Hari ni kita akan belajar bagaimana untuk mengucapkan I LOVE U dalam 53 bahasa utama di dunia...
1. Ek is lief vir jou ( afrika )
2. Ես սիրում եմ ձեզ ( armenia )
3. Maite dut ( basque )
4. Я кахаю цябе ( belarus )
5. আমি তোমায় ভালোবাসি ( benggali )
6. Обичам те ( bulgaria )
7. T'estimo ( catalan )
8. 我爱你 ( chinese simplified )
9. 我愛你 ( chinese tradisional )
10. Volim te ( crotia )
11. Jeg elsker dig ( denish )
12. Ik hou van je ( belanda )
13. Ma armastan sind ( estonia )
14. Mahal kita ( filipina )
15. Rakastan sinua ( finnish )
16. Je t'aime ( perancis )
17. Eu te amo ( galician )
18. მიყვარხარ ( goergia )
19. Ich liebe dich ( jerman )
20. σ 'αγαπώ ( greece )
21. હું તમને પ્રેમ ( gujerati )
22. mwen renmen ou ( haiti )
23. אני אוהב אותך ( hebrew )
24. मैं तुमसे प्यार करता हूँ ( hindi )
25. Ég elska þig ( iceland )
26. Is breá liom tú ( irish )
27. Ti amo ( itali )
28. 私はあなたを愛して ( jepun )
29. ನಾನು ಪ್ರೀತಿ ( kannada )
30. 난 널 사랑해 ( korea )
31. amo te ( latin )
32. Es tevi mīlu ( latvia )
33. Aš tave myliu ( lithuania )
34. Те сакам ( mecedonia )
35. Jeg elsker deg ( norway )
36. من شما را دوست دارم ( parsi )
37. Kocham cię ( polish )
38. Eu te amo ( potugis )
39. Te iubesc ( romania )
40. Я люблю тебя ( rusia )
41. Волим те ( serbia )
42. Ljubim te ( slovania )
43. Te amo ( sepanyol )
44. Jag älskar dig ( swedish )
45. நான் உன்னை நேசிக்கிறேன் ( tamil )
46. నేను నిన్ను ప్రేమిస్తున్నాను ( telegu )
47. ผมรักคุณ ( thai )
48. Seni seviyorum ( turki )
49. Я люблю тебе ( ukraine )
50. مجھے تم سے محبت ( urdu )
51. Tôi yêu bạn ( vietnam )
52. Rwyf wrth fy modd i chi ( welsh )
53. איך ליבע איר ( yiddish )
Khamis, Oktober 27, 2011
Khamis, Oktober 20, 2011
Berita Malai
A.Samad Ismail |
Menurut A.Samad Ismail, akhbar Berita Malai atau Malay Sinpo digunakan untuk menyebarkan propagnda dan mesej Wawasan Timur Raya yang dicanang oleh Jepun sebelum menjajah kawasan Asia Tenggara. Isu-isu yang dimainkan sebelum ini, seperti isu takrif Melayu yang hebat diperjuangkan oleh Utusan Melayu,isu Tanah Simpanan Melayu,Imigresen,Penyertaan orang Melayu dalam pentadbiran dan kemajuan orang Melayu sudah tidak dimainkan lagi atas perintah Jepun. Namun begitu,semangat nasionalis Melayu tetap dimuatkan dalam akhbar bertulisan rumi ini. Semangat nasionalis yang dianjurkan lebih kepada semangat membenci British.
Sebagaimana yang diketahui, semua akhbar zaman Jepun berada dibawah Jabatan Propaganda Tentera Jepun dan akhbar Berita Malai juga tidak terlepas daripadanya. Sebelum akhbar ini diluluskan untuk siaran,ia perlu mendapat kelulusan daripada censor Jepun dan jika perlu dibuat pengubahan maka akan dilakukan pengubahan pada apa yang patut. Pekerja pengaturan huruf adalah daripada bekas pekerja NST. Pada asalnya,kebanyakan daripada pekerja syarikat inipenuh dengan semangat untuk merdeka kerana mereka menganggap Jepun akan memberi kemerdekaan kepada Malaya dan Singapura. Tetapi selepas seberapa ketika, ada wartawan yang kecewa pada dasar Jepun yang dilihat tidak mahu memberikan kemerdekaan kepada Malaya. Yusof Ishak yang kecewa dengan dasar Jepun ini telah berhenti daripada Berita Malai dan menjadi petani di Pulau Bintan dan tempatnya diganti oleh A.Samad Ismail yang pada masa itu masih berumur dalam lingkungan 20-an. Dalam akhbar ini,dapat dilihat pengaruh bahasa Indonesia yang mulai semakin kuat di Singapura dan bahasa Indonesia mula meresap dalam akhbar ini. Orang Indonesia yang berada di Singpura pada masa itu banyak memainkan peranan dalam bidang seni dan budaya sehingga banyak wartawan Berita Malai terpengaruh dengan kumpulan seni Bactiar yang mendokong wawasan Asia Timur Raya.
