah kepada pembaca untuk menyokong atau menentang pendapat yang saya kemukakan. 

Sejarah Negara Besut


Papan Tanda Masjid Kampung Raja 

Untuk menjelaskan mengenai daerah Besut secara jelas adalah sesuatu yang agak mustahil. Ini kerana kurangnya sumber yang menerangkan mengenai daerah ini melainkan hanya beberapa sumber seperti penulisan Hikayat Abdullah Munsyi dalam Pelayaran Abdullah ke Kelantan juga kitab karangan seorang Bugis iaitu Raja Ali Haji yang bertajuk Tuhfat al Nafis serta juga sumber-sumber lisan daripada masyarakat tempatan.
Asal-Usul Nama Besut.
Besut bukanlah perkataan dielek yang digunakan oleh masyarakat tempatan. Oleh itu, Besut kemungkinan Besar tidak merujuk kepada sesuatu peristiwa atau tanda tempat seperti Kg Pengkalan Kastam, Kg Raja yang jelas menunjukkan tanda sesuatu tempat. Oleh itu, ada beberapa pendapat yang menyatakan bagaimana Besut mendapat nama. Sumber pertama menyatakan bahawa nama Besut diperolehi daripada perkataan Siam iaitu Be bermaksud “ daerah” dan Sut bermaksud “ yang jauh”. Dikatakan bahawa pada masa ini, Besut merupakan sebuah daerah dibawah naungan kerajaan Siam. Sebuah daerah yang jauh mungkin merujuk kepada jauhnya daerah ini daripada pusat pengtadbiran Siam yang berada di Bangkok. Namun sumber ini masih boleh diperdebatkan lagi. pertama sekali dalam sumber ini tidak menyatakan secara jelas bilakah jangkasamasa dan waktu pentadbiran Siam keatas Besut. Dan bagaimana Siam boleh menguasai Besut sedangkan beberapa negeri di utara Besut  masih  merupakan negeri yang merdeka seperti Patani sekurang-kurangnya sehingga abad ke-19.
Pendapat kedua pula menyatakan nama Besut diperoleh daripada nama seorang ketua suku kaum Pangan yang bernama Besut.  Suku kaum tersebut dikenali sebagai suku kaum Sakai yang telah mendiami kawasan Besut lebih awal sebelum kedatangan en Latif. Besut telah dating dan mendiami kawasan ini selepas Raja Sang Nyanya yang merupakan seorang lanun yang kejam dan zalim meninggal dunia.
Dalam catatan Abdullah Munsyi dan Tuhfat al Nafis pula menyatakan mengenai kisah en Latif yang telah membeli daerah ini dengan segantang mata kail dan permata. Dikisahkan bahawa Cik Latif merupakan seorang saudagar yang sering berulang alik dari Patani untuk menjalankan kegiatan jual beli. Beliau dikatakan berasal daripada Sumatera Indonesia. Dengan menawarkan segantang mata kail dan permata, orang Pangan daripada suku Sakai tersebut telah diminta untuk berpindah daripada situ. Dengan itu, Besut dan pengikutnya telah mudik ke Teluk Bida dan dikatakan mendiami kawasan Hulu Besut sekarang ini. Dengan itu, Cik Latif dan pengikutnya telah membina petempatan dikawasan Sungai Besut dan memberi nama kawasan tersebut Palembang mungkin disebabkan tempat asal beliau ataupun kawasan tersebut seperti Palembang di Sumatera. Palembang telah dijadikan pusat pentadbiran pertama di Besut sebelum Kampung Raja.