Akhabar Berita Malai ini memainkan peranan dalam bidang kesusasteraan apabila menyiarkan sastera Melayu moden seperti sajak dan carpen yang ditulis oleh Kesatuan Melayu Muda dan orang-orang Inidonesia. Akhbar ini memainkan peranan yang besar dalam menyebarkan propaganda Jepun kerana memiliki alat percetakan yang tercanggih pada zaman itu kerana akhbar ini beroperasi di NST yang memiliki teknologi percetakan yang termoden pada masa itu. Selain itu, akhbar ini yang diterbitkan di Singapura makin menyerlahkan kepentingannya apabila Singapura menjadi tempat tumpuan orang Melayu bekerja dan mencari makan berbanding di Melaka,Penang dan Kuala Lumpur. Semasa zaman perang ini,banyak anak muda yang mula berminat menjadi wartawan dan dalam akhbar Berita Malai ini juga banyak tenaga muda yang terlibat dalam kewartawanan. Akhbar ini menjadi pelopor kepada semangat rumpun Melayu dan banyak mebicakan mengenai kemajuan orang Melayu,mengajak orang Melayu berdikari,patriotik,percaya diri sendiri. Semangat Asia merupakan akhbar bulanan kepada Berita Malai.
Akhabar Berita Malai ini memainkan peranan dalam bidang kesusasteraan apabila menyiarkan sastera Melayu moden seperti sajak dan carpen yang ditulis oleh Kesatuan Melayu Muda dan orang-orang Inidonesia. Akhbar ini memainkan peranan yang besar dalam menyebarkan propaganda Jepun kerana memiliki alat percetakan yang tercanggih pada zaman itu kerana akhbar ini beroperasi di NST yang memiliki teknologi percetakan yang termoden pada masa itu. Selain itu, akhbar ini yang diterbitkan di Singapura makin menyerlahkan kepentingannya apabila Singapura menjadi tempat tumpuan orang Melayu bekerja dan mencari makan berbanding di Melaka,Penang dan Kuala Lumpur. Semasa zaman perang ini,banyak anak muda yang mula berminat menjadi wartawan dan dalam akhbar Berita Malai ini juga banyak tenaga muda yang terlibat dalam kewartawanan. Akhbar ini menjadi pelopor kepada semangat rumpun Melayu dan banyak mebicakan mengenai kemajuan orang Melayu,mengajak orang Melayu berdikari,patriotik,percaya diri sendiri. Semangat Asia merupakan akhbar bulanan kepada Berita Malai.
Ahad, Oktober 16, 2011
Dahagi Supai di Singapura
Julius Lauterbach |
Pada 15 Febuari 1915 berlaku satu pemberontakan dalam kalangan tentera India dalam angkatan tentera British di Singapura pada masa itu. Dahagi Supai ini berlaku disebabkan oleh tersebarnya sentimen agama. Buktinya apabila yang melancarkan dahagi ini merupakan dalam kalangan tentera yang beragama Islam. Bukti lain ialah,mereka telah bertindak membebaskan tawanan Jerman yang dipenjara di Tanglin. Anak kapal Jerman,emden terbabit sebelum ini telah kalah dalam pertempuran di cocos island dan kemudiannya dipenjarakan. Tentera Jerman tersebut sebelum ini bertindak menyerang Pulau Pinang pada Oktober 1914. Kenapa tawanan Jerman dibebaskan?. Kita perlu melihat apa yang berlaku di eropah dan dunia pada masa itu. Turki dan Jerman pada masa itu merupakan sekutu yang menentang British dan seangkatannya. Ini secara tidak langsung telah menyebabkan golongan supai tersebut telah melancarkan dahagi dan telah membunuh beberapa orang pegawai Inggeris. Tentera Islam ini dikatakan sebelum itu telah mengadakan hubungan baik dengan ketua kapal Jerman tersebut iaitu Oberleutnant Julius Lauterbach dan Julius Lauterbach telah mempengaruhi tentera Islam ini supaya memberontak. Alasan agama telah dijadikan modal untuk memecahkan kesetiaan 5th Light Infantry Regiment.