Selepas Cik Latif meninggal dunia, Palembang pada masa itu telah menghadapi ancaman lanun yang serius. Pemerintah ketika itu iaitu Cik Kamat telah gagal menyelesaikan masalah tersebut sehingga beliau terpaksa untuk meminta bantuan kerajaan Terengganu untuk menumpaskan lanun di kawasan perairan Palembang pada masa itu. Sultan Mansur 1 ( 1726-1793 ) telah menghantar anak baginda iaitu Tengku Kadir sebagai panglima untuk menghapuskan lanun di kawasan tersebut.Tengku Kadir telah berjaya dalam peperangan tersebut yang mana telah memaksa lanun untuk meninggalkan kawasan Palembang ke kawasan Pulau Perhentian. Tengku Kadir telah dilantik oleh Baginda Sultan Terengganu sebagai pemerintah di kawasan Besut dan Cik Kamat telah dilantik menjadi Orang Besar Besut dan diberikan kawasan Pulau Rhu.  Sepanjang pemerintahan Tengku Kadir beliau telah cuba memperkuatan lagi pertahanan di kawasan ini dengan membina benteng-benteng dikawasan sekitar Sungai Besut dan kawasan sekitar Kota Palembang. Baginda telah memindahkan kawasan pentadbiran dan juga mendiami kawasan yang dikenali sehingga sekarang sebagai Kampung Raja.
Membebaskan Diri Dari Pengaruh Terengganu
Selepas kemangkatan Tengku Kadir, Tengku Ali telah dilantik sebagai pemerintah seterusnya. Tengku Ali pada masa itu telah cuba untuk membebaskan Besut dari pengaruh Terengganu yang dikenali sebagai Perang Besut. Tengku Ali telah bertindak secara sulit untuk memerdekakan Besut dengan cuba mendapat bantuan daripada Kelantan. Beliau telah melakukan pemberontakan keatas Kerajaan Terengganu di Kuala Terengganu pada tahun 1876. Tindakan ini diambil apabila Sultan Omar pada masa itu telah mengawal secara langsung Negeri Besut sehingga minimbulkan rasa tidak puas hati Tengku Ali. Semasa upacara perlantikan Tengku Ahmad sebagai Yam Tuan Muda Terengganu, Tengku Ali tidak hadir dalam majlis tersebut sehingga baginda menghantar rombongan ke Besut dan mendapati Tengku Ali sedang mengumpul kekuatan untuk melakukan pemberontakan dengan bantuan Kelantan. Dengan itu baginda telah menghantar surat kepada kerajaan Singgora, Siam dan Kelantan untuk tidak campur tangan dalam urusan hal-ehwal tanah jajahan Terengganu. Baginda juga telah menyediakan angkatan tentera seramai 8000 orang untuk menyerang Besut dari jalan laut.
Tengku Ali telah melarikan diri ke Kelantan. Dengan itu, Sultan Terengganu telah melantik Tengku Ngah sebagai pemerintah di Kampung Raja. Selepas berlakunya krisis meruncing di Besut antara Tengku Ngah dan Tengku Muda di Kampung Lampu maka Tengku Ngah telah menyerahkan pemerintahannya kepada adiknya Tengku Chik Haji. Bagi menyelesaikan kemelut ini, Sultan telah turun sendiri dan melantik Tengku Chik Haji sebagai Raja Besut kerana kedudukan Kampung Raja yang seperti matahari naik. Tengku Ngah merupakan Raja Terakhir Besut dan baginda telah meneruskan legasi Tengku Chik Haji. Baginda telah mangkat selepas 19 tahun memerintah iaitu pada tahun 1899. Selepas itu, Besut telah diperintah oleh pesuruhjaya yang dilantik oleh Sultan Terengganu.