Selain daripada dorongan pihak Jerman sendiri, seorang lagi yang terlibat dalam pemujukan ini ialah Kasim Ismail Mansur yang berasal daripada Surat India yang merupakan seorang saudagar yang berdagang di Singapura. Askar 5th Light Infantry Regiment sering mengadakan hubungan dengan tentera tersebut. Apabila berjaya mengambil keyakinan tentera tersebut. Ismail Mansur telah menghantar surat kepada Konsul Turki yang mana surat tersebut adalah daripada dua orang anggota Malay State Guide ( MSG ). Tetapi malangnya surat ini telah berjaya dipintas oleh British sehingga Kasim Ismail telah ditangkap. Dalam surat tersebut yang dihantar kepada anaknya di Rangoon telah meminta Turki supaya menghantar sebuah kapal untuk memuatkan MSG ke Singapura untuk berperang dengan British. Kasim Ismail Mansur telah didapati bersalah dan dikenakan hukuman gantung. Namun akhbar pada masa itu tidak menyiarkan tentang berita tersebut kerana dihalang oleh British.
Sabtu, Oktober 15, 2011
Mesyuarat Agung PERMAS 2011
Logo Baru Permas |
Persatuan Mahasiswa Sejarah Upsi ( PERMAS ) telah berjaya mengadakan Mesyuarat Agung Tahunan yang diadakan pada 15 Oktober 2011 di Dewan Rahman Talib. Kehadiran bagi Mesyurat Agung kali ini amat mengecewakan berbanding yang berlaku pada tahun lepas. Acara dimulakan dengan bacaan doa,ucapan pengerusi majlis,ucapan pensyarah,gimik pelancaran dan seterusnya agenda mesyuarat. Bebebrapa usul yang lebih kepada cadangan sebenarnya telah dikemukan oleh beberapa orang ahli persatuan. Antara usul/cadangan yang dibawa ialah menaikkan kadar yuran,membaiki penyampaian maklumat, dan beberapa cadangan lagi yang kurang berkepentingan. Namun jawapan yang diberikan oleh sesetengah MT yang seolah-olah menyalahkan ahli persatuan telah menyebabkan beberapa ahli kecewa.
Akhir sekali diadakan pengumuman keputusan pilihanraya MT yang diadakan sehari sebelumnya. Keputusan untuk sem 5 ialah:
a ) Rajlen - 209 undi
b) Haris - 205
c ) Aqwa - 188 undi
d ) Zulkifli - 161 undi
e ) Nor Hisyam - 151
f ) Leyana - 180
g ) Ainon - 157
h ) Syahira - 150
i ) Atiqah - 146
j ) Atieka - 139.
Dalam pengurusan pada AGM pada kali ini dilihat beberapa kelemahan yang ketara telah berlaku antaranya:
a ) Sepatutnya setiap ahli dibekalkan hard copy untuk kewangan dan sebagainya
b ) Keadaan tidak teratur dimana MT tidak disediakan tempat duduk khas
c ) Usul tidak disediakan terlebih dahulu dan usul dikemukakan secara spontan.
Diharapkan AGM yang akan datang akan bertambah baik dengan mengambil beberapa kelemahan yang berlaku.
Top 10 : Orang Terkaya Di dunia 2011
Majalah Forbes yang berpengkalan di Amerika Syarikat telah mengeluarkan nama manusia yang terkaya di dunia pada bulan mac 2011. Kekayaan ini ditentukan oleh nilai kekayaan dan juga nilai asset yang dimiliki oleh manusia tersebut. Kebanyakan orang kaya yang disenaraikan oleh Forbes adalah muka lama yang selama ini mendominasi carta lelaki terkaya. Disini saya akan memuatkan 10 manusia yang terkaya diatas muka bumi pada tahun 2011.
10. Mukes Ambani
Net Worth : $27.0 Billion
Fortune : Inherited and Growing
Source : Petrochemicals
Age : 53
Country Of Citizenship : India
Residence : Mumbai
Industry : Manufacturing
Education : University of Bombay, Bachelor of Arts/Science
Marital Status : Married, 3 children
Fortune : Inherited and Growing
Source : Petrochemicals
Age : 53
Country Of Citizenship : India
Residence : Mumbai
Industry : Manufacturing
Education : University of Bombay, Bachelor of Arts/Science
Marital Status : Married, 3 children
9. Eike Batista
Net Worth : $30.0 Billion
Fortune : Self Made
Source : Mining, Oil
Age : 53
Country Of Citizenship : Brazil
Residence : Rio de Janeiro
Industry : Retail
Education : RWTH Aachen University, Drop Out
Marital Status : Divorced, 2 children
Fortune : Self Made
Source : Mining, Oil
Age : 53
Country Of Citizenship : Brazil
Residence : Rio de Janeiro
Industry : Retail
Education : RWTH Aachen University, Drop Out
Marital Status : Divorced, 2 children
8. Amancio Ortega
Net Worth : $31.0 Billion
Fortune : Self Made
Source : Zara
Age : 74
Country Of Citizenship : Spain
Residence : La Coruna
Industry : Retail
Education : NA
Marital Status : Married, 3 children
Fortune : Self Made
Source : Zara
Age : 74
Country Of Citizenship : Spain
Residence : La Coruna
Industry : Retail
Education : NA
Marital Status : Married, 3 children
7. Lakhsmi Mittal
Net Worth : $31.1 Billion
Fortune : Inherited and Growing
Source : Steel
Age : 60
Country Of Citizenship : India
Residence : London
Industry : Steel
Education : St Xavier’s College Calcutta, Bachelor of Arts/Science
Marital Status : Married, 2 children
Fortune : Inherited and Growing
Source : Steel
Age : 60
Country Of Citizenship : India
Residence : London
Industry : Steel
Education : St Xavier’s College Calcutta, Bachelor of Arts/Science
Marital Status : Married, 2 children
6. Lawrence Ellison
Net Worth : $39.5 Billion
Fortune : Self made
Source : Oracle
Age : 66
Country Of Citizenship : United States
Residence : Redwood City, California
Industry : Software
Education : University of Illinois, Drop Out
Marital Status : Married, 2 children
Fortune : Self made
Source : Oracle
Age : 66
Country Of Citizenship : United States
Residence : Redwood City, California
Industry : Software
Education : University of Illinois, Drop Out
Marital Status : Married, 2 children
5. Bernard Arnault
Net Worth : $41.0 Billion
Fortune : Inherited and Growing
Source : LVMH
Age : 62
Country Of Citizenship : France
Residence : Paris
Industry : Retail
Education : Ecole Polytechnique, Bachelor of Arts / Science
Marital Status : Married, 5 children
Fortune : Inherited and Growing
Source : LVMH
Age : 62
Country Of Citizenship : France
Residence : Paris
Industry : Retail
Education : Ecole Polytechnique, Bachelor of Arts / Science
Marital Status : Married, 5 children
4. Warren Buffett
Net Worth : $50.0 Billion
Fortune : Self Made
Source : Berkshire Hathaway
Age : 80
Country Of Citizenship : United States
Residence : Omaha, Nebraska
Industry : Investments
Education : Columbia University, Master of Science
Marital Status : Widowed, remarried, 3 children
Fortune : Self Made
Source : Berkshire Hathaway
Age : 80
Country Of Citizenship : United States
Residence : Omaha, Nebraska
Industry : Investments
Education : Columbia University, Master of Science
Marital Status : Widowed, remarried, 3 children
3. Bill Gates
Net Worth : $56.0 Billion
Fortune : Self Made
Source : Microsoft
Age : 55
Country Of Citizenship : United States
Residence : Medina, Washington
Industry : Software
Education : Harvard University, Drop Out,
Marital Status : Married, 3 children
Fortune : Self Made
Source : Microsoft
Age : 55
Country Of Citizenship : United States
Residence : Medina, Washington
Industry : Software
Education : Harvard University, Drop Out,
Marital Status : Married, 3 children
2. Carlos Slim Helu
Net Worth : $74.0 Billion
Fortune : Self made
Source : Telecom
Age : 71
Country Of Citizenship : Mexico
Residence : Mexico City
Industry : Telecommunications
Education : NA
Marital Status : Widowed, 6 children
Fortune : Self made
Source : Telecom
Age : 71
Country Of Citizenship : Mexico
Residence : Mexico City
Industry : Telecommunications
Education : NA
Marital Status : Widowed, 6 children
Orang Yang Solat Adalah Orang Yang Kaya |
1. Orang Yang Solat
"2 rakaat solat sunat fajar itu pahalanya lebih baik daripada dunia seisinya" H.R. Muslim & Tarmizi
Diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud" "Setelah Allah SWT selesai menciptakan Jibrail as dengan bentuk yang cantik, dan Allah menciptakan pula baginya 600 sayap yang panjang , sayap itu antara timur dan barat (ada pendapat lain menyatakan 124, 000 sayap). Setelah itu Jibrail as memandang dirinya sendiri dan berkata :" Wahai Tuhanku, adakah engkau menciptakan makhluk yang lebih baik daripada aku?." Lalu Allah berfirman yang bermaksud.. "Tidak.."
Kemudian JIbrail as berdiri serta solat dua rakaat kerana syukur kepada Allah swt. dan tiap2 rakaat itu lamanya 20,000 tahun.
Setelah selesai jibrail as solat, maka Allah SWT berfirman yang bermaksud..
"Wahai Jibrail, kamu telah menyembah aku dengan ibadah yang bersungguh-sungguh, dan tidak ada seorang pun yang menyembah kepadaku seperti ibadat kamu, akan tetapi diakhir zaman nanti aka! n datang seorang nabi yang mulia yang paling aku cintai, namanya 'Muhammad." Dia mempunyai umat yang lemah dan sentiasa berdosa; sekiranya mereka itu mengerjakan solat dua rakaat yang hanya sebentar sahaja, dan mereka dalam keadaan lupa serta serba kurang, fikiran mereka melayang bermacam=macam dan dosa mereka pun besar juga. Maka demi kemuliaannKu dan ketinggianKu, sesungguhnya solat mereka itu aku lebih sukai dari solatmu itu. Kerana mereka mengerjakan solat atas perintahKu, sedangkan kamu mengerjakan solat bukan atas perintahKu."