Benarkan Besut Pernah Berada Di Bawah Kelantan?
Cerita rakyat banyak menyebut bahawa Besut pada mulanya merupakan wilayah Kelantan. Selapas Sultan Kelantan kalah judi maka Besut telah diserahkan kepada Terengganu. Cerita rakyat ini bukan hanya tersebut di kawasan Terengganu dan Kelantan sahaja namun saya pernah mendengar cerita ini daripada orang yang luar daripada Kelantan dan Terengganu bahkan ada pensyarah jabatan Sejarah Upsi sendiri yang berpendapat demikian. Sehingga sekarang saya tidak menemukan peristiwa laga ayam sebagaimana yang dimaksudkan itu.
Namun kisah laga ayam tersebut pernah berlaku semasa pemerintahan Sultan Mansor Terengganu yang juga dikenali sebagai Tun Dalam. Pertandingan laga ayam ini antara baginda dengan orang Bugis dan mempertaruhkan sebahagian daripada negeri Terengganu. Baginda Sultan Mansor amat membenci Bugis kerana Bugis telah menguasai pemerintahan Johor pada masa itu dibawah Sultan Sulaiman Badrol Alam Syah. Sultan Sulaiman Badrol Alam Syah merupakan ayah ipar kepada Sultan Mansor. Semasa pertandingan laga ayam itu, ayam Sultan Terengganu telah mengalami kekalahan dan Besut telah diserahkan kepada Bugis. Semasa Long Yunus ( pewaris raja Kelantan yang diabaikan, namun kemudian menjadi raja Kelantan juga ) dan Long Ghafar dating ke Besut, beliau berdua berasa sedih kerana Besut telah jatuh kepada Bugis. Oleh itu dalam senyap-senyap mereka berdua telah berpakat untuk sekali lagi laga ayam dengan Bugis dengan taruhannya ialah Besut.,Kali ini mereka berdua berjaya mengalahkan Bugis dan Besut sekali lagi di serahkan kepada Terengganu. Kisah kedua menyebut bahawa Sultan Terengganu telah meminta ayam sabung Long Yunus yang terkenal hebat itu. Long Yunus telah membantu Terengganu sebagai membalas jasa Terengganu kerana menolongnya merampas kembali takhtha Kelantan.
Melalui peristiwa ini, dapatlah dirungkaikan bahawa Besut tidak pernah berada dibawah kerajaan Kelantan bahkan hanya dibawah pengaruh Terengganu sehinggalah sekarang. Cerita-cerita yang tersebar dalam kalangan masyarakat itu kemungkinan merupakan salah faham dalam kalangan masyarakat dalam menentukan hakikat sejarah. Mungkin disebabkan Long Yunus yang mengalahkan Bugis maka penduduk dan masyarakat pada masa itu menganggap Besut telah berada dibawah Kelantan dan cerita ini telah diperturunkan dari generasi ke generasi sehingga cerita ini seolah-olah menjadi fakta sejarah….