Kemudian Jibrail as berkata: "Ya Tuhanku, apakah yang Engkau hadiahkan kepada mereka sebagai imbalan ibadat mereka?"
Lalu Allah berfirman yang bermaksud..
"Ya Jibrail, akan Aku berikan syurga Ma'waa sebagai tempat tinggal..." Kemudian JIbrail as meminta izin keada Allah untuk melihat syura Ma'waa. Setelah Jibrail as mendapat izin dari Allah SWT maka pergilah Jibrail as dengan mengembangkan sayapnya dan terbang, setiap dia men! gembangkan dua sayapnya dia boleh menempuh jarak perjalana 3000 tahun, terbanglah malaikat jibrail as selama 300 tahun sehingga ia merasa letih dan lemah dan akhirnya dia turun singgah berteduh di bawah bayangan sebuah pohon dan dia sujud kepada Allah SWT lalu ia berkata dalam sujud:" Ya Tuhanku apakah sudah aku menempuh jarak perjalanan setengahnya, atau sepertiganya, atau seperempatnya?"
Kemudian Allah swt berfirman yang bermaksud..
"Wahai JIbrail, kalau kamu dapat terbang selama 3000 tahun dan meskipun aku memberikan kekuatan kepadamu seperti kekuatan yang engkau miliki, lalu kamu terbang seperti yang telah kamu lakukan, nescaya kamu tidak akan sampai kepada sepersepuluh dari beberapa perpuluhan yang telah kuberikan kepada umat Muhammad terhadap imbalan solat dua rakaat yang mereka kerjakan....."
Khamis, Oktober 13, 2011
Memoir A.Samad Ismail Di Singapura
Kulit Depan |
Tajuk: Memoir A. Samad Ismail di Singapura
Pengarang: A. Samad Ismail (lahir 1924)
Penerbit: Penerbitan Universiti Kebangsaan Malaysia
Tahun: 1993 (Cetakan pertama)
Mukasurat: 275 halaman
Design kulit: Hassan Majid
Memoir A.Samad Ismail memuatkan kisah sejarah kehidupannya semasa berada di Singapura. Selepas menamatkan pengajian di sekolah Inggeris, beliau telah diminta untuk bekerja di Utusan Melayu yang pada masa itu baru ditubuhkan. Antara orang kuat Utusan Melayu ialah Rahim Kajai dan Yusof Ishak. Rahim Kajai telah berhenti daripada menjadi pengarang di Warta Malaya kerana semangatnya untuk memperjuangkan nasib orang Melayu. Antara sebab keluarnya Rahim Kajai daripada Warta Malaya adalah kerana warta Malaya dimiliki oleh orang Arab bukannya orang Melayu. A.Samad Ismail sebenarnya lebih berminat untuk menjadi kerani yang pada masa itu memiliki gaji yang mahal berbanding menjadi seorang wartawan. Tetapi beliau telah bekerja tanpa gaji di utusan kerana permintaan daripada Kesatuan Melayu Singapura yang telah menaja pengajiannya selama ini. Banyak dugaan yang dihadapi olehnya semasa bekerja dibawah Rahim Kajai yang dikenali sebagai seorang yang garang dan suka mencarut. Dalam memoir ini juga banyak memuatkan mengenai masalah sosial orang Melayu yang berada di kawasan bandar. Boleh dikatakan semua pengarang atau pekerja akhbar adalah kaki botol dan kaki perempuan. Dalam memoir ini, kita seolah-olah dibawa untuk menyelami keadaan sosial masyarakat pada zaman sebelum merdeka. Pelacuran dalam kalangan orang Melayu,Cina dan Jawa adalah perkara biasa bahkan antara pelanggan tetap mereka adalah pekerja akhbar itu sendiri. A.Samad Ismail tanpa berselindung menceritakan kisahnya yang diminta oleh kawannya minum arak dan juga menceritakan kisahnya yang dibawa oleh Kadir Yahudi ke rumah pelacuran. Banyak peristiwa yang akan kita fahami dengan membaca buku memoir A.Samad Ismail ini. Ia adalah antara buku yang boleh dijadikan bahan kajian untuk mengetahui budaya masyarakat Melayu sebelum zaman perang.