Sabtu, April 21, 2012

Parti Bersatu Sabah - Pejuang Kristian Sabah


Bendera Parti Bersatu Sabah ( PBS )

Jika di Malaysia terutamanya di Semananjung Malaysia, PAS menjadi sebuah parti yang memperjuangkan Islam di Malaysia. Di Sabah ada satu parti politik yang memperjuangkan survival kristian bahkan gaya perjuangan parti ini lebih keras dan ekstrim berbanding yang dilakukan oleh PAS dan juga parti yang berunsur agama yang lainnya. Parti ini telah memaksa penyerapan doktrinnya kepada rakyat di negeri Sabah sehingga semasa zaman pemerintahan parti ini, penduduk Islam Sabah mengalami satu tekanan yang amat kuat. Parti ini ialah Parti Bersatu Sabah ( PBS ). Parti Bersatu Sabah ( PBS ) sekarang ini merupakan salah satu daripada komponen dalam Barisan Nasional ( BN ).
PBS telah diasaskan oleh Datuk Joseph Pairin Kitingan selepas beliau telah ditendang keluar daripada Parti Bersatu Rakyat Jelata Sabah ( Berjaya ) kerana mengkritik dasar-dasar yang dilakukan oleh kerajaan dibawah pimpinan kerajaan pada masa itu yang menurut Datuk Joseph sebagai telah lari daripada dasar perjuangan parti. Parti Berjaya telah ditubuhkan oleh Datuk Haris Salleh atas pemintaan Tun Razak. Penubuhan parti Berjaya ini dilakukan untuk menandingan kuasa yang dipegang oleh Datu Mustapha sebagai ketua menteri pada waktu itu. Tun Razak bertindak demikian juga kerana Datu Mustapha cuba memisahkan Sabah daripada Malaysia. Disebabkan mendapat sokongan daripada kerajaan pusat, Parti Berjaya telah berjaya mengambil alih pemerintahan dari Datu Mustafa. Datuk Haris telah dilantik sebagai Ketua Menteri yang baru. Namun Datuk Haris telah mengkhianati amanah daripada rakyat tersebut dengan menggunakan kesempatan ini untuk mengaut kekayaan luar biasa untuk dirinya.
Kegagalan terbesar Datuk Haris ialah memecat Datuk Joseph daripada kerajaan tanpa beliau sedari Datuk Joseph mampu untuk mendapatkan sentiment masyarakat Kadazan Dusun yang merupakan penduduk majoriti di Sabah. Berbekalkan semangat Kadazan Kristian, Datuk Joseph telah menubuhkan parti PBS pada 5 Mac 1985. Selepas keluar daripada parti beliau telah dipaksa untuk mengosongkan kerusi DUN Tambunan yang dipegangnya selama ini. Pada tahun 1984, beliau telah bertanding sebagai calon bebas untuk kawasan yang beliau kosongkan ini. Walaupun menghadapi jentera kerajaan yang lebih kuat, beliau akhirnya telah berjaya memenangi kerusi tersebut dengan majoriti 3048 undi. Kemenangan yang dikecapi oleh Datuk Joseph ini telah menyebabkan sokongan kepada beliau di seluruh negeri Sabah semakin meningkat dengan tujuan untuk menghapuskan koropsi dalam kerajaan. Masyarakat Tambunan pada masa ini amat marahkan kerajaan Berjaya kerana menghapuskan taraf daerah bagi kawasan tersebut.
Selain Berjaya, Parti PBS merupakan salah satu parti yang dikira berjaya mendapat sokongan daripada massa semasa waktu itu. Hanya 47 hari selepas ditubuhkan, PBS telah berjaya memenangi 25 kerusi daripada 48 kerusi sekaligus berjaya untuk memerintah Sabah dengan majoriti mudah dan lebih mengejutkan Datuk Haris Salleh telah tewas mengejut di kawasan beliau di Tenom. Parti Berjaya mengalami kekalahan teruk pada waktu itu. Parti PBS telah berjaya menguasai negeri tersebut dari tahun 1985-1994.  Pada pilihanraya 1994, PBS masih memenangi pilihanraya namun kerajaan ini hanya bertahan selama 2 minggu selepas kebanyakan ahli parti ini melompat menyertai BN. Walaupun parti ini dilihat parti yang berbilang kaum dan agama namun peranannya sebagai benteng Kristian Sabah tidak boleh dinafikan tambahan lagi Presidennya Datuk Joseph Pairin Kitingan merupakan pemimpin Kristian di Sabah.
Semasa pemerintahan PBS di Sabah, muallaf semasa pemerintahan parti Berjaya dan USNO  digalakkan untuk kembali murtad dan masuk kedalam agama Kristian. Bantuan diberikan kepada mubaligh-mubaligh yang yang akan menyebarkan agama Kristian di seluruh Sabah. Datuk Joseph telah meluluskan peruntukan sebanyak rm 20,000 untuk diberikan kepada mubaligh di Sabah. Setiap umat Islam di Sabah yang menganut agama Kristian akan diberikan imbuhan sebanyak rm 3000 seorang dan antara yang menerima imbuhan ini ialah keluarga Ust Farhan (  bekas paderi yang memeluk Islam ). Tumpuan pembangunan hanya untuk masyarakat Kristian bahkan kerajaan negeri telah membelanjakan berjuta-juta ringgit untuk membangunkan gereja termasuklah dikawasan orang Islam seperti di Tawau. Walaupun sekarang ini, Datuk Joseph bukan lagi memegang jawatan sebagai Ketua Menteri namun di Sabah papan label jalan banyak menunjukkan arah gereja berbanding arah masjid sebagaimana seperti di semananjung sedangkan arah masjid lebih perlu diutamakan kerana umat islam solat sebanyak 5 kali sehari. Yang paling menarik semasa pemerintahan beliau ialah, satu operasi yang dikenali sebagai “ Operasi Potong Bawang”. Operasi Potong Bawang bermaksud operasi menghapuskan ajaran Islam kerana bawang tersebut adalah simbolik kepada kubah masjid yang seakan-akan bawang.
Walaupun Sabah mempunyai pelbagai agama dan kepercayaan namun dalam politik Sabah hanya ada dua golongan sahaja iaitu Islam atau Kristian..

Jumaat, April 06, 2012

Buku : Persoalan Khilafiyyah & Penjelasan Ulama', Inilah Jawapannya

Kulit Buku

Tajuk Buku : Persoalan Khilafiyyah & Penjelasan Ulama', Inilah Jawapannya.. 

Disusun oleh Ustaz Muhadir bin Hj Joll : Berasal dari Kuching Sarawak. Ijazah Sarjana Muda (Al Quran dan Al Hadith) dan Sarjana (Tafsir Al Quran) dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIA). Sedang menyiapkan tesis PhD dalam bidang Tafsir di Universiti Malaya. Bertugas sebagai Pensyarah di Jabatan Ilmu

Wahyu dan Warisan Islam, Pusat Asasi, UIAM Petaling Jaya.

Testimoni Dari Mufti Dan Ilmuwan Agama Dan Pelajar Di Tanahair :


“Buku yang bertajuk “Persoalan Khilafiyyah & Penjelasan Ulama’: Inilah Jawapannya…” yang disusun dan ditulis oleh Yang Berbahagia, UstazvMuhadir bin Haji Joll diterbitkan untuk dijadikan panduan kepada kaumvmuslimin. Saya dapati buku ini adalah baik dan bermanfaat kepada mereka yang berminat untuk mengetahui dalil-dalil dan hujjah-hujjahpermasalahan yang tersebut menurut pandangan Ahli Sunnah Wal Jama’ah.”

Sahibus Samahah,
Datu Haji Loling Othman bin Haji Alwi
Bekas Mufti Negeri Sarawak

Kehadiran buku “Persoalan Khilafiyyah & Penjelasan Ulama’: Inilah Jawapannya…” adalah tepat pada masanya untuk menjawab persoalan-persoalan yang sering ditimbulkan dalam masyarakat. Penyusun dan penulisnya, Al-Fadhil Ustaz Muhadir bin Haji Joll, telah berusaha menjawab persoalan-persoalan ini dengan merujuk kepada penjelasan para ulama’ muktabar dan berwibawa dari kalangan mutaqaddimin dan muta’akhkhirin.”

Dato‘ Haji Hashim Yahya
Bekas Mufti Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur
Felo Kehormat Akademik,
Kulliyyah Undang-undang Ahmad Ibrahim,
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Kehadiran buku “Persoalan Khilafiyyah dan Pendirian Ulama’: Inilah
Jawapannya…” adalah amat tepat pada masanya. Saya percaya ia
akan menjadi rujukan yang sangat berguna dalam menjawab persoalan khilafi yyah yang ditimbulkan di dalam masyarakat. Tujuan penulisan buku ini pula seperti yang disebutkan oleh penulisnya, adalah sejajar dengan usaha JAKIM dalam memberi kefahaman Islam yang benar, di samping mempertahankan kesucian aqidah Ahlus Sunnah wal Jamaah dan mengekalkan keharmonian masyarakat.