Rabu, Oktober 12, 2011
Sejarah Kalendar Islam
Bulan Islam |
Ahli sejarah memsepakati bahawa kelahiran kalendar Islam ialah semasa pemerintahan khulafa ar rasyidin kedua iaitu Saidina Umar Al khabtab. Menurut sesetengah pendapat, penghasilan kalendar ini bermula apabila Abu Musa Assyari telah menghantar surat untuk bertanya tahun bilakah Saidina Umar Menghantar surat kepadanya. Masalah utama pada masa itu ialah, kalendar yang digunakan oleh orang arab adalah tidak sama. Ada orang arab yang menggunakan kalendar romawi dan ada yang menggunakan kalendar Parsi. Dan ada juga menggunakan kalendar jahiliyah yang tahunnya ditentukan oleh peristiwa besar yang berlaku pada tahun tersebut contohnya tahun gajah, Kalendar Islam menggunakan awal tahunnya sebermulanya hijrah nabi s.a.w. Selepas, menciptakan kalendar tersebut, Saidina Umar telah membandingkan antara kelander hijrah dengan kalendar rom dan parsi dan mendapati kalendar ini lebih baik dan lebih tepat berdasarkan pergerakan bulan. Oleh itu, beliau telah mengistiharkan kalendar hijrah sebagai kelander rasmi Islam.
Isnin, Oktober 10, 2011
Siapakah John Locke ( 1632-1704 )
John Locke |
John Locke mendapat pendidikan di University of Oxford,
England dalam bidang falsafah, sains tabie dan perubatan. Beliau juga pernah
memegang jawatan penting dalam kerajaan. Ketika berumur 34 tahun, Locke telah
bertemu dengan Lord Ashley yang kemudiannya Lord ini bergelar Earl of
Shartesbury. Pada tahun berikutnya, Locke telah dilantik sebagai doktor
peribadi kepada Earl of Shartesbury di samping menjadi sahabat dan setiausaha
kepada Earl. Pada ketika itu, Earl merupakan individu yang berpengaruh di dalam
kancah politik. Namun begitu Earl of Shatesbury dan Locke telah dibuang negeri
ke Netherland akibat Earl yang menggunakan pengaruh raja dan istana di dalam politiknya.
Kemudiannya, beliau kembali semula ke England pada tahun 1699.
Ketika
di dalam buangan tersebut Locke telah menerbitkan dua buah buku iaitu Two Treatises on Goverment dan Essays Corncerning Human Understanding.
Kedua-dua tulisannya ini diterbitkan pada tahun 1690. Kedua-dua karyanya inilah
yang telah mengangkat nama Locke dalam alam falsafah moden. Seterusnya, ketika masa
tua Locke banyak dihabiskan dengan menumpukan hidup kepada agama. Beberapa
tahun sebelum meninggal dunia Locke juga telah mempelajari agama di Epistles of
St. Paul. Beliau meninggal dunia pada tahun 1704 ketika berusia 72 tahun.
Falsafah
John Locke merangkumi ilmu pengetahuan iaitu mengenai sekitar persoalan
epistemologi. Locke amat berminat membincangkan tentang asal usul ilmu
pengetahuan dan kesahihannya. Namun begitu, Locke menolak pendapat yang diutarakan
oleh golongan Rationalisme. Hal ini adalah kerana pemikir golongan rationalisme
mengemukakan konsep innate ideas yang amat ditentang oleh Locke. Innate ideas
dapat ditafsirkan sebagai sumber atau
alat utama manusia untuk memperoleh ilmu pengetahuan. Locke amat menentang
konsep innate ideas ini adalah kerana Locke beranggapan adalah mustahil bagi
suatu benda itu ada dan tiada pada waktu yang sama. Locke juga beranggapan
kebenaran seperti itu bukanlah berbentuk innate kerana idea sedemikian bukan
diberikan kepada seseorang ketika dilahirkan.
Locke
turut menegaskan bahawa untuk memastikan sesuatu fakta itu adalah tepat dan
benar, seseorang itu hendaklah terlebih dahulu mengkaji asal-usul idea
tersebut. Hal ini juga boleh menentukan had pengetahuan kita. Menurut Locke
lagi, hanya mental fakulti atau kuasa sahaja yang dianggap innate (semula jadi)
dalam proses mendapatkan dan mencari ilmu pengetahuan, sedangkan ilmu
pengetahuan yang aktual itu sendiri diperoleh melalui pancaindera dan
pengalaman. Minda (mind) pula mendapatkan ilmu pengetahuan daripada kelima-lima
pancaindera dan kemudiannya mencetak semua ilmu pengetahuan pada fikiran
seolah-olah minda sebelumnya hanya merupakan tabula rasa (black tablet) atau
umpama sekeping kertas yang tidak mempunyai apa-apa tulisan di atasnya dan
tanpa sebarang idea. Oleh yang demikian, semua bahan yang digunakan untuk
berhujah dan untuk mendapatkan ilmu pengetahuan datangnya daripada pengalaman.
Justeru itu, falsafah John Locke telah dipanggil sebagai Empericisme.
Selain
itu, Locke di dalam hujahnya juga menolak adanya innate idea. Hal ini adalah
kerana Locke menyatakan bahawa sekiranya sesuatu prinsip atau sesuatu ilmu
pengetahuan itu dicetak dalam fikiran sebelum ia diketahui melalui pengalaman,
maka ia sesuatu yang sukar untuk menentukan kesemulajadian (innateness) ilmu
pengetahuan tersebut. Oleh itu, adalah salah untuk mendakwa bahawa kita mula
menyedari kebenaran apabila kita mula menggunakan kerja-kerja akal (reason)
sebelum ia mengetahui sesuatu. Tambahan lagi, oleh kerana sesuatu itu belum
dialaminya maka ia bukan merupakan satu ilmu baginya sebab belum menjadi suatu
pengalaman bagi dirinya. Undang-undang moral contohnya tidak boleh dilabelkan
sebagai innate kerana undang-undang demikian tidak bersifat terbukti sendiri
dan tidak juga bersifat penerimaan sejagat.
Di
samping itu, Locke juga turut meyatakan bahawa apa yang dianggap sebagai suatu
dosa kepada seseorang itu mungkin juga perkara itu merupakan tanggungjawab bagi
seseorang yang lain. Oleh itu, hal seperti itu bukanlah semula jadi kerana ia
masih memerlukan pertimbangan akal bagi menentukan kebenarannya (validity).
Locke turut menganggap apa yang dimaksudkan dengan innate idea itu hendaklah
meliputi ilmu pengetahuan yang diperoleh atau dipunyai oleh kanak-kanak atau
uncultured people serta uneducated people. Beliau turut menyatakan apa yang
dikatakan oleh Decrates berhubung dengan the idea of God sebagai innate itu
sebenarnya adalah tidak benar. Hal ini adalah kerana banyak lagi kaum-kaum yang
sama kurang mempunyai idea of God tersebut ataupun kurangnya the knowledge of
God. Tambahan lagi, menurut Locke sekalipun manusia itu mempunyai kefahaman
ketuhanan dalam dirinya, tidaklah juga bererti bahawa idea tersebut merupakan
idea yang innate. Locke turut berhujah dengan memberikan contoh kepanasan, api,
matahari, dan bilangan juga tidak dianggap sebagai innate sungguhpun ia
diterima sejagat (universally recognised) dan diketahui oleh semua orang
tentang hakikat benda tersebut. Justeru itu, John Locke menganggap minda yang
dimiliki seseorang itu adalah seperti tabula rasa atau a dark chamber, atau an empty
cabinet, atau a white paper void of
all characters without any ideas.
Sehubungan
dengan itu, Locke menyatakan bahawa minda itu mula dilengkapi dengan ilmu pengetahuan
apabila bersumberkan pengalaman pancaindera. Locke turut membahagikan
pengalaman pancaindera kepada dua jenis iaitu dalaman dan luaran. Hal ini
membawa erti terdapat dua cara bagaimana pengalaman boleh diperolehi seseorang.
Pertamanya, melalui sensasi. Melalui sensasi ini minda seorang akan dilengkapi
dengan nilai-nilai sensasi. Sensasi inilah yang akan menyediakan apa sahaja
idea yang terpancar dari pengalaman luaran, iaitu dari objek luaran manusia.
Keduanya, pengalaman diperoleh daripada refleksi atau pantulan atau juga
pancaindera dalaman. Refleksi inilah yang akan membekalkan minda seseorang dengan
idea-idea yang dihasilkan oleh kerja-kerja refleksi itu seperti berfikir,
meragui, percaya, mengetahui, berkehendak dan sebagainya. Locke menyifatkan
idea itu adalah apa-apa sahaja yang dapat difahami atau dapat dimengertikan
oleh minda secara langsung ataupun sesuatu yang menjadi objek kepada persepsi,
pemikiran atau kefahaman. Hal ini bermakna bahawa refleksi menyediakan idea
yang menjadi sebahagian dari alam dalam tubuh badan.
Locke
juga menggambarkan cara bagaimana idea itu dapat diterima seseorang dengan
menggambarkannya seperti sebuah papan hitam yang menerima coretan tulisan kapur
yang dituliskan di atasnya. Pengalaman pancaindera memberi nilai-nilai sensasi
kepada minda seperti kekuningan, panas, lembut, manis, dan sebagainya.
Kemudiannya pula, minda akan membuat refleksi keatas aktiviti-aktiviti dan
keadaan-keadaan tersebut, menyediakan atau menerima pula idea-idea set kedua
seperti dalam persepsi, berfikir, meragu, percaya, mengetahui dan berkehendak.