Dato‘ Haji Wan Mohamad bin Dato‘ Sheikh Abdul Aziz
Ketua Pengarah,
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)

“Sepanjang pengetahuan saya, inilah buku berbahasa
Melayu paling lengkap yang pernah saya jumpa, yang
menjawab hampir keseluruhan perkara-perkara yang sering
ditimbulkan di dalam masyarakat terutamanya di dunia
Melayu Islam. Tajuk-tajuk di dalam buku ini disusun dengan
baik sekali bermula dari perkara-perkara yang melibatkan
Aqidah sehinggalah kepada perkara Umum yang meliputi
117 tajuk keseluruhannya, beserta penjelasan daripada para
ulama’ yang muktabar.”

Dato’ Haji Md. Saleh Haji Md. @ Ahmad
Timbalan Yang Di Pertua,
Persatuan Ulama’ Malaysia (PUM)
Felo Kehormat Akademik,
Kulliyyah Undang-undang Ahmad Ibrahim,
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

“Saya bersyukur kepada Allah dengan kesyukuran yang tidak
terhingga kerana Ia telah mengurniakan taufi q dan hidayat
kepada saudara yang mulia Ustaz Muhadir bin Haji Joll untuk
menyediakan kitab yang sangat besar faedahnya dalam
menerangkan masalah-masalah agama dalam masyarakat
yang berjudul “Persoalan Khilafiyyah & Penjelasan Ulama’:
Inilah Jawapannya…”

Dr. Muhammad ‘Uthman El-Muhammady
Pemikir Islam/ Felo Amat Utama Akademik,
Institut Pemikiran Antarabangsa dan Tamadun Islam
(ISTAC), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

“…Buku PERSOALAN KHILAFIYYAH & PENJELASAN ULAMA’ – Inilah Jawapannya adalah merupakan hadiah al-Fadhil Ustaz Muhadir kepada masyarakat Malaysia sangat mendambakan hujjah bagi menjawab kekeliruan yang dibawa oleh golongan yang berfahaman Wahabi. Buku setebal 915 halaman yang mencakupi 179 persoalan berkaitan aqidah, ibadah dan tasawwuf yang berkaitan dengan amalan seharian, dengan gaya bahasa yang mudah difahami. Buku ini sarat dengan dengan hujjah-hujjah atau dalil-dalil bagi setiap persoalan yang dibahaskan dengan merujuk kepada pendapat-pendapat ulama ahlus sunnah wal jama’ah yang mu’tabar, amat sesuai dan seharusnya untuk dimiliki oleh masyarakat kita. Rujukan yang digunakan untuk menghasilkan buku ini berjumlah lebih daripada 200 buah kitab yang berbahasa ‘arab dan melayu. Selain itu, mutu penerbitan buku ini sangat baik, dengan berkulit tebal, kertas yang berkualiti dan susun atur yang menarik. 

Semoga dengan kehadiran buku ini, masyarakat tidak lagi teraba-raba untuk mencari hujjah dalam menangkis kekeliruan yang dibawa oleh fahaman Wahabi.”

(Ustaz Abuzahrah al-Qaddahi (pemilik blog: http://al-fanshuri.blogspot.com/) yang terkenal)



Selasa, April 03, 2012

Sejarah Hidup King Gwanggaeto the Great

King Gwanggaeto the Conqueror
King Gwanggaeto atau Damdeok merupakan raja ke-19 dalam dinasti Goguryo/Koguryo. Goguryo merupakan dinasti yang berada di utara korea termasuk manchuria yang beribukota di Gunaesong atau sekarang ini dikenali sebagai Pyongyang Korea Utara. Dalam sejarah Korea, hanya 2 orang raja sahaja yang diberi gelaran "The Great" iaitu Raja Gwanggaeto dan Dae Joyoung ( Raja Go ) kerana kehebatannya dalam mempertahankan Korea daripada acaman China dan Jepun. Sekarang ini ditayangkan sebuah drama mengenai sejarah hidup Raja ini dengan sebanyak 80 episod dan terpaksa ditambah sebanyak 20 episod atas permintaan orang ramai. Setiap minggu pasti saya akan ternantikan drama ini. Ia sebuah drama sejarah yang terbaik yang berjaya dihasilkan selama ini.
King Gwanggaeto telah dilahirkan pada tahun 374 - 413 M. Beliau memakai gelaran Maharaja Yeongnak dengan gelaran yang agunng. Sebelum menjadi raja, beliau terpaksa bergelut dengan kekuasaan perdana menteri yang terlalu berkuasa di istana. Beliau pada mulanya bukanlah calon untuk menjadi raja namun peluang itu telah terhidang apabila abangnya iaitu putera Dammang telah terbunuh semasa sedang berburu. Disebabkan tiada putera lain, beliau telah diangkat untuk menjadi putera mahkota bagi dinasti Koguryo. Beliau telah dihantar ke Mohe ( utara China ) untuk menumpaskan suku kaum barbar tersebut. Semasa pulang daripada peperangan itu, di istana telah berlaku satu rampasan kuasa oleh Perdana Menteri Gae Yoon Soo. Namun pemberontakan tersebut berjaya dihapuskan oleh Damdeok/King Gwanggaeto dengan bantuan datuk saudaranya Komeander Ko Mu. Selepas itu beliau telah diangkat menjadi raja. Semasa kematian beliau, Goguryo menguasai semua kawasan di Sungai Amur dan Sungai Han yang sekarang ini meliputi separuh daripada Korea moden, Manchuria,Monggolia dan wilayah maritim Rusia.( Separuh lagi daripada semenanjung Korea dikuasai oleh Baekje dan Silla yang mana kedua-duanya tunduk kepada kekuasaan Goguryo. Pencapaian Gwanggaeto telah dicatatkan di pada batu bersurat yang didirikan di makamnya di Jian berdekatan sempadan korea utara dan korea selatan pada hari ini, Bati bersurat ini merupakan batu bersurat yang terbesar di dunia. 
Pelakon King Gwanggaeto the Conquerer
Goguryo bukanlah sebuah negara yang kuat semasa pemerintahan ayahnya raja Gogukyang. Semasa pemerintahan Gogukyang, boleh dikatakan yang menguasai semenanjung korea pada masa itu ialah Baekje. Namun semasa pemerintahan Yeongnak yang agung beliau telah membangunkan semula tentera berkuda dan juga tentera laut. Pada tahun 392, kempen menentang Baekje telah dimulakan dan Maharaja Yeongnak telah berjaya menawan sebanyak 10 benteng Baekje. Semasa pemerintahan Yeongnak, hampir semua kempen yang dilakukan oleh Baekje keatas Goguryo telah gagal kerana kepintaran Maharaja Yeongnak dalam strategi perang. 

Pada tahun 395, Raja Gwanggaeto/Maharaja Yeongnak telah menyerang Beili sebuah wilayah yang dikuasai oleh puak Khitan yang berpusat di tengah Manchuria berdekatan dengan sungai Song Hua. Namun kejayaan terbesar King Gwanggaeto ialah mampu mangalahkan Houyan sebuah kuasa besar pada masa itu. Houyan merupakan ancaman terbesar yang dihadapi oleh Koguryo selain daripada Baekje. Walaupun perkahwinan diraja telah dilakukan dimana adik Raja Gwanggaeto iaitu Dam Ju telah dikahwinkan dengan Murong Bao ( Maharaja Houyan ) namun itu tidak menamatkan persengketaan antara mereka. Raja Gwanggaeto telah berjaya mengambil keseluruhan Semenanjung Liaodang semasa kempen ini . Liaodang hanya jatuh semasa Mahajara Dinasti Tang iaitu Li Shimin melakukan penaklukan keatas Goguryo dengan bantuan Silla.