Semua aktiviti refleksi dan idea itu hanya akan dibawa kepada operasi-operasi sensori
dalaman setelah minda menerima pengalaman pancaindera. Hal ini bermaksud
sebelum pengalaman pancaindera memaklumkan sesuatu kepada minda, maka
kerja-kerja refleksi tidak dapat dilaksanakan oleh sensa dalaman.
John
Locke juga telah membezakan antara idea-idea mudah (simple) dan idea-idea sukar
(complex). Menurut Locke, idea-idea sukar ini adalah intipati (abstraction)
atau gabungan daripada beberapa idea mudah. Idea-idea yang diterima oleh
seseorang itu merupakan idea-idea mudah. Hal ini disebabkan minda mempunyai
kebolehan untuk mengulangkannya, membandingkannya, menggabungkannya dengan apa
sahaja maklumat supaya ia menjadi satu idea yang sukar. Idea-idea mudah yang
datang kepada kita sama ada melalui pengalaman pancaindera ataupun melalui
refleksi yang terdiri daripada empat jenis. Jenis refleksi yang pertama
merupakan idea yang kita terima dari satu deria sahaja seperti idea-idea tentang
warna, suara, rasa, dan bau. Keduanya pula, refleksi idea yang didapati melalui
dua atau lebih deria yang digabungkan secara serentak seperti idea yang
berhubungkait dengan ruang, pengembangan, bentuk, diam dan gerak. Ketiganya
pula, idea yang diperolehi dari refleksi semata-mata iaitu terdiri daripada
idea yang dibentuk oleh kekuatan berfikir iaitu yang disebut sebagai kefahaman
serta kuasa untuk berkehendak. Hal ini umpamanya mengingati, berkehendak,
menilai, mengetahui dan mempercayai. Keempatnya pula, idea yang didapati
melalui kedua-dua sekali iaitu sensasi dan refleksi seperti idea berhubung
dengan kelazatan, kesakitan, kekuasaan, kewujudan dan kesatuan.
Seperti
yang diketahui, gabungan beberapa idea yang mudah akan membentuk idea yang
sukar. Tuhan sebagai contoh merupakan sebuah idea yang sukar. Hal ini adalah
kerana idea tentang tuhan merupakan gabungan beberapa idea mudah seperti
kewujudan, masa, pengetahuan, kuasa dan lain-lain. Fikiran seseorang mempunyai
kekuatan untuk mengetahui beberapa perkara dan kemudiannya menggabungkannya
hingga menjadi tiada kesudahan (infinity). Oleh kerana Locke mendapatkan idea
sukar atau abstrak daripada sensasi maka beliau telah diselar sebagai
Norminalist dan kebanyakan ahli-ahli falsafah Inggeris adalah terpengaruh
dengan pendapat beliau.
John
Locke turut membezakan idea-idea sama ada sukar atau mudah dengan hakikat yang
objektif iaitu benda atau alam nyata yang dinamakan atau digelar oleh idea
tersebut. Menurut apa yang disebut
sebagai idea tersebut sebenarnya berada di luar daripada kita. Benda sebenar
tersebut mempunyai kualiti tertentu atau mempunyai kuasa tertentu. Kuasa atau
nilai yang dimaksudkan itu meliputi dua jenis iaitu prima dan nilai yang
sekunder. Kualiti prima menurut Locke merupakan kualiti yang dimiliki oleh
objek itu sendiri dan ia tidak boleh dipisahkan atau tidak boleh diceraikan
dari benda yang sebenar. Contoh-contoh yang terlingkup di dalam golongan
kualiti prima ialah kepadatan, pengembangan, bentuk, gerak dan diam. Apabila
kita mengatakan bahawa kita sedang mengalami atau merasai kualiti-kualiti
primer, maka idea kita sebenarnya hanyalah merupakan salinan daripada kualiti
itu sendiri, juga sebagai bentuk-bentuk mental atau gambaran kepada hakikat benda
itu semata-mata seperti mana benda itu sendiri. Kualiti sekunder pula menurut
Locke ialah kualiti yang bukanlah sebahagian dari objek tersebut. Kita boleh
sahaja menggantikannya serta-merta dengan kualiti sekunder yang lain pula tanpa
melibatkan objek itu sendiri dari segi kewujudannya. Sebagai contoh, kualiti
sekunder ialah warna, bunyi, bau dan rasa. Umpamanya seketul batu merah itu
memang ada dan mengambil ruang tertentu untuk wujud, tetapi warna merah yang
dilihat itu hanyalah kualiti sekunder sahaja kerana kemerahan warna itu hanya
melalui deria penglihatan kita dan kualiti ini tidak menjadi sebahagian dari
objek batu itu sendiri.
Demikianlah
beberapa teori John Locke yang mana teori-teori daripada beliau telah menjadi
teras bagi teori-teori aliran empericisme dan juga teori-teori pendidikan oleh
tokoh-tokoh pendidikan kemudiannya.